Kötelező és önkéntes akciózás
Újabb eszközt vetett be a Kormány az infláció elleni harcban. Június 1-től akciózásra kötelezte az egymilliárd forintot meghaladó árbevételt elérő élelmiszerüzleteket. A cél az, hogy év végére egyszámjegyűre csökkentsék az inflációt. A Központi Statisztikai Hivatal áprilisi adatai szerint 24 százalékon áll a fogyasztói árindex, ezen belül az élelmiszerek 37,9 százalékkal drágultak.
Hozzá kell tenni, hogy volt ennél rosszabb is a helyzet, januárban a 25,7 százalékos infláció 44 százalékos élelmiszerdrágulást okozott. Június 1-től húsz termékkategórián belül egy-egy termék árát egy hétig 10 százalékkal kell leértékelni az előző egy hónapban alkalmazott legalacsonyabb árhoz képest. Így minden héten más-más húsz terméket vásárolhatunk olcsóbban.
- Hallottam a kötelező akciókról, nem tartom rossz ötletnek - mondta Véninger Mihályné.
- A fizetések nem nőnek annyival, amennyivel az élelmiszerárak nőnek, ezért sokan nézik, figyelik az akciókat. Nem mindegy, hogy hol, mit és mennyiért lehet megvenni.
- Én ezeket az akciókat mindig kétkedve fogadom - mondta Fekete Judit.
- Az a baj, hogy az egyik terméknek leviszik az árát mondjuk tíz százalékkal, a másiknak felmegy ugyanannyival. Azt látom, hogy egyre többen keresik az akciós termékeket a boltokban, ami érthető, de kérdés, hogy ezek az akciók mennyire valósak.
Az élelmiszerüzletek szinte azonnal reagáltak az új rendeletre. Tíz százalék helyett a legtöbb boltban nagyobb kedvezményeket kínálnak. A Penny Market 30 százalékos akciót hirdetett, a LIDL Magyarország a megkeresésünkre sajtóközleménnyel válaszolt, amiből megtudtuk, hogy minimum 20 százalékos kedvezményt adnak egyes termékek árából, de vannak olyanok is, amikhez akár fél áron is hozzájuthatnak a vásárlók. A Spar Magyarország szintén felvette a kesztyűt, beszállt a vásárlókért folytatott harcba.
- Tíz százaléknál lényegesen többet kínálunk a vásárlóinknak - nyilatkozta lapunknak Maczelka Márk, a SPAR Magyarország kommunikációs vezetője.
- A kötelező akciós rendeletet követően több mint hétszáz terméket akciósan kínálunk, háromszáz termék árát pedig befagyasztottuk. Igyekszünk hozzájárulni ahhoz, hogy a vásárlók minél olcsóbban intézhessék a bevásárlásokat. Üzleteinkben egyes termékekből 10 és 40 százalék közötti árcsökkentést biztosítunk. Igyekszünk odafigyelni a vásárlói igényekre, de mivel közel ezer akciós ajánlatunk van, így nincs olyan termékkategória, ami ne lenne érintett az akciózásban. Ez egyébként nem egy új keletű dolog.
A múltban is így volt és a jövőben is így lesz. Ugyanis a kereskedelem egyik legfontosabb mozgatórugója az akció, az akciós ajánlatok. Olyan, gazdasági értelemben nehezebb időszakokban, mint a mostani, az akcióknak még nagyobb jelentőségük van. Általánosságban elmondható a magyar vásárlókról hogy akció- és promócióérzékenyek, és ez nem csak a válságos időszakokban van így.
ema