Sakk az iskolában
A Tiszaújvárosi Széchenyi István Általános Iskolában és a Kazinczy Ferenc Református Általános Iskolában is működik már a Sakkpalota program. Ezt a komplex képességfejlesztő módszert minden idők legjobb női sakkozója, a sakkolimpiai bajnok, Polgár Judit fejlesztette ki 2013-ban, és azóta is folyamatosan fejleszti. A program a sakk alapszabályaira és eszközrendszerére épül. Központi eleme a Sakkpalota, ami egy mesevilágba repíti a gyerekeket, így játékosan, szinte észrevétlenül tanulhatnak. A módszer szinte bármilyen tantárgyba beépíthető. A Széchenyiben a 2024/2025-ös tanévben jelent meg felmenő rendszerben a matematika-természettudományok emelt óraszámú osztályokban, így 1. és 2. osztályban dolgoznak ezzel a módszerrel heti egy órában, két osztályban.
- Polgár Judit pedagógusokkal és pszichológusokkal együtt dolgozta ki a programot az alsósok számára - kezdte Bana-Bátori Judit, a Széchenyi tanítója.
- Nagyon pörgőssé és interaktívvá teszi az órákat és szinte minden tantárgyba beilleszthető. Mi magyaron és matekon alkalmazzuk, hiszen nagyon jól fejleszti a logikus gondolkodást, a térbeli tájékozódást és a kommunikációt. A gyerekek pont úgy fogják a bábukat, mint a ceruzát, így elsőben nagyon jól fejleszti a ceruzafogást, az íráskészséget.
A módszer tudatosan van felépítve, másodikban már a figurák értékével is tudunk dolgozni, harmadikban a sakk képekkel ellentéteket tudunk keresni, kérdéseket feltenni, kijelentő mondatokat írni, negyedikben pedig már egész szövegeket is tudunk írni. A Sakkpalota a tanítóknak is teret enged a kreativitásra, így változatos, színes feladatokat építhetnek az órákba. A gyerekek kevésbé szoronganak, ha például matematika órán a figurákkal kell számolniuk, így a tanulási nehézségekkel küzdő, vagy éppen a speciális igényű gyerekeknek is nagy segítség lehet.
- Most ősszel végeztem el a sakktesi tanfolyamot - mondta Kaszásné Farkas Viola, a Kazinczy iskola tanítója.
- Ez egy olyan módszer, ami testnevelés órán a gyerekek mozgását, koordinációját fejleszti, matekórán pedig a kreativitást, a logikát, az algoritmikus gondolkodást. Az irányokat és a térbeli tájékozódást pedig mindkét órán. Ezzel a módszerrel a tehetségeket nagyon szépen tudjuk irányítani és tovább fejleszteni, és a lemaradóknak, a kicsit gyengébb képességű gyerekeknek is nagy segítség lehet. Én most az elsőseimmel az alapoknál tartok, az irányokat tanuljuk, a világos és sötét mezőket, a centrumot. Ez egy nagyon interaktív módszer, amit mi babzsákkal egészítünk ki, így a két agyféltekét össze tudjuk hangolni és erre nagyon nagy szükség van első osztályban, mert a jobb- és baloldaliságot össze kell rendeznünk.
venna
PDF archivum
-
2025.12.04
2025.49. hét - 2025. december 5. -
2025.11.27
2025.48. hét - 2025. november 28. -
2025.11.20
2025.47. hét - 2025. november 21. -
2025.11.13
2025.46. hét - 2025. november 14. -
2025.11.06
2025.45. hét - 2025. november 7.