Teendőink vadgázolás esetén
Egy ismerősöm nemrégiben egy őzzel ütközött a Tisza-part városrész felé vezető úton. Apa a volánnál, kisfia a hátsó ülésen, ahogy kell, bekötve. Szerencséjükre nem egy termetes példány szökkent a kocsijuk elé, csak egy őzgida. Az autó eleje telibe találta az állatot. A sofőr épp hogy le tudott fékezni, hatalmas puffanás, de az ijedtség sem volt kisebb. Szerencséjük volt. A vad kimúlt, az autó eleje összetört, de a család épp bőrrel megúszta a balesetet.
A sofőr
- Hétfő este jöttünk haza a fiammal, Ernővel a Tisza-partról, az erőmű felé vezető bekötőúton, valamivel 6 óra után. Egy sötét szakaszon hirtelen megláttam egy mozgó árnyat, de nem tudtam mi az, és akkor elkezdtem már fékezni. Fékezés közben az őz belépett az autó fénycsóvájába, ott megtorpant, és akkor történt az ütközés, az őz az árokba repült - idézi fel a történteket ifj. Pogonyi Sándor.
- Nagyon megijedtünk mindketten, az őzet már láttuk, amikor megtorpant előttünk, ott állt mozdulatlanul a fénycsóvában, nézett velünk szembe, aztán egy koppanás, mintha egy dinnye nekiütközött volna a kocsinak. Akkor már fékeztem, így szerencsére kis sebességgel ütköztünk. Azon az útszakaszon több közlekedési tábla is van, ami vadveszélyre figyelmeztet, szoktam is nézni az útszéleket, de nagyon hirtelen történt minden, nem könnyű reagálni. Ott egyébként van egy lucernaföld, ott járnak át enni csapatostul az őzek. Szerencsére csak egy állt előttünk.
- A nagy ijedtség után mit csináltál?
- Meggyőződtem róla, hogy a gyerek is jól van, megnyugtattam. Láttam az őzet is, hogy kimúlt az árokban. Ilyenkor kötelességed a segélyhívót, a 112-t felhívni. Ők megkérdezik, hogy személyi sérülés történt-e, hogy milyen autóval vagy, mi a rendszáma, meg hogy területileg hol történt. Negyedóra múlva jött a rendőrjárőr, fotózta, szemlézte az autót, hogy később, ha jegyzőkönyvre van szüksége a biztosítónak, akkor ezt ki tudja kérni.
- Vadászra van ilyenkor szükség? Kell őket is értesíteni?
- Igen, a második lépés az volt. A helyi képviselőnek a számát megkaptam egy ismerőstől, és őt felhívtam, aki ki is jött a helyszínre. Mondta, hogy folyamatosan lövik az állatokat, de elég nagy itt a szaporulat. Itt szinte mindennapos szokott lenni az átfutás, átjárás. A végén elvitte az őzet. A hivatalos része egy ilyen vaddal való ütközésnek az, hogy egy vadásztársaságot kell értesíteni, mert a vad az állam tulajdona és lopásnak minősül, ha betenném az autóba, ha valaki meglátja, feljelentést is vonhat maga után. Én így tudom.
A vadász
A vadgázolással kapcsolatban felkerestünk egy szakértőt is, Koleszár Pétert, a tiszaújvárosi vadásztársaság hivatásos vadászát, akit arról kérdeztünk, hogy hogy lehet elkerülni (ha lehet) egy vadgázolást, hogyan kell jól reagálni, és ha már megtörtént a baleset, mit kell tennünk.
- Péter! Te már biztos találkoztál vaddal, nemcsak a zöldben, hanem az úton is. Volt már ilyen eseted? - Igen, sajnos volt, én autópályán gázoltam vaddisznót, hát egy autópályás tempónál éjfélkor, amikor beköszön a vaddisznó, az nem egy nagy élmény. Az autó megvédett bennünket, semmi gondunk nem volt hál' istennek.
- Nem lehet erre felkészülni, de körültekintőnek lenni igen. Mit kell tenni, ha elém lép vagy elém fut a vad?
- A legfontosabb, hogy ne essünk pánikba, ne kapjuk el a kormányt, se jobbra, se balra, gázolja el az autónk, hiszen az annyira biztonságos, hogy meg fog védeni bennünket biztosan. Össze fog törni az autó, ez természetes, de sajnos volt már ebből komolyabb tragédia is, hogyha valaki kapkodta a kormányt és bepánikolt.
- Akkor is ütközzünk a vaddal, ha az méretes?
- Igen, akkor is, hogyha nagy a vad, mert mint mondtam, az autónk megvédhet bennünket.
- Azon túl, hogy figyelem a vadveszélyre figyelmeztető útjelzőtáblákat, vannak olyan kiemelt időszakok, amikor kifejezetten résen kell lenni és számítani lehet az úttesten átgázoló vadakra?
- Nem is azt mondom, hogy az út szélét kell figyelni, hanem amikor megcsillan a szeme, azt szokták mondani, hogy na akkor vigyázzunk! A másik, amire érdemes figyelni, hogyha egy őz átugrik előttünk, vagy egy szarvas, szinte biztos, hogy jön a következő is, jön a gidája vagy a borja, akár követhetik egész nagy csapatokban is. Tudni kell, hogy ilyenkor télen egészen nagy csapatokban mozognak a vadak, és bizony számítani kell arra, hogy jön a következő vad is, tehát a legjobb, ha nem rángatjuk a kormányt, lefékezünk és megvárjuk, hogy elmenjenek.
