Kötött pályán a város költségvetése
A korábbi éveknél kisebb - 11 milliárd forintos - főösszeggel fogadta el Tiszaújváros képviselő-testülete az önkormányzat 2026. évi költségvetését. A karcsúbb büdzsét ráadásul közel 2,7 milliárd forintnyi állami elvonás sújtja. A 2026. évi költségvetési bevételek tervezett előirányzata több mint 10.495 millió Ft, melyet az előző évi maradvány igénybevétele 454 millió Ft-tal egészít ki. Így a bevételek főösszege 10.949 millió Ft. A működési célú támogatások államháztartáson belülről fejezet előirányzata 3.133.390.095 Ft. Az önkormányzat működési támogatásainak előirányzata 1.781.106.550 Ft. A helyi önkormányzat működésének általános támogatásaként 453.923.568 Ft juttatásban részesül a város. Az önkormányzat egyes köznevelési feladataira 564.690.552 Ft a tervezett támogatás, mely az óvodapedagógusok és az óvodapedagógusok nevelőmunkáját közvetlenül segítők bértámogatásából, az óvodaműködtetési támogatásból, valamint az óvodapedagógusok és pedagógus szakképzettséggel rendelkező segítők minősítéséből adódó többletkiadások támogatásából tevődik össze.
A központi költségvetés támogatást biztosít a települési önkormányzatok egyes szociális és gyermekjóléti feladatainak ellátására, melynek előirányzata 528.533.452 Ft. Ez áll rendelkezésre a család- és gyermekjóléti szolgálat és központ feladataira, a szociális étkeztetés, a házi segítségnyújtás, az időskorúak és a fogyatékos személyek nappali intézményi ellátására, a hajléktalanok nappali intézményi ellátására és hajléktalanok átmeneti szállására, a bölcsőde által foglalkoztatott kisgyermeknevelők és dajkák bérére, a bölcsődei üzemeltetés kiadásaira, az időskorúak számára átmeneti és tartós bentlakásos ellátást nyújtó intézmény fenntartására.
Az intézményi gyermekétkeztetési feladatok ellátásához 201.958.998 Ft támogatással számol az önkormányzat, mely átlagbéralapú, illetve üzemeltetési támogatásból tevődik össze. A kulturális feladatok támogatása jogcímén 31.999.980 Ft bevétel várható, mellyel a nyilvános könyvtári és közművelődési feladatok ellátásához járul hozzá a központi költségvetés 2.213 Ft/fő fajlagos összeggel, 14.460 fő lakosságszámra vetítve. Egyéb működési célú támogatások bevételei jogcímen 1.352.283.545 Ft átvételével számol a költségvetés. A tervezet szerint a Nemzeti Egészségbiztosítási Alapkezelő (NEAK) a Tiszaújváros Városi Rendelőintézet részére 1.348.000.008 Ft-ot ad át.
A fogászati alapellátásra a környező településektől 3.253.537 Ft bevétel várható. Helyi önkormányzatoktól jelzőrendszeres házi segítségnyújtás működtetéséhez 1.030.000 Ft támogatással számol a Tiszaújvárosi Humánszolgáltató Központ. Államháztartáson belülről felhalmozási célú támogatással nem számol az önkormányzat. Az önkormányzat közhatalmi bevételeit a helyi adók, a helyi adókhoz kapcsolódó egyéb közhatalmi bevételek alkotják. A tervezett előirányzat 6.585.000.000 Ft. Építményadóban az 1.285.000.000 Ft előirányzatot a 2026-tól hatályos adómértékváltozások indokolják. A tervszám a 2025. évi eredeti előirányzathoz képest 6,77%-kal emelkedik, ami elsősorban a már korábban elfogadott általános adómérték 1500 Ft/m2-re történő megemeléséből adódik. A magánszemélyekre és az egyéni vállalkozó adóalanyokra vonatkozó kedvezményes adókulcs nem változik. A korábbi adómentességek, valamint a használatba vett új építésű építmények esetében, a 3 évig terjedő, határozott idejű 200 Ft/m2-es kedvezményes adómérték 400 Ft/m2-re változik.
A helyi iparűzési adóbevétel tervezett előirányzata 5.200.000.000 Ft, mely a 2025. évi tervszámot közel 2%-kal haladja meg. Városunk ipari teljesítménye - a világpiaci trendeknek és a kereslet csökkenésének köszönhetően - az elmúlt évben gyengén alakult. A petrolkémia eredménytermelő képessége a 2023. évi mélypont szintjén stagnál. Mindebből következően adótöbblet befizetése ebből a szegmensből a 2025- ös év után sem valószínűsíthető. A másik zászlóshajónknak számító, eltérő üzleti éves, elektronikus alkatrészek bérgyártására szakosodott Jabil adóteljesítménye is várhatóan ismét csökkenni fog az előző évhez képest, ezért itt adóvisszaigénylés és az adóelőlegek csökkenése valószínűsíthető.
A poliol és egyéb vegyipari beruházás kapcsán telephelyet működtetett építőipari kivitelező társaságok levonulása továbbra is folyamatban van, így ezen adózói körben is csökkenő (megszűnő) bevétellel és a bevallások beérkezését követően jelentős visszautalásokkal kell kalkulálni. Az új üzem termeléséből érdemi bevétel az év második felében várható. A tervszám kialakításakor a javaslat azzal számol, hogy az MVM Tiszai Erőmű beruházása 2026-ban elindul és az év második felében számottevő adóelőleg érkezik a kivitelezésben résztvevő építőipari cégektől, mely kompenzálhatja a poliol beruházás lezárásával levonuló társaságok megszűnő adófizetési kötelezettségét. Az idegenforgalmi adót érintően - a 2025. évi 17.500.000 Ft eredeti előirányzattal szemben - 15.000.000 Ft-tal kalkulál a költségvetés.
