thumb dietetikusSerkenti az agyműködést, energiával tölt fel, és nagyban befolyásolja szervezetünk megfelelő működését. Mindez a reggelinek köszönhető. De a sok pozitívum ellenére a gyerekek egyharmada még mindig éhgyomorral megy iskolába egy kutatás szerint.

- A reggeli a legfontosabb étkezés. Ilyenkor tudjuk biztosítani gyermekeinknek azt, hogy minden ásványi anyag, vitamin, fő tápanyag - fehérjék, zsírok, szénhidrátok - bejusson a szervezetükbe. Ezzel biztosítva napi aktivitásukat. Nagyon fontos lenne, hogy egy kisdiák se menjen el iskolába üres gyomorral - hangsúlyozta lapunknak Gyorgopulos Beatrix dietetikus.
Az ideális reggeli tartalmaz valamilyen összetett szénhidrátot. Ez lehet egy teljes kiörülésű lisztből készült péksütemény vagy kenyér. De jó alternatíva az otthon készült zabkása is. Ha péksütemény az alap, ahhoz valamilyen állati eredetű fehérjét mindenképpen biztosítsunk. Ez lehet tojás, tej, tejtermék vagy húskészítmény. A friss zöldség elengedhetetlen, csakúgy, mint a folyadék. A reggeli tea mellett legjobb választás természetesen a víz.
Az iskolásoknál fejtörést okozhat, hogy vajon mit is csomagoljunk nekik tízóraira. Rohanó világunkban bizony a legkönnyebb a boltok polcairól levenni egy-egy előre gyártott finomságot, ami a szakemberek szerint nem a legideálisabb választás. A dietetikus szerint otthon is tudunk készíteni egészséges nassolni valókat. Ezekkel nem csak időt spórolhatunk, hanem még pénztárcakímélő is. Az alap itt is az összetett szénhidrát.
- A házi zabkeksz az egyik nagy kedvence a gyerekeknek. Összetörünk egy érett banánt, beletesszük a zabpelyhet. Ehhez a masszához adhatunk cukrozatlan kakóport, aszalt gyümölcsöket. Kisebb korongokat formázunk és pár perc alatt megsütjük. Finom és egészséges is egyben. De a kis ételes dobozokból sohasem hiányozhat a gyümölcs - mondta a dietetikus, aki szerint, ha a szendvicskészítésre voksolunk, a zöldség is elengedhetetlen része a tízórainak, uzsonnának.
Hazánkban egyre több gyermek küzd ételallergiával, számukra már a legtöbb oktatási intézmény biztosítja a speciális étrendet, legyen szó akár tej-, tojás-, vagy glutén érzékenységről. Ma már arra is van lehetőség, hogy a szülő a saját maga által készített ételeket vigye be az intézménybe gyermekének. Sokan ezt a „kiskaput” ki is használják.
- Az a tapasztalatunk, hogy a felnőttek sokszor az ő diétájukat gyermekeiknél is alkalmazzák, pedig ezzel nem biztos, hogy jót tesznek. Egyre többen térnek át a vegetáriánus, vegán táplálkozásra, ez pedig egyáltalán nem ideális egy fejlődő szervezetnek. A vegán étrendet folytatók semmilyen állati eredetű fehérjét - hús, tojás, tej - nem vesznek magukhoz. Ha ezeket nem fogyasztjuk, a B12 vitamin biztos, hogy komoly pótlásra szorul majd az egyénnél. Igaz, hogy létezik már a teljes értékű növényi étrend, de ennek összeállítása nagy precizitást igényel. Minden igyekezet ellenére előfordulhatnak hiányállapotok. Mivel a teljes értékű fehérje biztosítása az általános iskolás korosztálynak rendkívül nehéz, semmiképp nem ajánljuk a vegán étkezést - emelte ki Gyorgopulos Beatrix.
OK

thumb radioaktivA közelmúltban az Aeropark Budapest vendégei voltunk diáktársaimmal. Az Aeropark, ha röviden kellene fogalmaznom, akkor azt mondanám, hogy egy szabadtéri repülőgép múzeum. Nyilván ettől azért jóval több, és ha bővebb információt szeretnénk megtudni, akkor érdemes Kránitz Balázzsal beszélgetni. Ő a Légiforgalmi Kulturális Központ munkatársa, vagy talán több is, mint egyszerű munkatárs.

