Társadalmi fejlesztési célok 1.
Folytatjuk sorozatunkat, melyben az önkormányzat 2029-ig szóló gazdasági programját ismertetjük. Ezúttal a társadalmi fejlesztési célkitűzések első részét közöljük.
Partnerség és nyilvánosság
Tiszaújvárosban alapelvként fogalmazódott meg, hogy a helyi önkormányzat nem hatalmat gyakorol, hanem közérdeket szolgál. Ennek megfelelően tudatos a lakosság bevonása a döntési folyamatokba. Ékes bizonyítékaként szolgálnak a fentieknek a képviselő-testület által tartott közmeghallgatások, melyek évente egy alkalommal a Városházán, egy alkalommal Tiszaszederkény városrészben és egy alkalommal Tisza-part városrészben, előre meghirdetett időpontban történnek. E városi konzultációk keretében mindenki segítheti a város fejlődését problémafelvetéseivel és a felvetésekkel összefüggő javaslataival. Hasonló célokat szolgálnak a polgármesteri, alpolgármesteri, jegyzői és képviselői fogadóórák, amelyeken az elhangzottakkal kapcsolatosan minden városlakó kérdéseire, kéréseire írásos választ ad a Tiszaújvárosi Polgármesteri Hivatal.
Nem hagyható figyelmen kívül a CityApp keretein belül kialakított közterületi hibabejelentő fórum sem, amelynek alapvető célja, hogy a város szebbé, jobbá, élhetőbbé tétele érdekében működjenek olyan fórumok, amelyeket az év 365 napján, napi 24 órában el lehessen érni. A nyilvánosság és transzparencia elvét szolgálja az, hogy a vonatkozó polgármesteri utasításnak megfelelően a Tiszaújvárosi Polgármesteri Hivatal valamennyi szervezeti egysége, illetve minden önkormányzati intézmény és minden önkormányzati tulajdonú gazdasági társaság köteles a nettó 2 millió Ft-ot meghaladó, azonban a közbeszerzési értékhatárt el nem érő árubeszerzésekkel, szolgáltatások megrendelésével, építési beruházásokkal kapcsolatban nyilvánosan, de legalább három ajánlattevőtől ajánlatot kérni.
Az ajánlatkéréseket Tiszaújváros honlapján is közzétesszük, ezáltal is biztosítva a nyilvánosságot a közpénzek felhasználása során. A partnerség és nyilvánosság elvének körében összességében elmondható, hogy az önkormányzat a helyi polgárokkal közösen működteti és fejleszti a várost, ez a közérdek szolgálatának egyik legfontosabb záloga, ugyanis ha a lakosság a helyi közügyekbe való bevonása révén azonosulni tud a célokkal és tervekkel, akkor azok megvalósításában is tevékenyen részt fog venni.
A tudás hatalom
Tiszaújváros önkormányzata a lehetőségeivel összhangban törekszik arra, hogy településünkön a köznevelési feladatellátás a kor, valamint egyéb igényeket kielégítő fejlesztése a legifjabb generációk megfelelő nevelése érdekében mindenkor prioritást élvezzen a város életében. Az iskolák államosítása ellenére - fenntartójától függetlenül - szoros együttműködésre törekszik valamennyi állami és egyházi fenntartóval, mindent megtéve annak érdekében, hogy a nevelő- és oktatómunka minden kontextusban azonos színvonalon legyen biztosítható a város összes iskolájában.
Az önkormányzatnak kötelező feladatként továbbra is gondoskodnia kell az óvodai ellátás biztonságos és színvonalas megszervezéséről, a 3-6 éves korosztály igényeinek legmegfelelőbb feltételek biztosításáról. Prioritásként kezeljük az óvodai nevelés infrastrukturális feltételeinek fejlesztését, az épület- és udvarkorszerűsítési program folytatását, annak lehetőségét, hogy a tiszaújvárosi óvodák csoportszobáinak felszereltsége a legmodernebb színvonalon biztosítsák gyermekeink fejlődését. Fenntartói önként vállalt feladataként forrást biztosítunk az óvodai úszásoktatás Vízhez szoktató program keretében történő folytatásához.
