Elsőbbség a zavartalan működésnek
Az önkormányzat 2025. évi költségvetését 12,3 milliárd forintos főösszeggel fogadta el városunk képviselő-testülete. A tárgyévi bevételek 10 milliárd forintra rúgnak, amit az előző évek megtakarításaiból 2,3 milliárd forinttal kell kiegészíteni. A fő bevételi forrás az iparűzési adó 5,1 milliárd forintja, ám szolidaritási hozzájárulás címén 2,8 milliárd forintot fizet az önkormányzat a központi költségvetésbe. Működésre 11,2 milliárd forintot, felhalmozásra mindössze 1,1 milliárd forintot irányoz elő a költségvetés. A működés-felhalmozás arányából látható, hogy felhalmozásra, fejlesztésre kevesebbet tud az önkormányzat fordítani, a szűkülő forrásokból főleg szinten tartásra van lehetőség. A múlt héten a pénzügyi tervet befolyásoló körülményekről írtunk (Alapelv az elővigyázatosság - Tiszaújvárosi Krónika XLIII. évf. 6. sz.) most - a döntést követően - a költségvetés bevételi és kiadási oldalának fő tervszámait ismertetjük. Az idei büdzsé teherbíró képessége meglehetősen visszafogott, alapvetően működési jellegű, amely így tudja biztosítani városunk szolgáltatásainak zavartalan működtetését.
Költségvetési bevételek
Az önkormányzat költségvetési bevételeinek tervezett előirányzata 10.031.588.100 Ft, mely 20,77 %-kal haladja meg a 2024. évi eredeti előirányzatot. A működési célú támogatások államháztartáson belülről előirányzata 2.995.898.083 Ft. Az önkormányzat működési támogatásainak előirányzata pedig 1.742.673.165 Ft. A helyi önkormányzat működésének általános támogatásaként 367.780.423 Ft juttatásban részesül a város. Egyes köznevelési feladatokra 583.403.616 Ft a tervezett támogatás.
A központi költségvetés támogatást biztosít a települési önkormányzatok egyes szociális és gyermekjóléti feladatainak ellátására, melynek előirányzata 559.789.199 Ft. Az intézményi gyermekétkeztetési feladatok ellátásához 199.237.430 Ft támogatással számol az önkormányzat, kulturális feladatok támogatása jogcímen 32.462.497 Ft bevétel várható. Egyéb működési célú támogatások bevételei jogcímen 1.253.224.918 Ft átvételével számol a költségvetés. A Nemzeti Egészségbiztosítási Alapkezelő (NEAK) a Tiszaújváros Városi Rendelőintézet részére 1.248.000.000 Ft-ot ad át.
A felhalmozási célú támogatások államháztartáson belülről előirányzata 101.367.037 Ft, mely „A tiszaújvárosi Városháza energetikai korszerűsítése" című, TOP_PLUSZ_2.1.1-21-BO1-2022-00007 azonosító számú projekt megvalósítására tervezett, újból lehívható támogatási összeg. Az önkormányzat közhatalmi bevételeit a helyi adók, a helyi adókhoz kapcsolódó egyéb közhatalmi bevételek alkotják. A tervezett előirányzat 6.167.500.000 Ft. Építményadóban az 1.030.000.000 Ft előirányzatot a 2025. évtől hatályos adómértékváltozások indokolják. A tervszám a 2024. évi eredeti előirányzathoz képest 52,74%-kal emelkedik, mely elsősorban az általános adómérték - 13 év után elfogadott - 1350 Ft/m2-re történő megemeléséből adódik. A helyi iparűzési adóbevétel tervezett előirányzata 5.100.000.000 Ft. A tervszám a 2024. évi teljesítéssel megegyező nagyságrendű. Idegenforgalmi adóbevételként 17.500.000 Ft-tal kalkulál a költségvetés. Egyéb közhatalmi bevételek előirányzata 20.000.000 Ft. E jogcímen a helyi adókhoz kapcsolódó várható pótlékok, bírságok, végrehajtási költségek szerepelnek. A működési bevételek tervezett előirányzata 685.281.280 Ft.
A szolgáltatások (bérleti díjak, munkahelyi étkeztetés, gyógyfürdő szolgáltatások, egyéb térítés ellenében végzett szolgáltatások) ellenértékének előirányzata 97.412.053 Ft, a közvetített szolgáltatások ellenértékének előirányzata 18.163.651 Ft. Az ivóvíz és szennyvíz rendszerek használati díjából tervezett tulajdonosi bevétel az Önkormányzatnál 82.849.063 Ft. Az ellátási díjak előirányzata 285.779.795 Ft, a kiszámlázott általános forgalmi adó előirányzata 97.005.052 Ft, a kamatbevételek és más nyereségjellegű bevételek előirányzata 92.518.000 Ft, egyéb működési bevételként pedig 11.553.666 Ft a tervszám.
