A tűz szépségét mutatta be
A Múzeumok Éjszakája egyik fő attrakciójaként az Artist Company-Tűzzsonglőr Társulat tagja, Kiss Aletta produkciója okozott izgalmas perceket a Barcsay téren. A rendezvénylogisztikusként is dolgozó tűzzsonglőr mindennapjainak 2016 óta szerves része a lángok szeretete, melyet hazánk egykori nemzetközi hírű, balesetben elhunyt pályatársa, a Magma Tűzszínház alapító tagja, Farkas Linda ébresztett fel benne.
- Szombathelyen születtem, ahol szerintem a világ egyik legjobb tűzzsonglőre, Farkas Linda is élt - kezdte nyilatkozatát Aletta.
- Az ő előadásain nőttem fel, elbűvölt, amit alkotott. Linda hatására, önszorgalomból kezdtem el megtanulni előbb a zsonglőrködést, majd a tűzzsonglőrködést. Eleinte vásárokon lestem el néhány trükköt az eszközöket kínáló árusoktól, így fejlődtem mindig egy picit. Majd miután felköltöztem Budapestre, egy csomó szuper művésszel kerültem kapcsolatba. Például az Artist Company tagjaival is. Kijártam gyakorolni a Városligetbe, és ott ismerkedtem meg a srácokkal - mesélte a kezdetekről. Aletta ezúttal védőfelszerelés nélkül adta elő műsorszámát, de mint mondta, a kellékek típusától függ, milyen óvintézkedéseket alkalmaz egy-egy produkcióhoz.
- Vannak olyan eszközök, amikhez nem árt, ha van rajtam védőfelszerelés, például egy maszk, ami kiszűri a levegőben szálló, forró részecskéket. De egyébként létezik kevlár kesztyű is, amit akkor veszek fel, ha olyan eszközzel dolgozom, ami nem kíméli a kezeket. Mindemellett bevizezem a hajamat és a ruhámat a felém csapó lángok ellen, mert előfordulhat, hogy épp csak elhúzom magam mellett a lángot, és egy picit belekap itt-ott. Ez a szakmával jár. Szoktam mondani viccesen, büszke vagyok arra, hogy a karrierem során még semmi olyat nem gyújtottam fel, amit nem akartam. Ezt csak azért említem, mert a hozzáértés és a felkészültség fokától függetlenül is előfordulhatnak hibák. Az eszközök gyorsan mozognak, ezért a kollégáimmal olyan trükköket viszünk egy előadásra, amik már nagyon stabilan mennek. Továbbá mindig igyekszünk egy biztonságos távolságot tartani a közönségtől, hogy ők legyenek az utolsók, akiknek - ne adj' isten - bajuk esik. Rendkívül pici a hibahatár, amit megengedhetünk magunknak - avatott be a részletekbe, majd hozzátette: nagyon veszélyes helyzetekben nem volt része. Beszélgetésünk közepén a tűzzsonglőr mesterség jótékony hatásai is szóba kerültek.
- A váratlan helyzetek kezelését, az önismeret fejlesztését, valamint az önfegyelem erősítését tekintve egyaránt hasznos, de a fizikai erőnlét megőrzéséhez is nagyban hozzájárul, amíg az ember begyakorol és megcsinál egy ilyen műsort, remekül erősödik. A tűzzsonglőrködés érezteti velem azt is, hogy a cselekedeteim hatással vannak a jövőmre és a környezetem alakulására - fogalmazott. Érdeklődésünkre, miszerint bárkiből lehet- e tűzzsonglőr, Aletta igennel felelt. Kiemelte: nagyfokú elhivatottság szükséges a szakma elsajátításához, melynek során önmagunk folyamatos fejlesztése is elengedhetetlen.
A tűzzsonglőr - saját tapasztalata alapján, a szülők megnyugtatása végett - tizennyolc éves kortól ajánlja a tüzes mesterség alapjainak megtanulását. Társalgásunk zárásaként Aletta elárulta, a színpadi jelenléte mögött rejlő tudására és kreativitására a legbüszkébb.
- A legegyszerűbb eszközzel is tudok csinálni valami olyat, amire felszisszennek az emberek - mondta.
Ördögh István