Az önkormányzat az állami és egyházi fenntartású köznevelési intézmények és a szakképző intézmény feladatellátásához szükséges ingó és ingatlan vagyon vagyonkezelésbe, illetve tulajdonba adásán túl, támogatja a településünkön működő intézmények működését, partner az épületek fenntartási költségeit optimalizáló, külső- belső esztétikáját, és igényes városképi megjelenését szolgáló ütemezett felújításában, korszerűsítésében. Az infrastrukturális környezeten túl a nevelés, az oktatás, a képzés minősége alapvetően a nevelés-oktatás humán és dologi oldalától függ.
Ezen feltételek fejlesztési lehetőségei az iskolák államosításával kizárólag az óvodai ellátás területén maradtak nyitva az önkormányzat számára. Az állami és egyházi intézmények esetében - a mindenkori költségvetési lehetőségek függvényében, a változó jogszabályok figyelembevételével - az önkormányzat a vállalt feladatai teljesítésével törekszik hozzájárulni ahhoz, hogy az oktató-nevelő munka a városunkban megszokott körülmények között és színvonalon valósulhasson meg a jövőben is.
Érték az egészség
A folyamatos változással érintett jogszabályi környezet ellenére továbbra is elkötelezettek vagyunk a járóbeteg szakellátás önkormányzati fenntartása mellett. Célunk az egészségügyi alap- és szakellátás infrastrukturális fejlesztésével, valamint a rendelkezésre álló humánerőforrás kapacitás megőrzésével a korszerű betegellátás feltételeinek biztosítása a Tiszaújváros Városi Rendelőintézetben. Törekszünk az intézményi gazdálkodás folyamatos racionalizálására, többletbevételi lehetőségek növelésére, az ellátási érdekeknek megfelelő strukturálására, az egynapos sebészeti ellátásban rejlő lehetőségek minél szélesebb körű kihasználására, valamint a Fiziko- és Balneoterápiás Részleg egészségturizmussal összefüggő fejlesztéseire.
Tiszaújváros Egészségtervének felülvizsgálata alátámasztotta, hogy a meghatározott célok, és azok megvalósítása érdekében eddig felépített projektek, programok eredményesek, folytatásuk indokolt. Ennek figyelembevételével a továbbiakban is fontos, hogy minden eszközt megragadjunk a helyi lakosság egészségtudatosságának fejlesztésére, ezért törekszünk minden életkori csoportot érintő átfogó egészségfejlesztési programok rendszeres megrendezésére.
A tevékenységükben egészség-betegség központú civil szervezetek kiemelt önkormányzati támogatása továbbra is prioritás, kiemelt fókuszt helyezve az idős korosztály támogatásában szerepet vállaló szervezetekre. A demográfiai folyamatok figyelembevételével hangsúlyosabbá válik az idős korosztály önellátó képessége megőrzésének támogatása, ennek érdekében az idősekre irányuló egészségfejlesztési szolgáltatások, programok fenntartása, bővítése fontos feladat. Támogatjuk olyan korspecifikus szűrőprogramok bevezetését, melyek a lakosság széles körében előforduló betegségek mielőbbi felismerését hivatottak szolgálni, hangsúlyt helyezve a mentális betegségek mielőbbi feltárására is.
Figyelembe véve, hogy az idősellátás kérdése széles spektrumú társadalmi problémát jelent, kezelésében célunk a szinergikus tervezéssel, az érintett területek koordinált együttműködésével megvalósuló, holisztikus megközelítés meghonosítása. Az aktív korú célcsoportnál a munkahelyi egészségfejlesztés lehetőségeinek feltérképezését kommunikációs eszközökkel igyekszünk támogatni. Az egészségügyi program végrehajtása és eredményessége azonban nagyban függ az egészségügyi rendszert érintő központi kormányzati szintű döntésektől, valamint a következő pályázati ciklusban rendelkezésre álló pályázati forrásoktól.