- Melyik évszakban, melyik napszakban várható, hogy őzzel, szarvassal találkozhatunk?
- A napszak mindig a reggeli és az esti szürkület, az a kimondottan veszélyes időszak, illetve a párzási időszak, amikor bármelyik napszakban előfordulhat, hogy megjelenik a vad.
- Vadászként gyakran találkozol ilyen gázolásos estetekkel?
- Munkakörömből adódóan igen, időnként bizony csörög a telefon éjszaka, hogy vadgázolás történt Tiszaújvárosban, döntően az ipari park környékén, a 35-ös főútvonalon.
- Mi a teendője az autó sofőrjének, ha elgázolt egy állatot?
- Amikor megtörtént a gázolás, a hivatásos vadászt vagy a vadászatra jogosultnak a jogi képviselőjét hívni kell, illetve a vadásztársaság elnökét, természetesen a rendőröket ugyanúgy értesíteni kell, mert a vad minden esetben a vadászatra jogosulté, tehát azt nem foghatom meg és rakhatom a csomagtartóba, és mint emléket elviszem, mert nem lehet. A rendőrséget értesíteni kell, a rendőr készít egy baleseti jegyzőkönyvet, ami fontos lehet majd a biztosítónak a kárigény bejelentésekor, a vadásztársaság pedig elszámol a vaddal.
- Jogsértést követek el, ha nem értesítem a vadásztársaságot egy vadgázolás során?
- Természetesen, mert az nekünk kárt okoz, a vadnak van egy eszmei értéke, hol több, hol kevesebb, illetve van egy megadott keret, amivel gazdálkodnunk kell, és ezt csökkenti egy ilyen gázolás. Egy-egy ilyen baleset csökkenti az állományt, amit mi hasznosíthatunk, nekünk ez gyakorlatilag pénzkiesés.
- Az autóra felszerelhető vadriasztó hasznos lehet?
- Véleményem szerint ezek a vadriasztók inkább a varázsgömb kategóriájába tartoznak. Az út és a látási viszonyoknak megfelelően kell vezetnünk, különösen fontos a reggeli és az esti szürkület, akkor óvatosabban kell vezetni. Ez az egyik, a másik, hogy nappal, ha ne adj isten a vadászatra jogosult vadászati tevékenységet folytat és ő hajtja, tereli a vadat az autós elé, akkor viszont a vadászatra jogosult felel a balesetért.
- Ez ki is derülhet a vizsgálat során?
-Természetesen. Előfordul, hogy kutya űzi a vadat, vagy nem pórázon sétáltatja a gazdi a kutyát, a kutya megérzi az őzet, teszem azt kiűzi a 35-ös főútra, ilyenkor a balesetért a kutya gazdája fog felelni.
A biztosító
- Évről évre visszatérő probléma és talán az utóbbi években egyre inkább meg is szaporodott a vadgázolások száma - nyilatkozta lapunknak Kádár Róbert biztosítási alkusz.
- Ami tulajdonképpen változásnak tekinthető, hogy egyre inkább belátják az autósok, hogy a kárérvényesítés a vadásztársaságok felé igazából nem lehetséges. Volt egy jogszabályi változás is, ahol tulajdonképpen más nem történt, csak a bírói gyakorlatot beemelték a jogszabályba. A lényeg az, hogy, aki ilyen balesetnek elszenvedője, maga viseli a kárt.
- Van olyan biztosítás, vagy olyan pont a biztosításokban, ami vadgázolás esetén fedezi a kárát az autósnak?
-A vadgázolás a CASCO hatálya alá tartozik, tehát saját magamnak okozott kárnak tekinthető. Egy teljes körű CASCO- biztosítás, lopás, törés, elemi kár, üvegtörés kategóriába tartozik, ahogy a vad elütése is. Az önrész az, ami az ügyfelet terheli, a kár többi részét fizeti a biztosító.
De tudok egy-két példát is mondani a közelmúltból, egy KIA Seed tulajdonosának az őz elütése 2,7 milliós kárt okozott. Néhány hete egy BMW ütött el egy őzet, körülbelül 5 millió forintnál fogja zárni a kártérítési összeget, szóval hatalmas károk keletkeznek a vadgázolásból. Azt is elmondhatom, hogy elég komoly szemléletváltás történik a CASCO vonatkozásában. Rájöttek az emberek, hogy nincs annyi pénz a bankszámlájukon, hogy egy ilyen esetben meg tudják javíttatni az autójukat.
Most azt látjuk, hogy nagyságrendekkel több CASCO-t kötünk, és az egyik érv az ügyfelek részéről az, hogy félnek attól, hogy elütnek, mondjuk egy őzet és nem lesz annyi pénzük, hogy megjavíthassák a kocsit. Nagyon sokan úgy vannak, hogy egy idősebb autó esetében már nem szükséges a CASCO, de megjegyzem, nincs különbség javítási költségben igazából egy 8 éves vagy egy 18 éves autónál. Elütök vele egy őzet, körülbelül ugyanannyiba fog kerülni a javítás, ugyanúgy bontott vagy utángyártott alkatrészeket fog téríteni a biztosító. A lényeg, hogy a kár előtti állapotot helyreállítják és jobban jár az illető, ha azt a biztosító pénzén tudja megoldani, mint saját zsebből.
berta