Se vége, se hossza kerékpárút
Bár a Kormány 2021 áprilisában a Tiszaújváros és Polgár közötti kerékpárutat kiemelt jelentőségűnek minősítette, de máig nem kerekezhetünk testvérvárosunkba drótszamáron. Egyes részei elkészültek ugyan, de egy 2,6 kilométeres szakasz hiányzik, és nyomát sem látni építésnek. A kerékpárút ügyével - Kiss Ákos nézői kérdésére válaszolva - a Tisza TV Polgármesteri fogadóóra című műsorában dr. Fülöp György polgármester is foglalkozott.
A polgármester emlékeztetett arra, hogy 2015-ben Polgár és Tiszaújváros akkori polgármesterei aláírtak egy megállapodást, miszerint a két települést kerékpárút fogja összekötni. A Hajdú-Bihar megyei és a Borsod megyei közgyűlési elnökök pedig aláírtak egy, az eseményre emlékeztető dokumentumot. Tiszaújváros ekkor már viszonylag jó helyzetben volt, mert az erőműig már megépült a bicikliút. A szerződéskötés után - nem kis nehézségek árán - a polgáriak is megépítették a maguk részét, melyet 2022 októberében adtak át, de ez tulajdonképpen a semmibe vezet, mert nincsen összeköttetés, több mint kilométernyi szakasz hiányzik. Született viszont egy kormányhatározat, melynek értelmében az állam a beruházó, a Magyar Közút Nonprofit Zrt. pedig elkészíttette az engedélyezési és kiviteli tervet.
- Megszületett minden engedély, kivitelezési terv, egyéb engedélyes terv, mindent jóváhagytak - nyilatkozta a polgármester. Minden rendelkezésre áll, csak meg kellene építeni, de az a helyzet, hogy az ország gazdasági válságban van és a beruházásokon spórolnak, uniós pénzek pedig nem jönnek. Mi az országgyűlési képviselőknél lobbizunk és gondolom, hogy ők is megteszik ezt a saját területükön, hogy ez a még hiányzó út megépüljön.
Sőt, nekem az is a feladatom, hogy az itt működő nagy cégeknél, - akik érdekeltek abban, hogy legyen bicikliút, hogy a munkavállalók tudják ezt használni, javuljon a mobilitás - is lobbiznom kell, hogy a cégek is álljanak mellénk. Én nagyon remélem, hogy a közeljövőben megépül a kerékpárút, de azt is látni kell, hogy ha mi, az önkormányzat, bizonyos beruházásokat azért halasztunk el, mert nincs rá elég forrás, akkor ezt a másik szereplő esetén is el kell tudni fogadni. Mégis reménykedem abban, hogy 2024-ben megépül, de arra kicsi esélyt látok, hogy ez az elkövetkezendő néhány hónapban megtörténjen.
Egy biztos, a terület-kisajátítások már megkezdődtek, sőt van, ahol már nyélbe is ütötték a szerződést, tehát azért működik a folyamat. Az engedélyezett terv szerint a kiépítendő kerékpárút-szakasz a Tisza Erőműtől a vármegyehatárig tart és csatlakozik a Polgár felől kiépítendő kerékpárúthoz. (Egyelőre ez is csak a polgári helységnévtábláig ért el - A szerk.) A nyomvonal a 35. sz. főút szelvény szerinti bal oldalán az üzemvízcsatorna, illetve a Tisza-ártér hídjának útburkolatán halad, beton terelőkorláttal elválasztva a közúti forgalomtól. A Vásárhelyi Pál Tisza-hídon pedig a járdakonzolon. A Tisza-sziget megközelítése egy új középsziget beépítésével és a burkolat megszélesítésével válik lehetővé a kerékpározók részére. Az útburkolati jelek a teljes szakaszon tartós, termo-plasztik típusú festéssel készülnek, sárga kivitelben. A kerékpárút mindkét szélén a burkolat szélét jelző optikai felfestéseket alkalmaznak 12 cm vastagságban.
F.L.