Társadalmi fejlesztési célok 2.
Folytatjuk sorozatunkat, melyben az önkormányzat 2029-ig szóló gazdasági programját ismertetjük. Ezúttal a társadalmi fejlesztési célkitűzések második részét, a foglalkoztatással összefüggő elképzeléseket közöljük. 2020-ban a koronavírus-járvány megjelenése, majd a később kirobbant orosz-ukrán háború rányomta bélyegét a makro- és mikrogazdasági szereplőkre, és ennek hatása hamarosan begyűrűzött a hazai munkaerőpiacra is. Az elszabadult infláció, a szolgáltatások árának drasztikus emelkedése, a magas energiaárak miatt foglalkoztatói szinten a költségcsökkentés igénye elkerülhetetlen lett. A szakképzett emberi erőforrás felértékelődött.
Emberi erőforrás
Napjainkban a legnagyobb kihívás lett a munkaerő megtartása, a szakképzett és gyakorlattal rendelkező dolgozók megbecsülése. Mindezen folyamatokkal párhuzamosan a tudás értéke még magasabbra szökött. A globális gazdasági válság hatása helyi szinten is nagyon sok háztartásban megélhetési nehézségeket eredményezett. Foglalkoztatói szinten kihívás lett a megfelelő munkaerő toborzása, a meglévő emberi erőforrás elégedettségének, elkötelezettségének, szervezethez tartozásának erősítése, miután a foglalkoztatottak munkáltatókkal szembeni igényei is jelentősen megváltoztak.
Egy település munkaerő-piaci helyzetét nagyrészt a település társadalmi és gazdasági adottságai határozzák meg, de jelentősen befolyásolja az adott önkormányzat foglalkoztatáspolitikája is. A helyi foglalkoztatáspolitika az önkormányzatok azon stratégiájának, cselekvési programjának, eszközeinek és intézkedéseinek összessége, amely a település munkaerőpiacán a keresleti és kínálati oldal összehangolását tűzi ki célként.
A város vezetése a humánerőforrás stratégiáját minden esetben arra építi, hogy a szervezetek magas színvonalú tevékenységének feltétele az általuk foglalkoztatott, jól képzett, a szervezeti tevékenység tekintetében tapasztalattal, gyakorlattal rendelkező emberi erőforrás, melyet minden eszközzel meg kell tartani. A kötelező, illetve az önként vállalt feladatok megszokott színvonalon történő ellátásának biztosítása, és a hatékony közszolgáltatás fenntartásának egyik alapvető feltétele a fluktuáció minimalizálása. Tiszaújváros önkormányzata a rendelkezésre álló eszközök segítségével folyamatosan közreműködik a minél szélesebb körű foglalkoztatás elősegítése, a legális munkavállalás növelése érdekében.
Az önkormányzat és az általa fenntartott intézmények és cégek a város jelentős foglalkoztatói. A képviselő-testület a lehetőségeihez mérten a munkabérek értékállóságát emeléssel, a teljesítmények elismeréséhez kapcsolódó egyéb ösztönző juttatásokkal (cafetéria, jutalom) próbálja megtartani, csökkentve ezzel a munkaerő elvándorlásának esélyét.
Helyi gazdaságfejlesztés
A város már 2013-ban „a gazdaságfejlesztés és a helyi befektetések ösztönzése" tárgyában elfogadott Nyilatkozatban kifejezésre juttatta azt a szándékát, hogy elkötelezett a helyi gazdaságfejlesztés és foglalkoztatás növelés iránt és a rendelkezésére álló törvényes eszközökkel támogatni fogja a Tiszaújvárosban jelenleg működő, illetve a jövőben ide települő vállalkozásokat. A város vezetése kötelezettséget vállalt egy vállalkozóbarát helyi adópolitika bevezetésére, mely ösztönzőleg hathat az új beruházásokra, fejlesztésekre és közvetve a foglalkoztatottak számának növekedésére is.
A fenti törekvések elérték a céljukat, miután a projektek megvalósítása pozitívan hatott a város munkaerőpiaci pozíciójára. Városunkban számos kiemelt beruházás - köztük a MOL Csoport poliol projektje - valósult meg, melyeknek gazdasági hatása mind Tiszaújvárosban, mind a környező településeken érzékelhetőek lesznek. A jelenlegi 5 éves ciklusban Tiszaújvárosban újfent kiemelt beruházás veszi kezdetét. 13 évvel a Tisza Erőmű leállását követően annak régi telephelyén - az MVM Csoport 2035-ig tartó stratégiájában foglalt céloknak megfelelően - a legkorszerűbb technológiát alkalmazó kombinált ciklusú (CCGT - Combined Cycle Gas Turbine) erőmű létesül, amely a munkahelyteremtés szempontjából is kiemelt fontosságúnak minősül. Az idén induló projekt tiszaújvárosi helyszíne esetében előnyt jelentett a meglévő erőművi telephely igen kedvező infrastruktúrája, kiemelten a gáz-, illetve villamos hálózati csatlakozás rendelkezésre állása, valamint a magas hatásfokú folyóvízi hűtési lehetőség.
