Lakásbiztosítási dilemmák
Március 1-jén indul az elmúlt időszak legnagyobb lakásbiztosítási kampánya, ami országosan több mint 3 millió biztosítási szerződést és a teljes lakásbiztosítási piacot érinti. Márciusban egész hónapban lehet szerződést módosítani vagy akár biztosítót váltani, attól függetlenül, hogy mikor van a biztosításkötésnek az évfordulója.
- Az az igazság, hogy nem voltam megelégedve a biztosítóval, ahol eddig voltam - mondta Horváth Éva, aki éppen tájékoztatásért érkezett az egyik helyi irodába.
- Rossz tapasztalatom volt a régi biztosítóval kapcsolatban, mert amikor egy káreseményt jelentettem be, nem korrekt módon jártak el. Már akkor megfogadtam, hogy váltani fogok. Sokáig csak halogattam, de most úgy éreztem, hogy eljött az ideje. Remélem, hogy szerencsém lesz és kapok egy megfelelő ajánlatot.
- Az igazsághoz hozzátartozik, hogy az ügyfelek szeretik elhanyagolni a lakásbiztosításokat - nyilatkozta lapunknak Kádár Róbert, független biztosítási alkusz, a Tiszaújvárosi Biztosítási Centrum vezetője.
- A kampány célja, hogy felhívja a figyelmet az elavult biztosításokra. Alapvetően Magyarországon elég jó a biztosítottsági hányad, a lakások 75 százaléka biztosítva van. Tiszaújvárosban pedig elmondhatjuk, hogy minden társasház rendelkezik biztosítással. A lakóknak csak a saját ingóságuk biztosításáról kell gondoskodniuk. Viszont az utóbbi években történt jelentős építőanyag- áremelkedés, valamint építési költségemelkedés miatt az évekkel ezelőtt megkötött lakásbiztosítások egy jelentős része az alulbiztosítottság veszélyét hordozza magában. Ez azt jelenti, hogy egy káresemény után nem kap az ügyfél annyi kártérítést, amennyiből helyre tudja hozni az ingatlant. Ezért a szerződéseket mindenképpen érdemes átnézni, átszámolni.
- Mit tegyen az ügyfél, ha úgy dönt, hogy módosítani vagy váltani szeretne?
- Az természetes, hogy a piaci szereplők most teljes erőbedobással nekiugranak ennek a dolognak, értelemszerűen a tortából mindenki minél nagyobb szeletet szeretne vágni. Tudni kell, hogy a lakásbiztosítások között jelentős különbségek vannak. Nagyon oda kell figyelni például az interneten kötött biztosításokra. Ezeken a felületeken könnyen el lehet veszni, mert nem hívja fel a figyelmet olyan dolgokra, amik később fontosak lehetnek. Például a pipák nem kerülnek be olyan rubrikákba, ami majd fontos lehet később a kártérítés megállapításakor. Illetve még egy dologra szeretném felhívni a figyelmet. A meglévő szerződésen szereplő adatokat nem biztos, hogy célszerű átvinni az új szerződésre, mert biztosítónként eltérhet a tarifálás módja.
Aki úgy dönt, hogy a kampány kapcsán ezzel elkezd foglalkozni, újraszámoltatja a biztosítási díjakat, az mindenféleképpen mérje fel az ingatlan alapterületeit, ebben benne vannak a helyiségek, a terasz, a melléképület alapterülete. Ez fontos a biztosítási kockázatvállalás szempontjából. A lakásbiztosítási kampányidőszak nem csak erre az évre vonatkozik. Mostantól minden évben márciusban lesz lehetőség a meglévő szerződés módosítására vagy biztosítóváltására. Ha ez utóbbi mellett dönt az ügyfél, akkor a biztosító küld egy visszaigazolást a felmondásról, illetve tájékoztatja az ügyfelet az esetleges díjtartozásról és a visszafizetendő kedvezményekről.
- Én mindenkinek azt javaslom, hogy nagyon gondolja át azt, hogy hogyan dönt - mondta Szabó István, az UNIQA Biztosító tiszaújvárosi képviselője.
- Vegye elő a meglévő biztosítását, nézze meg, hogy van-e változás ahhoz képest, mint amikor megkötötték, szeretne-e módosítani. Járjon utána, hogy mennyire jár jól azzal, ha biztosítót vált. Azt mondom, nem feltétlenül a legolcsóbbat kell választani, hanem inkább a szolgáltatásnak kell jobbnak lennie. Hiába fizet valaki kevesebb biztosítási díjat, ha nem megfelelő maga a biztosítás, kár esetén nem fog kapni segítséget.
- Kinek érdemes mindenképpen szerződést módosítani vagy váltani?
- Akik már régen kötöttek biztosítást, mondjuk 15-20 éve, és azóta nem aktualizálták a szerződést, azoknak mindenképpen javaslom a felülvizsgálatot. Mondok egy példát. A leggyakoribb kárbejelentés általában a csőtörés, ami 20 évvel ezelőtt nem volt benne egy alapbiztosításban, ma már viszont benne van.
- Drágulásra számíthatnak az ügyfelek?
- Igen, mivel egyre nagyobb értékűek az ingatlanok, a berendezési tárgyak, a bútorok, az értéktárgyak és a drágább ingatlanok, drágább ingóságok biztosítása soha nem lesz olcsóbb. Ez nem díjcsökkentést fog eredményezni elsősorban, tehát senki ne gondoljon arra, hogy most fele annyiért meg tudom kötni a lakásbiztosításomat, és sokkal jobbat kapok. Ez nem lenne releváns dolog érthető okokból. Mindenféleképpen azt kell mérlegelni, hogy a kapott szolgáltatás megfelelő arányban van-e azzal a pénzzel, amit ki kell érte fizetni.
ema