A tervezet figyelembe veszi a fürdő újraindítását, ezáltal az új szálloda stabil üzemelését és kihasználtságának további növekedését. Ugyanakkor a korábban kockázatosnak prognosztizált két bizonytalan működésű hotelból az egyik felszámolása folyamatban van, a másik csak időszakosan működik. Egyéb közhatalmi bevételek előirányzata 85.000.000 Ft. E jogcímen a helyi adókhoz kapcsolódó várható pótlékok, bírságok, végrehajtási költségek (költségátalány) összege szerepel. A működési bevételek tervezett előirányzata 667.368.070 Ft.
A szolgáltatások (bérleti díjak, munkahelyi étkeztetés, gyógyfürdő szolgáltatások, egyéb térítés ellenében végzett szolgáltatások) ellenértékének előirányzata 107.058.722 Ft, a közvetített szolgáltatások ellenértékének előirányzata 22.811.332 Ft. Az ivóvíz és szennyvíz rendszerek használati díjából tervezett tulajdonosi bevétel az önkormányzatnál 84.594.489 Ft. Az ellátási díjak előirányzata 292.556.390 Ft, a kiszámlázott általános forgalmi adó előirányzata 96.633.708 Ft, a kamatbevételek és más nyereségjellegű bevételek előirányzata 55.018.000 Ft, egyéb működési bevételként pedig 8.695.429 Ft a tervszám. A felhalmozási célú átvett pénzeszközök tervezett előirányzata 82.904.000 Ft.
Lakáshoz jutók kölcsöntörlesztéséből 1.734.000 Ft, önkormányzati tulajdonú lakótelek megvásárlásához nyújtott kölcsön törlesztéséből 10.241.000 Ft, lakás, lakóház vásárláshoz nyújtott visszatérítendő támogatás törlesztéséből 70.929.000 Ft bevétel várható. Maradvány igénybevételéből 454.006.760 Ft finanszírozási bevétellel számol az önkormányzat. A költségvetési kiadások előirányzata 10.876 millió Ft - ebből a működési költségvetés kiadásainak előirányzata 10.330 millió, a felhalmozási költségvetés kiadásainak előirányzata 546 millió Ft -, az államháztartáson belüli megelőlegezések törlesztése több mint 73 millió Ft, így a kiadások főösszege is több mint 10.949 millió Ft. A bevételek és a kiadások főösszegének egyezősége ellenére a költségvetési hiány (költségvetési bevételek - költségvetési kiadások) közel 381 millió Ft. A működési költségvetés 10.330.339.866 Ft-os kiadásából a személyi juttatások tervszáma 3.717.234.873 Ft. Az önkormányzatnál és az önkormányzat intézményeiben összesen 561 fő a tervezett álláshelyek száma. A munkaadókat terhelő járulékok és a szociális hozzájárulási adó előirányzata 580.551.873 Ft.
A rendszeres és nem rendszeres személyi juttatásokat 13% szociális hozzájárulási adó terheli. A működési költségvetés kiadásainak egyik legjelentősebb tétele 2026-ban is a szolidaritási hozzájárulás. A törvény szerint a 25 000 forint feletti egy lakosra jutó iparűzési adóerő-képességgel rendelkező önkormányzat az egy lakosra jutó iparűzési adóerő-képességétől függő mértékű szolidaritási hozzájárulást teljesít a központi költségvetésnek. Tiszaújváros önkormányzatánál 2026-ban ez 2.672.517.608 Ft befizetési kötelezettséget jelent, mely a tervezett helyi iparűzési adóbevétel 51,39%-a. A dologi kiadásoknak az előirányzata 1.739.684.280 Ft, mely 14,45%-kal csökkent az előző évi eredeti előirányzathoz képest.
A tartalékként 145.000.000 Ft szerepel a költségvetésben. A felhalmozási költségvetés kiadásai 545.566.296 Ft-ot tesznek ki. Ebből a beruházások előirányzata mindössze 4.444.600 Ft, a felújításoké 369.121.696 Ft. Az ivóvíz-szennyvíz közművek felújításának 341.121.696 Ft-os előirányzatát a képviselő-testület által elfogadott 10 éves gördülő fejlesztési terv tárgyévi üteme alapján tartalmazza a költségvetés, kiegészülve az előző évekről áthúzódó kötelezettségvállalásokkal, tartalékokkal. A költségvetési rendelettervezet előterjesztésekor be kell mutatni az önkormányzat kötelező, önként vállalt, és államigazgatási feladatainak előirányzatát is. Nos kötelező feladatokra 7.193.962.656 Ft-ot, önként vállalt feladatokra 3.105.424.131 Ft-ot, államigazgatási feladatokra 649.782.138 Ft-ot tervez fordítani az önkormányzat.
(A költségvetés egyes részleteire későbbi számainkban visszatérünk.)
Ferenczi László
PDF archivum
-
2025.12.18
2025.51-52. hét - 2025. december 19. -
2025.12.12
2025.50. hét - 2025. december 12. -
2025.12.04
2025.49. hét - 2025. december 5. -
2025.11.27
2025.48. hét - 2025. november 28. -
2025.11.20
2025.47. hét - 2025. november 21.