Kötelező adatközlés, lassabb kiszolgálás
Több alkalommal is módosította a kormány a kötelező adatközlés bevezetésének határidejét a vendéglátó- és turisztikai szektorban. Először 2022-ben akarták bevezetni, aztán tavaly januárra tűzték ki a határidőt. Végül 2023. július 1-jén élesítették a rendszert. A nettó 100 millió forint feletti bevétellel rendelkező cégeknek tavaly nyáron kellett bevezetni, a kisebb, 12 millió feletti, de 100 millió alatti bevételű szálláshelyek és vendéglátóhelyek pedig 2024. január 1-től kapcsolódtak be a rendszerbe. A 12 millió alattiaknak csak regisztrálni kellett a Nemzeti Turisztikai Adatszolgáltató Központnál, de adatot szolgáltatniuk nem kell.
- Nem könnyítette meg az életünket, mint ahogy egyik vendéglátósét sem - nyilatkozta lapunknak Szabó Tamás, a Castello Cukrászda egyik tulajdonosa. - Elég feladata van a pult mögött álló lányoknak és most egy pluszt kellett rakni a nyakukba. A kezdeti időszak sem volt egyszerű, hiszen egy teljesen új dolgot kértek tőlünk, nem tudtuk, hogy hogyan fog működni, de mára már mindenki ügyesen kezeli. - Több időbe telik a kiszolgálás? - Természetesen ez elkerülhetetlen. Most nem annyira látványos, hiszen nincs hosszú sorban állás, de tavaly nyáron, amikor be kellett vezetnünk ezt az új rendszert, nem volt könnyű.
A fagyiért itt álltak sorban, mi pedig még csak tanultuk, hogy hogyan működik ez az adatközlés. Nehéz időszak volt. Lassabban tudtunk kiszolgálni, mivel minden gombóc fagylaltot, rolettit, tölcsért külön-külön kellett felvinni az online felületre a rendeléssel egy időben, mint ahogy tesszük azt most is minden üdítővel, kávéval, teával, süteménnyel. A Mátyás Étterem és Sörözőben is tovább tart, amíg megkapja a vendég az italát, mivel itt is be kellett vezetni a kötelező adatközlést, ami náluk idén januárban indult.
- Eddig csak be kellett ütni a pénztárgépbe a tételeket, kiadta a blokkot és kifizette a vendég - mondta Vaszilkó Jánosné, a söröző tulajdonosa.
- Az új rendszer szerint viszont tételenként, egyesével kell felvinni az online felületre a rendeléseket, ez kicsit meghosszabbítja a kiszolgálást.
- Egy szűk hónapja számláznak az új szoftverrel. Zökkenőmentes volt az indulás?
- Nem voltak nagyobb problémák, viszont amit meg kell említeni, hogy bár kötelező kiépíteni a rendszert, nem ingyenes. A szoftvert meg kellett vásárolni, ami 170 ezer forintba, a telepítés 15 ezer forintba került, és 14 ezer forintos havi díja is van.
ema