A döntés pozitív visszajelzés az előző években megtett intézkedésekről, és remélhetőleg ösztönzi az újabb piaci szereplők megjelenését. A beruházások kivitelezése ismét több ezer ember számára biztosít munkalehetőséget hosszabb-rövidebb időre.
Foglalkoztatást elősegítő projektek
Az előző években a város vezetése fontos feladatának tekintette a közfoglalkoztatás szervezését, illetve a munkaerő-piacon hátrányban lévő, főként alacsony iskolai végzettséggel rendelkező, tartósan munka nélkül lévők közfoglalkoztatásba történő bevonását. 2019. március 1-től a Belügyminisztérium döntése alapján nem volt lehetősége városunknak közfoglalkoztatott munkavállalókkal bővíteni az intézményi létszámokat, ezért megvizsgálva a foglalkoztatás bővítésének lehetőségeit, a korábban ebben a státuszban foglalkoztatottak helyét az intézmények nagyrészt betöltötték. 2021-től újra lehetőség nyílt a közfoglalkoztatás elindítására, melyet megragadva a Tiszaújvárosi Városgazda Nonprofit Kft. jelenleg is foglalkoztat közfoglalkoztatás keretében munkavállalókat.
Napjainkban a legnagyobb problémát a foglalkoztatás megszervezése tekintetében a szakképzetlen munkakörök betöltésére alkalmas munkaerő rendelkezésre állásának hiánya jelenti. A város lakóinak munkaerő-piaci helyzetét folyamatosan nyomon követjük és figyelemmel kísérjük, valamint a foglalkoztatás bővítésével kapcsolatos pályázati lehetőségeket kihasználjuk. Odafigyelünk a megüresedő álláshelyeinkre és vizsgáljuk a nem szakmaspecifikus munkaerő alkalmazásának feltételeit és lehetőségeit, a hátrányos helyzetben lévő csoportok (fiatalok, romák, mélyszegénységben élők) helyzetének javítása érdekében.
A B.-A.-Z. Vármegyei Járási Hivatal Foglalkoztatási Osztályával kapcsolatot tartunk a településen élők foglalkoztatási helyzetének javítása érdekében, ezzel szem előtt tartva a munkaerőpiac és a foglalkoztatás aktuális helyzetét, esetleges nehézségeit, valamint együttműködünk az alacsony képzettségűek, illetve a közfoglalkoztatottak képzése céljából elindítható kiemelt programok megszervezésében, kivitelezésében. A projektek célja a fenti célcsoportba tartozó munkanélküliek képzésbe történő bevonása. A piacképes, vagy hiány-szakképesítések megszerzése után a résztvevők lehetőség szerint esélyt kapnak az elsődleges munkaerőpiacon történő elhelyezkedéshez.
A munkaerőpiacra történő sikeres visszatérésben az önkormányzat, a költségvetési intézményei és az önkormányzati szférához kötődő cégek aktívan részt vesznek. A gyermekes családok támogatásához kapcsolódóan a Polgármesteri Hivatal az önkormányzat intézményeivel, a TiszaSzolg 2004 Kft-vel, a Tiszaújvárosi Sport-Park Nonprofit Kft-vel és a Tiszaújvárosi Városgazda Nonprofit Kft-vel együttműködve több mint egy évtizede minden nyáron megszervezi a „Nyári diákmunka" programot. A program keretében 16-25 év közötti nappali tagozatos, tanulói vagy hallgatói jogviszonnyal rendelkező diákoknak biztosítunk lehetőséget a rövid idejű munkavállalásra, ezzel is elősegítve a korai munkatapasztalat- szerzést, a gyerekek önállósodását.
Ez a lehetőség segítség a gyermeket nevelő családoknak a nyaralásoknál, valamint az iskolakezdésnél jelentkező anyagi terhek csökkentésében. Fontosnak tartjuk a hátrányos társadalmi csoportok előtérbe helyezését, az egyedi igények figyelembevételét, törekszünk új munkahelyek megteremtésére a város gazdasági életének szereplőivel együttműködve. Az önkormányzat alapvető célja a foglalkoztatáshoz kapcsolódó uniós források feltárása és hatékony felhasználása, melyhez kapcsolódóan folyamatosan figyelemmel kísérjük a pályázati kiírásokat.