- Mi volt az első repüléssel kapcsolatos élményed?
- Az első még gyermekkoromban volt, de meghatározó emlék ebből a szempontból. Szombathelyen, egy repülőnapon édesapám teljesen véletlenül föltett egy repülőgépre, egy olyanra, ami itt az Aeroparkban is látható, egy kétmotoros L-410-esre. Nem tudtam, hogy mi fog történni, csak mondta, hogy menjek fel a repülőre, nézzek körbe, aztán egyszer csak bezáródott mögöttem az ajtó, és elindultunk megnézni a várost. Nagyon-nagyon kellemes élmény volt, és akkor valami átkapcsolt a fejemben, mert addig nagy vonatrajongó voltam. A történtek után egyből bejött az életembe a repülés. Ennek köszönhetően édesapám folyamatosan abba az irányba terelt, igyekezett mindent megadni, hogy amennyire csak lehet, közel kerüljek ezekhez a csodálatos gépekhez.
- Mi volt a legutóbbi repülős élményed?
- Sok repülős élményem volt az utóbbi egy évben itt, a repülőmúzeumban. Van egy YouTube csatornánk, most már harmadik vagy negyedik éve, ahol próbáljuk a repülésnek a kulisszatitkait bemutatni dokumentumfilmek segítségével. Egyrészt a magyar repüléstörténetnek, a 75 éves Malévnek az eddig föl nem tárt történeteit dolgozzuk fel, ugyanakkor bemutatjuk a mai világot is. Ennek kapcsán most az egyik legkellemesebb élményem az volt, hogy szeptember elején egy olyan járatot kísérhettem el Kefalóniára - a Smartwingsnek a repülőgépét, egy Boeing 737-est -, amin teljes női személyzet dolgozott. Női kapitány, női első tiszt és négy leányzó a kabinban az utaskísérők között. Egészen különleges élmény volt. Olyan járatom már volt, hogy valamelyik pilóta, jellemzően az első tiszt hölgy volt. Az is előfordult, hogy Portugáliából úgy jöttünk haza, hogy hét pasi dolgozott a repülőgép fedélzetén. Az említett kefalóniai út egészen más dimenziókat nyitott meg, és azért is gondoltam, hogy ezt a történetet valamilyen módon meg kell filmesíteni. A repülés világát még mind a mai napig nagyon izgalmas, sejtelmes köd lengi körbe. Azt tudom az utasokról, hogy nagyon megnézik azt a repülőgépet, ahol egy szőke copf látható a pilótafülkében. Így, hogy ez összejött, ráadásul hat magyar hölgyről beszélünk, különösen izgalmas volt ez az utazás, nekem meg egy életre szóló élmény. A másik történet, amit megemlítenék, gyakorlatilag egy folyamatos élménygyűjtés, hiszen most bő egy éve rendszeresen indítjuk a Budapest-Budapest járatokat. Ez egy országnéző sétarepülés, Boeing 737-800-as, 190 férőhelyes géppel. Nem egy szokványos dolog, hogy ekkora géppel sétarepülünk Magyarország fölött 1500 méteres magasságban. Éles fordulókkal nyolcasokat írunk le a Tihanyi-félsziget fölött, tehát ez a másik izgalmas dolog az utóbbi hetekből, hónapokból.
- Ha valaki kedvet kap egy sétarepüléshez, mit kell tennie?
- Rengeteg lehetőség van az országban. Mi a Budapest-Budapest járatokon azt látjuk, hogy nagyon sokan azért jönnek, hogy belekóstoljanak a repülésbe. Eddig még nem merték kipróbálni, valami visszatartotta őket, vagy régóta vágynak rá, de nem akarnak külföldre menni egyelőre. Lehet, hogy pont a repülés tartja őket vissza. Az a tapasztalatunk, hogy ezeken a járatokon nagyjából az utazóközönségnek a fele első repülő. Tehát, aki a nagygépes sétarepülést szeretné kipróbálni, az jöjjön, ezeket folyamatosan indítjuk. Ha pedig egy kicsit az extrémebb irányba szeretne valaki elmenni, rengeteg kis repülőtér van szerte az országban. Vitorlázó repülőközpontok is vannak, ott zajlanak motoros sétarepültetések, ahol mindenki a kedvére való programot kiválaszthatja magának.
- Van-e kedvenc repülőgéped?
