Megoldható magyar, fejtörős matematika

Többen kevesellték a megoldásra szánt időt.

A matematika idén is nehezebb volt, a magyart meg lehetett oldani, bár adhattak volna 10 feladatra több időt is - nemcsak a szombati feladatsorokról nyilatkoztak így a diákok. Az elmúlt években is hasonló válaszokat kaptunk az általunk megkérdezett tanulóktól. Iskolai felkészítőkön, sőt valaki magántanárral is készült a hétvégi középiskolai központi írásbeli felvételire. Komoly próbatétel ez a negyedikes, hatodikos és nyolcadikos diákokoknak, hiszen itt dől el, hogy ki, hol, melyik középiskolában tanul tovább szeptembertől. 

A nagy nap

Országszerte 555 helyszínen 68 ezren felvételiztek magyar nyelvből és matematikából. A 10-10 feladatból álló feladatsorokra 2x45 percük volt, a két vizsga között pedig 15 perc szünetet kaptak a diákok. Az írásbeli teszteken mindkét tárgyból 50 pontot lehetett elérni. Az Oktatási Hivatal honlapján közzétett információk szerint a központi vizsgatesztek elsősorban nem tantárgyi és lexikális tudást, inkább képességeket és készségeket mérnek. Mivel a felvételi eljárásban részt vevő tanulók tudásszintje nagyon különböző, ezért az írásbeli vizsgák célja egy országos mérce felállítása. 

Magyar, matematika 

A nyolcadikosok visszajelzései szerint a magyar feladatsor az előző évekhez hasonló felépítésű és könnyen érthető volt. Hangtan, szövegértés, közmondások felismerése, érvelő fogalmazás és szlengkifejezések párosítása is szerepelt a kérdések között. A sok pontot érő szövegértés kifejezetten „diákbarát" volt a szaktanárok szerint, az érvelő fogalmazás, a közmondások és szólások felismerése és beazonosítása viszont sokak szerint a legnehezebbek voltak. A diákok a felkészülés során a korábbi évek feladatsorait oldották meg, így gyakoroltak a szombati megmérettetésre. A felvételizők azt mondták, hogy egyértelműen nehezebb volt a matematika feladatsor, sokan nem is tudták végig megoldani.

Diákvélemények 

- Jó volt, azt hiszem sikerült megírnom. A magyar könnyű volt, a matek nem ment annyira - nyilatkozta a sajószögedi Fiorella, aki Tiszaújvárosban tervezi tanulmányai folytatását.

- Valójában az iskolai tananyagot kérdezték mindenből, a matekban volt terület- és térfogatszámításis, a szövegértés is könnyű volt. 

- Nekem a magyar könnyű volt, a matek nem annyira. Inkább a magyar az erősségem a két tantárgy közül. A szövegértés könnyű volt, már ismertem a szöveget, de a nyelvtani része sem volt bonyolult - mondta Harnisféger Hanna. 

- Ha sikerül sok pontot szereznem, akkor átjövök az Eötvös hatosztályos tagozatára, ha nem, akkor maradok nyolcadikig a Széchenyiben. Molnár Benedek is a hatosztályosba készül, már ha a felvételin szerzett pontszámok alapján bekerül majd az Eötvösbe. 

- Én most azt érzem, hogy fel fognak venni, elég jól sikerült kitöltenem mind a két feladatsort - mondta Benedek.

- Eléggé izgultam, főleg a matekon, mert az mindig nehezebb. Most azt éreztem, hogy nekem a magyar ment gyengébben. Jó lenne, ha felvennének, szeretnék a gimibe járni, nagyon jókat hallottam erről az iskoláról. 

- Nem volt rossz! A magyarnál egy pár feladatot nem értettem, a matek nekem könnyű volt, 15 perc alatt megírtam - csatlakozik a beszélgetéshez Benedek barátja, Nagy Soma, akivel a felvételi végén átbeszélték a megoldásokat. 

