thumb buszKilenc év után augusztus elsejétől emelkedik a helyi autóbuszjárat teljes árú vonaljegye.
A szolgáltatást végző VOLÁNBUSZ Zrt. éves beszámolójából az is kiderül, hogy Tiszaújváros önkormányzata több mint 31 millió forinttal kompenzálja a cég e területen elszenvedett 2021. évi veszteségét.

A VOLÁNBUSZ eredmény-kimutatása szerint 2021-ben a Társaságnál a helyi tevékenységhez kötődő értékesítés nettó árbevétele 19.852 ezer forint, az indokolt költsége pedig 58.869 ezer forint. (Az árbevétel és az indokolt költségek 2015. január 1. óta tapasztalható jelentős mértékű növekedése az akkor bevezetett, az autóbusz-állomás - JABIL viszonylatban közlekedő autóbuszjáratok bevételeire és költségeire vezethető vissza, ugyanakkor a negyedéves és az éves elszámolásokból megállapítható, hogy a többletigényt nem ezek a járatok okozzák.)
A központi költségvetésből származó támogatás tavaly elmaradt, a települési önkormányzatok helyi közösségi közlekedésének támogatására vonatkozó pályázatot sem írták ki 2021-ben. Az állami támogatás elmaradása az önkormányzati támogatás összegét növelte.
A 2021. évi összes támogatási igény 31.235.606 forint, így a már átutalt 27.619.000 forintot további 3.616.606 forinttal egészítette ki legutóbbi ülésén a képviselő-testület.
A Társaság a helyi személyszállítást 2021-ben átlagosan 28 saját autóbusszal látta el, melyek közül 13 alacsony platós és 1 alacsony belépésű volt. Két midi, valamint szükség szerint egy csuklós és több szóló autóbuszt biztosított a cég. A menetrend szerinti járatok négy (Tiszaszederkény városrész, Tiszaszederkény városrész a Balneoterápia érintésével, Tisza-part városrész és Jabil) viszonylatban közlekedtek. A vonalhálózat teljes hossza 13,8 km. A közlekedő járatok száma munkanapokon 70, szabadnapokon 32, munkaszüneti napokon 30. A helyi autóbuszmegállók száma a városban 19 db, az átlagos utazási távolság 3,4 km.
A VOLÁNBUSZ folyamatosan figyelemmel kísérte az utasforgalmat, a járatok kihasználtságát, a területen lévő gazdasági szervezetek munkavállalóinak létszámmozgását, az átszervezéseket, valamint a tanulók ingázásának módosulását is. Megállapítható az utasszámlálások alapján, hogy a diákokat szállító és a kora délutáni járatok, illetve a csúcsidő kivételével jelentős kihasználatlanságok mutatkoznak. A járatok egy része, főleg szabad- és munkaszüneti napokon, igen csekély utaslétszámmal közlekedik. Tiszaújvárosban 2021-ben a fizető km futásteljesítmény-értékek kis mértékben (0,31%) növekedtek. A megtett hasznos kilométer 109,2 ezer km, a férőhely-kilométer 7.141,4 ezer. Az utaskilométer és a férőhely-kilométer hányadosaként számolt kihasználtság 14,70%-os, ami kifejezetten alacsonyon.
Az elmúlt évben az utasok száma 299,9 ezer fő, melyből menetjeggyel 48 ezer (16,01%) utazott, a tanulói utasszám 52,3 ezer fő (17,44%), a nyugdíjas utasok száma 5,6 ezer fő (1,87%). A bérlettel utazók száma összesen 252 ezer fő (84,03 %). Az autóbusz-állomás - JABIL vonalon utazók száma 172,8 ezer fő, mely a tiszaújvárosi utasforgalom 57,62%-a.
A helyi járatokon alkalmazott teljes árú vonaljegy ára jelenleg 200 forint, az összeg 2013. február 1-jétől változatlan.
A veszélyhelyzettel összefüggésben hozott kormányrendelet értelmében 2022. június 30-ig új díj nem állapítható meg. A Polgármesteri Hivatal - előkészítendő a díjemelést - tájékozódott
Kazincbarcikán, Ózdon és Hajdúszoboszlón, ahol szintén a VOLÁNBUSZ látja el a helyi személyszállítási feladatokat. A két borsodi településen a teljes árú vonaljegy jelenleg 250 forintba kerül, míg Hajdúszoboszlón 315 forintba.
Tekintettel arra, hogy 2013-tól nem történt változás a vonaljegy árában, a testület úgy határozott, hogy amennyiben a jogszabályi előírások lehetővé teszik - a díjemelési tilalom megszűnik - 2022. augusztus 1-jétől a teljes árú vonaljegy díja 250 forint legyen.
F.L.

thumb molnar laszloAz egyik kutatóintézet kevesebb százalékot, a másik többet számol. A Központi Statisztikai Hivatal (KSH) szerint 9,5 százalékos, míg a GKI Gazdaságkutató Zrt. szerint több mint 20 százalékos az infláció. Igazából a számok mit sem számítanak, hiszen saját bőrünkön tapasztaljuk, hogy napról napra emelkednek az árak. Molnár László, a GKI Zrt. vezérigazgatója segített tájékozódni a számok, adatok, százalékok rengetegében.