- Van, sőt, azt lehet mondani, hogy minden korszakból megvan a kedvenc repülőgépem. Itt az Aeroparkban, ha körbenézünk, kettő is a szívem csücske. Egyrészt az az orrát fölfelé mutató nagyon szép LI 2-es repülőgép nagy kedvencem, mert az abszolút aranykort, a hőskort jelképezi. Annak idején, 75 évvel ezelőtt ilyen repülőgépekkel indultak el a belföldi járatok. Ez a repülőgép, amikor valaki felmegy a fedélzetére, teljesen azt a miliőt adja vissza, amiben annak idején az utasok részesültek. Hatalmas fotelekben lehetett utazni. Azért is a szívem csücske, mert ebből az egyetlen egy repülőképes példány a világon itt működik Magyarországon. Évente 3-4 alkalommal mi is át szoktuk hívni ide, Ferihegyre, és akkor igazi retró utazás történik, meg lehet nézni a várost felülről. A múzeumból a másik kedvencem az IL-18-as, mert ez volt az első igazán nagy gép a Malévnél, s ez megint a romantikus hőskorhoz kötődik. Ezekkel a gépekkel a magyar pilóták még a ’70-es, ’80-as években az Egyenlítőtől délre, meg Afrikába vittek izgalmas szállítmányokat. A leggyakoribb szállítmány az a napos csibe volt, meg a tojás. A mai gépek közül a kedvenc a Boeing 737-es, valahogy gyerekkoromban nekem ez a típus „beakadt”. A világ egyik legtöbbet gyártott repülőgépéről van szó, az egyik legnépszerűbb típus. Az abszolút kedvenc az a 747-es Jumbo, az égbolt királynője. Hatalmas gép, egy óriási monstrum, négy hajtóműves, kétemeletes. A pilótafülke fönt a 2. emeleten 12 méteres magasságon van, ez egészen különleges.
- Látszik, hogy nagyon értesz a munkádhoz, és szereted is. Mennyire tekinthető ez álommunkának?
- Ez egy nagyon érdekes dolog. Én 20 évig ugyanazt csináltam, amit te, rádiós újságíró voltam a Magyar Rádiónál. Amikor odakerültem, akkor azt gondoltam, hogy ez nekem egy nyugdíjas állás lesz. Aztán kiderült, hogy annyira nem. Magát a műfajt, a rádiózást nagyon szeretem, meg ugye én kommunikáció szakot végeztem. A média mindig is ott volt az életemben, sőt a pályaválasztásnál ez egy elég komoly döntés volt. Melyik irányba kéne elindulni? Repülés, vasút, esetleg média? Végül is a rádió egy olyan szuper hely volt, hogy mindegyikből kaptam elég élményt, hiszen ha az ember elmegy riportra, akkor azért sokkal jobban belát a kulisszák mögé. A repülés ebből a szempontból nagyon aktívan ott volt az életemben, de voltak vágyaim, hogy mit lenne jó megcsinálni egy repülőgépen. De jó lenne egyszer pilótafülkében utazni, de jó lenne olyan járatot összehozni, ahol nemcsak utasként, hanem szervezőként, vagy valamennyire személyzeti tagként vagyok jelen! Végül kiderült, hogy csak türelmesnek kell lenni az életben. Van, amikor megadja az élet azt, amire vágyunk. Én erre húsz évet vártam. Most úgy jövök ide mindennap a múzeumba, illetve a repülőtérre, mint a gyerek, amikor a játszótérre megy. Élménygyűjtés minden hétköznap számomra, és a hétvégék is.
- Van repüléshez kapcsolódó papírod?
- Semmilyen papírom nincs, ami a repüléshez kötődne. Sokan kérdezik, hogy én is vezetek-e repülőgépet? Ha valakit érdekel, akkor óhatatlanul beleássa magát ebbe a témába, és ez nekem egy ilyen nagy kincs az életemben, hogy rengeteg „repülő” ember van itt körülöttünk. A múzeumban is nagyon sok olyan pilótánk van, vagy múzeumőrünk, tárlatvezetőnk, akik 30 évet meg 40 évet lehúztak az égbolton. Tőlük óhatatlanul rengeteget tanul az ember. Ezt nagyon jól hasznosítom én is a reptérlátogatás programokon, amikor be kell mutatni, hogy éppen mi történik körülöttünk. Szóval erről én már lekéstem. Nagyon kapacitálnak, hogy kezdjek el repülni, van még benne lehetőség, de azt gondolom, hogy 40 évesen ez már nem az a műfaj. Esetleg a kisgépes történet, amit el lehetne indítani. Ha repülnék, akkor én inkább nagyobb vasakkal szeretnék repülni, arról viszont azt hiszem, hogy már lecsúsztam.
Böcsödi Péter
Rádió Aktív Sulirádió
Tiszaújvárosi Széchenyi István
Általános Iskola
Fotó: Herczeg Olivér

