Drágultak a buszos kirándulások
Itt a jó idő, közeleg a nyár és vele együtt a kirándulások időszaka is. A szülőknek évről évre egyre mélyebbre kell a zsebükbe nyúlniuk egy-egy iskolai osztálykirándulás alkalmával. Míg néhány éve az üzemanyag jelentette a legnagyobb kiadást a fuvarozásban, ma már az útdíjak okozzák a legjelentősebb kihívást. 2024-re a buszos kirándulások csaknem 40%-kal drágultak, amit bizony már nem minden szülő pénztárcája bír el. Az év eleji iskolai és óvodai szülői értekezletek egyik sarkalatos pontja az év végi osztálykirándulás. Hova? Mikor? És talán a legfontosabb: mennyi pénzből? Nincs egyszerű dolga a szülői munkaközösségeknek, egyre nehezebb dűlőre jutni, egyre nehezebb okosan kigazdálkodni az osztálypénzből az utazást, hiszen egyre drágábbak az autóbuszos kirándulások.
- A szülők egyelőre próbálják megoldani, hogy semmiképpen se maradjon le a gyermekük a kirándulásról, de azért mindenki érzi a zsebén a változásokat - kezdte Gazsi-Kecskés Krisztina. - Az SZMK tagjaként már 7 éve szervezek csoport- és osztálykirándulásokat és látom, hogy folyamatos a drágulás. Míg régebben 80 ezer forint körül megúsztunk egy kirándulást, most 120 ezer forint körül mozognak az árak.
- Az elmúlt évekhez képest idén nagyon megugrottak az utazás költségei - mondta Kornis Norbert egyéni vállalkozó.
- A költségekbe beletartozik a kilométerdíj, a sofőr napi díja, az úthasználati díj, ha többnapos kirándulásról van szó, akkor a sofőr ellátása és szállása is. Sajnos észrevehető, hogy egyre kevesebb a megrendelés, mert a vonatközlekedés a diákoknak és a 65 év felettieknek ingyenes Magyarországon, ezért sok csoport dönt úgy, hogy inkább vonattal utaznak. Arra viszont nem gondolnak, hogy a vonat kötött pályán közlekedik és a vasútállomásról sokszor nem egyszerű eljutni egy-egy kirándulóhelyre. Míg korábban sosem maradtak el tömegesen iskolai kirándulások a költségek miatt, ma már egyre többen mondanak le róla. Ez a tendencia egyelőre az ország keleti részében a legjellemzőbb, ám hamarosan országos szintű probléma lehet, tudtuk meg Dittel Gábortól, a Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestületének ügyvezető főtitkárától.
- Január elsejétől a közúti közlekedési szolgáltatók esetében, így az autóbuszok tekintetében is jelentős költségnövekedés történt - mondta a főtitkár.
- A jövedéki adóban egy 41 forintos növekedés valósult meg, de gondoljunk arra is, hogy elég jelentős a munkaerőhiány, ami miatt jelentős személyi költségnövekedések következnek be, akár hónapról hónapra is és a szezonban ez még inkább igaz lesz. Illetve drasztikusan megemelkedett az autóbuszok úthasználati díja. Míg korábban a matricás rendszerben voltak, ahol elporlasztódott az egy utasra jutó útdíj költsége, most bekerültek az úthasználat-arányos díjfizetésbe, ami az útdíjaknál közel 30%-os költségnövekedést eredményezett.
- Eljuthatunk odáig, hogy egy átlagos család nem tudja majd kifizetni a kirándulásokat?
- Az ország több pontján is előfordul ez, már most is. A keleti országrészben a fizetőképes kereslet érzékelhetően kisebb, mint az ország középső részén, így ott a leggyakoribb, de vélhetően országos szintű helyzetet fog ez eredményezni. Szervezetünk már többször tett javaslatot, hiszen az állam is közbe tudna lépni és segíteni a szülőknek, ha az ÁFA költséget, ami most 27%, az iskolai kirándulás esetében 5%-ra csökkentené. Ez valódi segítséget jelentene.
venna