Krónika 40 A blokád hatvanegy órája
Folytatjuk sorozatunkat, melyben a 40 éves Tiszaújvárosi Krónikában az elmúlt 40 évben megjelent írásokból tallózunk, egyetlen rendezőelvet tartva szem előtt - mindig az adott év aktuális lapszámából szemlézünk. 1990 októberében a frissen megválasztott MDF kormány a világpiaci olajár-növekedés, és az akadozó szovjet olajszállítás hatására október 25-én bejelentette, hogy közel 65 százalékos benzináremelést hajt végre. Még aznap este a taxisok kivonultak az utcára, úttorlaszokat állítottak fel, és azt követelték, hogy a kormány vonja vissza intézkedését. Másnapra a blokád megérkezett városunkba is, melyről a Leninvárosi Krónika 1990. november elsejei számában olvashattunk.
1990. október 26-án, pénteken reggel munkába menet, munkahelyeken, városszerte a benzináremelés, és az ennek nyomán elindított tiltakozási akció a téma. A rádió híradásaiból - már aki teheti - arról értesülünk, hogy országos méretűvé vált a demonstráció. 7 óra 30-kor az Avas Gmk. helyi taxisai, fuvarozói is bejelentik a városi rendőrkapitányságon, hogy csatlakoznak a demonstrációhoz. 9 órára a 35-ös főút és a Lenin út kereszteződésében összeáll a torlasz, a rendőrség közreműködik a forgalom irányításában, gondoskodik az elterelésről.
Az esemény hírére a városban és az üzemekben nyugtalanság támad, izzanak a telefonvonalak, megrohamozzák az üzleteket, tumultuózus jeleneteknek lehetünk tanúi, résztvevői. Elfogy a kenyér, a felvásárlási láz egyéb alapvető élelmiszerekre is kiterjed. 16 órakor rendkívüli önkormányzati ülés a városházán. Farkas Zoltán polgármester tájékoztatja a testületet a megtett intézkedésekről: szórólap a lakosságnak, a kenyérgyár folyamatos termelésre történő átállítása, az élelmiszerboltok nyitvatartási idejének meghosszabbítása. Az árusítás megszervezésében, a lakosság megnyugtatásában kéri a pártok segítségét. Az önkormányzat - melynek valamennyi tagja jelen van - rövid politikai vita után dönt arról, hogy elsődleges cél a város működőképességének fenntartása. A kialakult helyzetről tájékoztatni kell a parlamenti képviselőt, s felkérni, továbbítsa az információkat. Ügyeleti szolgálatot állítanak fel, haladéktalanul megkezdik a tárgyalást a fuvarozókkal. 17 órakor önkormányzati delegáció indult a torlaszhoz, a kapcsolatfelvételt a demonstrációban résztvevők üdvözlik, a városházán megkezdődnek a tárgyalások.
A „taxisok" ismertetik akciójuk célját, leszögezik: mindaddig kitartanak, amíg központjuktól más utasítást nem kapnak. Ugyanakkor tekintettel a város adottságaira, lakosságára - amely szimpatizál akciójukkal - nem kívánnak teljes blokádot létrehozni. Az önkormányzat részéről elhangzik: a tiltakozók eddig felelősségteljes magatartási tanúsítottak, kérik, ez a későbbiekben is így legyen. A tárgyalás végeztével megállapodás születik, amelyben rögzítik, hogy az önkormányzat egyetért a tiltakozók alapköveteléseivel, azokat saját információs csatornáin továbbítja, tudomásul veszi, hogy a tiltakozók csak a miskolci központ utasítását hajlandók elfogadni. A tüntetők vállalják, hogy minden lépésükről tájékoztatják a testületet, a megkülönböztető jelzéseit használó járműveken kívül minden körülmények között biztosítják a város alapellátását, az üzembiztonságot szolgáló járművek áthaladását, különleges kritikus esetekben maguk is segítséget nyújtanak.
A tárgyalást követően ki-ki dolgához lát, nyugalom a „barikádon" és a városházán is, fogynak a sorok a boltok előtt. Késő estére csend és nyugalom üli meg a várost. 1990. október 27., szombat: a reggeli órákban a torlasz a Gagarin úti elágazáshoz költözik, a forgalom azonban folyamatos. Az üzletekben jó az áruellátás, a Sajó Diszkont több napi készlettel rendelkezik. Az országos hírek hallatára azonban feszült a hangulat. 11 órakor a tüntetők lezárják a Tisza-hidat is. Elvileg blokád alatt a város, gyakorlatilag azonban csak a forgalom lassításáról van szó. 1990. október 28., vasárnap: felszabadult a Tisza-híd, a kettős zárást most a mezőcsáti és a vasútállomásnál lévő kereszteződések előtt alkalmazzák a tüntetők, de egy-egy sáv mindkét irányban szabad, folyamatos a járműforgalom. 20 óra után pattanásig feszülnek az idegek, de a kompromisszum kinyilvánításának pillanatában mindenki megnyugszik: közel a megoldás. Egy óra elteltével a torlasznál lelkes taps köszönti a megállapodás aláírását. A városháza épületében nem ünnepelnek, csak egy-egy mély sóhaj szakad föl. 22 óra 5 perckor az Avas központ közli a kollégákkal: a demonstráció eredménnyel járt, szabadítsák fel az utakat. Néhány perc elteltével a taxisok, fuvarozók hangos dudaszóval kísért felvonulással köszöntik győzelmüket és a várost.
Ferenczi László