- Nekem valójában ez egy teszt is volt, hiszen igazából nem tudom még, hogy szeptembertől itt az Eötvösben szeretnék-e továbbtanulni, vagy maradok az általánosban. Megírtam, megpróbáltam, ha jó pontokat szerzek, akkor persze elgondolkodom a dolgon, ha nem, hát maradok. Igazából egy próbatétel volt nekem, hogy felmérjék a tudásomat, ha más nem, megtudom mi vár rám majd nyolcadikban, hiszen akkor is kell majd központi felvételit írnom - nyilatkozta Soma. Megkönnyebbülve jött ki a gimi előtt várakozó szüleihez Kovács Lili, aki ezt mondta a két feladatsorról: 

- Magyarból 9 feladatot biztosra megcsináltam, azokkal kezdtem, amik sok pontot érnek, a szövegértés és a fogalmazás, utána mentem rá a kevesebb pontot érőkre. Matekból kicsit gyengébben teljesítettem, de 5 feladatot biztosra megoldottam. Az idővel igazából nem volt bajom, de szerintem alapból 45 perc alatt 10 feladatot nem lehet megoldani, főleg matekból. Szaktanár a magyarról 

- Én is olyan visszajelzéseket hallottam a diákoktól, hogy számukra megnyugtató volt a magyar feladatsor. A gyerekek tulajdonképpen ugyanolyan feladattípusokkal találkoztak, mint az elmúlt években, akár hatosztályos, akár a négyosztályos képzésre jelentkezők esetében, ugyanakkor ezek a feladatok némileg trükkösek voltak, amelyek úgy tűnik, hogy alkalmasak arra, hogy szórást jelentsenek - nyilatkozta lapunknak dr. Fónagy-Sütőné Hocza Beáta, az Eötvös gimnázium magyar szakos tanára, főigazgató helyettese.

- Különböző típusú feladatok voltak, az asszociációs feladattól kezdve az érdekes szövegértési feladat megoldásáig. Volt olyan feladat is, ahol azt gondolom, nehézséget okozott a megértése. A legnehezebb a mondatelemzés volt, ahol szófajokat és mondatrészeket kellett meghatározni, hozzáteszem, az is nehézséget jelentett, hogy nem egy tipikus példamondat volt a feladatban, amit használni szoktunk, szerintem ez egy nehéz mondat volt. Szaktanár a matematikáról

- Folyamatban van a javítás, ami ma fog befejeződni, - nyilatkozta lapunknak szerda délelőtt Bakos Viktor matematikatanár, az intézmény főigazgatója. 

- A pontok összesítése után, pénteken lehet megtekinteni a dolgozatokat. Az elért pontszámokról még konkrétumot nem tudok mondani, de ahogy én látom a matekot, hasonló pontszámok születtek, mint az elmúlt időszakban, tehát vannak magasabb és alacsonyabb pontszámot elérő tanulók is, de hát a felvételinek pont az a célja, hogy a tanulókat megkülönböztessék, szórják. A kollégáimmal együtt alapvetően azt tudjuk elmondani, hogy a feladattípusok, sőt, még a sorrendjük is teljesen hasonló, mint az elmúlt években volt, újfajta feladat nem volt az elmúlt évekhez képest. 

A hatosztályosoknál a felvételi pontszámba 50%-ban számít bele az 5. év végi és a 6. félévi magyar, matek történelem, idegennyelv és digitális kultúra tantárgyak eredményének átlaga, 25-25%-ban a két központi írásbeli vizsga eredménye számít. Minimum 70%-ot kell teljesíteni a felvételi összpontszámból. A nyolcadikosoknál a felvételi pontszámba 50%-ban az 5., 6., 7. év végi és 8. félévi magyar, matematika, történelem, idegen nyelv és digitális kultúra tantárgyak eredményének átlaga, 25-25%-ban a két központi felvételi eredménye, a bejutáshoz a felvételi összpontszám legalább 50%-át kell elérni. berta

0
Vád alatt a kristályárus
Munkahelyi gerincproblémák

Kapcsolódó hozzászólások