Gumicsere-dilemma: téli, vagy négyévszakos?
Beköszöntött a hűvösebb idő, itt az ideje az abroncscserének. De egyáltalán nem mindegy, milyen gumit választunk, és azokat hova szereltetjük fel. Európában nincsen egységes szabályozás a téli abroncsokra vonatkozóan. Magyarországon nem kötelező a használatuk, de a szakemberek javasolják a hidegebb időjárásra kifejlesztett gumik felszerelését. A Magyar Gumiabroncs Szövetség össze is gyűjtötte az ezzel kapcsolatos legfontosabb tudnivalókat.
Az abroncscsere fontossága.
Ez az egyik legfontosabb lépés autóink téli felkészítésében. A nyári szett nem alkalmas téli közlekedésre. Gondoljunk bele: ha a télre is fent hagyott nyári abroncs miatt balesetet okozunk, a kár magasabb lehet, mint egy teljes téli garnitúra ára.
Négyévszakos abroncs - kompromisszum, de jó választás is lehet.
A négyévszakos abroncsok piaca Magyarországon is nő, ami érthető: használóik megtakarítják az évi két csere költségét, az ezzel járó kényelmetlenséget. Az elmúlt években a gyártók fejlesztéseinek köszönhetően ez a típus sokat fejlődött, és városi, rövid távú használathoz télen is megfelelő választás lehet. Ugyanakkor a „mindenre jó" abroncs mindig kompromisszum: a téli és nyári abroncs anyaga, keménysége és mintázata eltér, ezért hegyi túrára vagy síelésre ne négyévszakos abronccsal induljunk! Fontos tudni, hogy ezeket a gumikat is rendszeresen gondozni kell: évente legalább egyszer érdemes ellenőriztetni az állapotukat, a profilmélységet, a légnyomást, valamint szükség esetén elvégeztetni a centrírozást. Az egyenletes kopás érdekében ajánlott az abroncsokat időnként - a gyártói ajánlások figyelembevételével - tengelyenként felcserélni (pl. jobb első → jobb hátsó, bal hátsó → jobb első).
Sebességindex: figyeljünk rá!
A téli abroncsok sebességindexe gyakran alacsonyabb, mint a nyáriaké, ezért csak kisebb sebességgel szabad velük közlekedni. Havonta egyszer - vagy tankoláskor - ellenőrizzük a nyomást, beleértve a pótkerékét is, hiszen a megfelelő karbantartás a négyévszakos gumik élettartamát és biztonságát is jelentősen növeli. A túl alacsony nyomás gyorsítja a kopást, növeli a fogyasztást és rontja az irányíthatóságot.
Az olcsóbb nem mindig jobb.
Az abroncsok között széles a választék méret, ár és minőség szerint, de ismeretlen márkától, kétes eredetű vagy használt gumit venni kockázatos. A használt abroncs rejtett hibái (pl. szerkezeti sérülések) akár életveszélyes helyzetet is okozhatnak. Felszerelés előtt minden abroncsot vizsgáltassunk át szakemberrel. A leszerelt abroncsokat tisztítsuk meg, és ha újat kell venni, ne kapkodjunk - akár fél évünk is van kiválasztani a megfelelőt.
Miért ennyire fontos a jó abroncs?
Egy jármű kerekenként csak egy tenyérnyi felületen érintkezik az úttal, így ezen a kb. 200 cm²-es felületen dől el a tapadás, az irányíthatóság és a fékezhetőség. Vásárlás előtt érdemes szakember véleményét kérni, figyelembe véve az autó típusát, a gyártó ajánlását és a vezetési szokásokat.
Azonos típus, azonos tengely.
A téli és nyári szettekből mind a négy kerékre azonos típusú és mintázatú abroncsot kell felszerelni. Ha egy abroncs elkopik vagy megsérül, a vele azonos tengelyen lévőt is cserélni kell. Tilos téli és nyári abroncsokat keverni! Az abroncsok kiválasztásánál segít az energiahatékonysági matrica.
Új abroncs csak hátra!
Ha csak az egyik tengelyre kerül új abroncs, a jobb tapadású gumik mindig hátra kerüljenek - függetlenül az autó hajtásmódjától. A legjobb megoldás persze az, ha mind a négy abroncsot egyszerre cseréljük. A kopás kiegyenlítésére 7-10 ezer kilométerenként érdemes a kerekek helyét megváltoztatni, lehetőleg szezonváltáskor. Forgásirányos gumiknál ügyeljünk a helyes irányra! A minimális profilmélység a jogszabály szerint minimum 1,6 mm, de szakértők szerint a téli abroncsnál legalább 4 mm, nyárinál 3 mm az ajánlott biztonságos érték.
Tárolás.
A leszerelt nyári abroncsokat hűvös, száraz, fénytől védett helyen tároljuk. Ha felnire vannak szerelve, akkor egymásra fektetve helyezzük el őket. Felni nélkül pedig állítva, 2-3 hetente egy negyed fordulatot elforgatva.
Futómű és TPMS.
A futómű beállítása meghatározza a gumik élettartamát és a jármű biztonságát. A rossz beállítás rendellenes kopást, hosszabb fékutat és rosszabb úttartást okozhat. A rendszeres karbantartás és centrírozás szakműhelyben elengedhetetlen. A TPMS-rendszert házilag nem lehet kalibrálni, ezért szezonális csere esetén is érdemes szakemberhez fordulni.
Téli abroncskötelezettség.
Magyarországon nem kötelező a téli abroncs - kivéve a budapesti taxiknál -, de másutt szigorúbb a szabályozás. Íme a környező országok előírásai: Ausztria: nov. 1 - ápr. 15. között kötelező a téli abroncs, hólánc is szükséges. Szlovénia: nov. 15 - márc. 15. között kötelező a téli abroncs. Szerbia: nov. 1 - ápr. 1. között kötelező a téli abroncs. Horvátország: időjárásfüggő. Hajtott tengelyen két téli abroncs kötelező, valamint a hólánc és a hólapát is kötelező felszerelés. Románia: időjárásfüggő. Megfelelő állapotú abroncs kötelező. Szlovákia: hó vagy jég esetén minden tengelyen téli abroncs kötelező.
PDF archivum
-
2025.11.13
2025.46. hét - 2025. november 14. -
2025.11.06
2025.45. hét - 2025. november 7. -
2025.10.30
2025.44. hét - 2025. október 31. -
2025.10.23
2025.43. hét - 2025. október 24. -
2025.10.16
2025.42. hét - 2025. október 17.