- Mi lehet annak az oka, hogy a GKI által közölt adatokban az infláció mértéke kétszer akkora, mint a KSH által közölt adatok?
- Eltérőek a mérési módszerek. Amit a GKI végez, az inkább a lakosság érzetét méri fel. Nyilván nagyon nehéz pontos számot mondani. Mi három éve készítünk ilyen vizsgálatot, és azóta ez a legmagasabb szint, amit az infláció elért, 22-23 százalék. Miközben korábban ez jellemzően inkább 11 százalék volt. A KSH is méri az infláció emelkedését, ők kisebb mértékű emelkedést mértek. Ennek számtalan oka van. Az egyik módszertani. A KSH se figyel meg minden terméket és termékkört, vannak úgynevezett reprezentánsok, aminek az árváltozását méri havonta. Ezeket a reprezentánsokat is nagyságrendileg százharminc árból állapítja meg. Ez azt jelenti, hogy százharminc boltban, üzlethelyiségben figyeli a termékeket. Ez szűkíti a kört, ahol vizsgálódni tud. Ha szigorúan nézzük, akkor ez azt jelenti, hogy százharminc településnél több nem kerül a mérésbe, márpedig egy olyan településen, ahol több üzlet van, nyilván az árak is kicsit alacsonyabbak, mint egy olyan településen ahol mindössze egy bolt van. Ezekből adódhat mérési probléma. A másik dolog, ami befolyásolja az érzetet, hogy amiket naponta vásárolunk, azoknak a termékeknek az árait jobban észben tartjuk, jobban látjuk a változást, mint azokét, amiket csak ritkábban veszünk. Még egy probléma a rezsi. Amennyiben a rezsicsökkentett körbe tartozunk, például távfűtött lakásban lakunk vagy földgázt és villamos áramot fogyasztunk, akkor nagyon sok esetben a számlán kapjuk meg a összeget, hogy mennyit kell befizetnünk, és nagyon sok esetben csoportos beszedéssel fizetünk. A számlákon gyakorlatilag nincs változás, ezért a lakosság nem számolja bele a költéseibe a valós árat.
- Az érzet alatt azt kell érteni, hogy a mondjuk hiába kapott a munkavállaló 14 százalékos béremelést, mégis úgy érzi, hogy kevesebb a nettó jövedelme?
- Így van. Azt érzik az emberek, hogy hiába kapnak béremelést és több lett így a nettó fizetésük, de elmegy a boltba és több, mint 20 százalékos többlettel kell számolnia, magyarul az új fizetésének a reálértéke alacsonyabb, mint tavaly volt.
- Nőhet még az infláció? Ha igen, meddig?
- Nyilvánvalóan még nem vagyunk a csúcsponton. Éppen hétfői hír volt, hogy India leállította a gabonaexportot és emiatt a búza ára egy nap alatt 6 %-ot emelkedett. Ezek a lépések idővel begyűrűznek hozzánk is, és azt még nem tudjuk, hogy a kormány a költségvetés konszolidációja érdekében milyen megszorításokat fog életbe léptetni. Valószínűleg valamilyen adóemelés fog következni, amit azok a termelők, akik a nyakukba kapják majd, tovább hárítják, magyarul a termékek árában fog megjelenni.
- Meddig tart az infláció emelkedése?
- Most mindenki azzal számol, hogy körülbelül a második félévben elkezd lefelé kanyarodni, de nagy kérdés az, hogy az árstopok fennmaradnak-e. Amennyiben eltörlik az ársapkát, mondjuk az üzemanyagok esetében, akkor nagyságrendileg 40 százalékos áremelkedés várható. Ehhez jönnek azok az élelmiszerek, amik szintén kaptak ársapkát. Azok közül is leginkább az étolaj, ami közel 50 százalékkal drágulna. Számítások szerint a következő évben szerencsére már jóval alacsonyabb inflációval számolhatunk.
ema


Content of popup