Akinek a borongós idő ellenére lehetősége nyílik az elkövetkező napokban feltekinteni a derült égre, az egy hatvan éve nem látott égi jelenségre lehet figyelmes.

A Jupiter az összes csillagot megszégyenítő fényességgel ragyog fenn a délkeleti égbolton. Ez két jelenség egyidejű bekövetkezésének köszönhető.
Az egyik, hogy a Jupiter földközelben van, ami tizenhárom havonta be szokott következni, de az elliptikus keringési pályák miatt változó távolságban.
A másik, hogy ezzel egyidejűleg napközelben is van a Jupiter, ami nagyon nagy fényességet, és nagy korongátmérőt eredményez. Ezt a jelenséget nevezzük nagy oppozíciónak, ami legutóbb 1963-ban következett be. Azóta nem láthattuk ilyen fényesnek ezt a bolygót.
A szabadszemes megfigyelőknek a gyönyörködésen túl egy különleges, speciális látástesztre is lehetősége nyílik. Akinek különösen jó szeme van, a földközeli Jupitert már korong alakúnak láthatja!
Ehhez azonban le kell csökkenteni a bolygó fényességét, mert elvakítja a szemünket. Erre a célra egy erős napszemüveg lehet a leghozzáférhetőbb megoldás. Ha jó a szemünk, csillag helyett apró korongot látunk az égen.
Ebből következik, hogy távcsövet alkalmazva az élmény fokozható. Nincs olyan kis nagyítású vagy ócska távcső, ami ne bontaná korongjára a Jupitert. Hatalmas élmény már egy kézi binokulárral is gyönyörködni az igézően fényes bolygóban, és a körülötte keringő Galilei-holdakban. Egy 20x-os nagyítású kis távcső már megmutatja a Jupiter korongjának elliptikus, lapult alakját, és a két egyenlítői sávot is. Egy nagyjából 7-8 cm-es átmérőjű kis lencsés távcsővel, 100x-os nagyításon az egyenlítői felhősávok is elkezdenek látszani, sőt még 1-2 mérsékelt övi sáv is előbukkanhat a bolygón. Egy 10 cm-es távcsővel a Nagy Vörös Folt is megfigyelhető, ha éppen felénk fordul.
Egy 15-20 cm-es jó minőségű távcsőbe nézve pedig a felhősávok sokasága, és azok fodrozódása is láthatóvá válik. Kívánom, hogy a Krónika csillagászat iránt érdeklődő olvasóinak maradandó élményt nyújtson e ritka jelenség megfigyelése.
Szutor István

thumb osztalytalalkozo11968-1972. Az a híres IV/A. osztály. A mai napon a régi csibészek és a szép lányok 50 év után ismét találkoztunk. Nagy örömünkre azok is eljöttek, akik messze - Győrben, Kaposváron vagy Budapesten - laknak. A párokkal együtt 26 fő volt jelen. A jól sikerült érettségi találkozón újra felemlegettük a régi emlékeket, a nagy sztorikat. Emlékeztünk azon társainkra (8 fő), akik már nem lehetnek velünk. Reméljük, hogy az 55 éves találkozón ismét elénekelhetjük, hogy „újra itt van, újra itt van, újra itt van a nagy csapat”.
Versényi Miklós


Content of popup