Felhalmozási bevételek jogcímen 13.518.000 Ft a tervezett előirányzat. A Keleti-lakóövezetben 1 db építési telek értékesítéséből 13.500.000 Ft + ÁFA bevétellel számolunk. Az eladott önkormányzati lakások törlesztéseiből 18.000 Ft a várható bevétel. A működési célú átvett pénzeszközök tervezett előirányzata 500.000 Ft. Az Ecomissio Kft. vállalta, hogy a továbbiakban is, azaz a 2024. január 1.-től 2026. december 31.-ig tartó támogatási időszakra évente 500.000 Ft-tal támogatja az önkormányzat „Zöldülő Tiszaújváros" programjának megvalósítását.
A felhalmozási célú átvett pénzeszközök tervezett előirányzata 67.523.700 Ft. Lakáshoz jutók kölcsön törlesztéséből 2.929.200 Ft, önkormányzati tulajdonú lakótelek megvásárlásához nyújtott kölcsön törlesztéséből 8.817.500 Ft, lakás, lakóház vásárláshoz nyújtott visszatérítendő támogatás törlesztéséből 55.702.000 Ft, munkáltatói kölcsön törlesztésből 75.000 Ft bevétel várható. Az önkormányzat finanszírozási bevételeinek előirányzata 2.284.000.000 Ft. Maradvány igénybevételéből 284.000.000 Ft, lekötött betétek megszüntetéséből 2.000.000.000 Ft finanszírozási bevétellel számolnak.
Működési költségvetés kiadásai
A működési költségvetés kiadásaira 11.153.083.465 Ft-ot irányoz elő a terv. A személyi juttatások tervszáma 3.708.289.116 Ft. (Az önkormányzatnál és az önkormányzat intézményeiben összesen 569 fő a tervezett álláshelyek száma.) A munkaadókat terhelő járulékok és szociális hozzájárulási adó előirányzata 562.012.159 Ft. A rendszeres és nem rendszeres személyi juttatásokat 13% szociális hozzájárulási adó terheli. A dologi kiadások előirányzata 2.033.445.444 Ft, mely 5,4%-kal csökkent az előző évi eredeti előirányzathoz képest. Az ellátottak pénzbeli juttatásaira 266.997.000 Ft áll rendelkezésre.
A szociális ellátórendszerünkben elsősorban azok a személyek, családok részesülnek támogatásban, akik létfenntartást veszélyeztető rendkívüli élethelyzetbe kerültek, valamint időszakosan vagy tartósan létfenntartási gonddal küzdenek. Lakás, valamint lakóház vásárlása esetén kamatmentes visszatérítendő és vissza nem térítendő támogatást nyújt az önkormányzat.
Év végi támogatással segíti városunk nyugdíjasait és a kiskorú gyermeket nevelő családokat. Az egyéb működési célú kiadások előirányzata 4.582.339.746 Ft. Szolidaritási hozzájárulás címen 2.845.432.711 Ft befizetési kötelezettség terheli az önkormányzatot. Az egyéb működési célú támogatások államháztartáson belülre előirányzata 11.785.000 Ft, az egyéb működési célú támogatások államháztartáson kívülre előirányzata 1.412.686.232 Ft. Tartalékként 312.435.803 Ft szerepel a költségvetésben.
Felhalmozási költségvetés kiadásai
A felhalmozási költségvetés kiadásai 1.101.201.882 Ft-ot tesznek ki a javaslat szerint. Ebből a beruházások előirányzata 275.176.770 Ft, a felújításoké 542.025.112 Ft. Az egyéb felhalmozási célú kiadásokra 284.000.000 Ft előirányzatot határozott meg a testület. Államháztartáson belülre a támogatás 30.000.000 Ft, mely a Mezőkövesdi Tankerületi Központ, a Miskolci Tankerületi Központ, továbbá a Szerencsi Szakképzési Centrum részére a képviselő- testület által tavaly novemberben biztosított támogatás összege.
A fiatalok lakás, valamint lakóház vásárlásának támogatásáról szóló önkormányzati rendelet szerint a tiszaújvárosi fiatalok, illetve a Tiszaújvárosban lakást vásárolni szándékozók lakáshoz, lakóházhoz jutását segíti a kamatmentes visszatérítendő támogatás, melynek maximális összege 4.000.000 Ft, a 2025. évi előirányzat 144.000.000 Ft.
Az egyéb felhalmozási célú támogatások államháztartáson kívülre előirányzat 108.000.000 Ft. Energiaracionalizálási és gépészeti feladatok támogatására 20.000.000 Ft-ot tartalmaz a költségvetés. A fiatalok lakás, valamint lakóház vásárlásának elősegítése érdekében vissza nem térítendő támogatásra 72.000.000 Ft az előirányzat. Az önkormányzat a lakótelek lakóépülettel történő beépítését követően 2.000.000 Ft vissza nem térítendő támogatást nyújt, melynek a tervezett előirányzata 16.000.000 Ft. Hitel-, kölcsöntörlesztést nem tartalmaz az önkormányzat költségvetése.
F.L.