Mesterséges intelligencia a gyógyszerészetben

Dr. Szalai Dorottya a díjjal.

Kutatásával és pályázatával első helyezést ért el Dr. Szalai Dorottya, az Arany Sas Patika vezetőgyógyszerésze a hazai gyógyszerésztársadalom egyik legnagyobb presztízsű szakmai rendezvényén. Gyula immár 60. alkalommal adott otthont a Rozsnyay Mátyás Emlékversenynek, ahová az ország minden tájáról érkeztek fiatal gyógyszerészek. Idén 26- an mutatták be kutatásaikat és eredményeiket. A legsikeresebb ötlet és előadás prezentálója egy Rozsnyay emlékplakettet és pénzjutalmat kapott, köztük a mi tiszaújvárosi gyógyszerészünk Dorottya is. A következő interjúban vele beszélgettünk kutatásáról. 

- A 60. Rozsnyay Mátyás emlékversenyen indultam el, először és utoljára is, mert ez a pályázói életkorhatár. Ez egy nagyon nagy szakmai presztízsű verseny a gyógyszerészet területén, amit minden évben megrendeznek. 1965. május 16-án volt az első, amit a világháború után indítottak el az akkori gyógyszerészek. Ezen a szakmai versenyen 26-an indultunk, heten közforgalomból, a többiek pedig a kórházi klinikai vonalról érkeztek. Mindenki a kutatásait mutatta be, és az abból készült pályamunkát, amit egy zsűri, a Magyar Gyógyszerésztudományi Társaság bírált el, amit aztán egy 15 perces prezentációban mutattunk be. Kórházi, illetve a közforgalmú vonalon is hirdettek győzteseket, én a közforgalomban lettem az első helyezett. 

- A közforgalmú pályázati kategóriában milyen kutatási témákkal, területekkel foglalkoztak a fiatalok, no és persze te?

- A kategóriám 2. helyezettje is a megyéből jött, ő Edelényben kutatta azt, hogy milyen nehézségekkel küzdenek a vidéki patikák, hogy árrést generáljanak, tehát ez szakma-politikailag is nagyon fontos és gazdaságilag is. Sokan kutatással érkeztek, nagyon sok volt a meddőségkutatással kapcsolatos téma, hiszen nagyon sokan küzdenek a polcisztás ovárium szindrómával (PCOS) és azt kutatták a kollégák, hogy melyik gyógynövényt lehet az érintetteknek ajánlani, például a levendula illóolajat vizsgálták be, hogy honnan érdemes vásárolni és melyik a biztonságos, én pedig azt kutattam, hogy helyettesítheti-e a mesterséges intelligencia a gyógyszerészi szakértelmet.

AI a gyógyszerészetben 

- A mesterséges intelligenciát (AI), ma már sokan, sok területen használják, a ti szakmátokban mire jó az AI?

- A Kutatásomban 4 egészségügyi problémáról kérdeztem online a gyógyszerészeket, különböző patikákat, a „Gyógyszerész válaszol" szolgáltatáson keresztül, és ugyanazokat a kérdéseket feltettem a ChatGPT-nek és a saját fejlesztésű Patika AI-nak is. A válaszokat a Gyógyszereim 5XM irányelvei alapján értékeltem. 11 online gyógyszerészi tanácsadást kínáló weboldalról mindössze 4 kolléga válaszolt a kérdéseimre. A válaszadási idő átlagosan 1-2 hét volt, ami nem túl gyors. A ChatGPT és a Patika AI válaszadási ideje ellenben 2-5 másodperc. Volt olyan kolléga, aki rövid, általános választ adott, volt, aki hosszabb válasszal próbált segíteni a kérdezőnek és volt, aki teljesen elzárkózott a tanácsadástól, mert nem tartotta a probléma megoldását gyógyszerészi kompetenciának. Kutatásom eredménye arra világított rá, hogy a chatbotok reális versenytársai az online gyógyszerészi tanácsadásnak, különösen, ami a válaszadás sebességét illeti. Kétségtelen előnyük a válaszadás gyorsasága, de ahhoz, hogy a válaszok megbízhatóbbak legyenek, szakmailag validált ismeretanyagon betanított chatrobotokra van szükség, ilyen lehet az általam fejlesztett patika AI chatbot is. A chatbotok nem helyettesíthetik a gyógyszerészi tanácsadást, de ha megfelelő minőségű válaszokat adnak, irányt mutathatnak az érdeklődőknek.

Chatbottal a betegekért 

- Ez a fejlesztés a sajátod?

- Ezt a chatbotot egy helyi fejlesztőtársammal Orosz Zsuzsannával, akivel a gimnáziumban osztálytársak voltunk találtunk ki, amit „patika AI" névre kereszteltünk. Zsuzsa és én is tősgyökeres tiszaújvárosiak vagyunk, ő online marketinges, tehát ő ezt tudja marketingelni, építeni, én pedig a szakmai részét teszem hozzá. Az a tapasztalat, hogy a magyarok 90 százaléka az internetről próbál arra választ találni, hogy milyen egészségügyi problémája van, ezért fontosnak tartottam azt, hogy a gyógyszerész legyen online is, akitől lehet kérdezni, csak ezek az online felületek sajnos elég halottak a patikák oldalán.

„A chatbot, vagy csevegőrobot olyan számítógépes program, ami automata módon kommunikál az emberekkel szöveges üzenetek formájában, vagy beszéd alapon."

Amit kitaláltunk a „Patika AI Chatbot" az olyan, mint amikor valaki bejön a gyógyszertárba és beszélget a gyógyszerésszel, folyamatosan kérdez, visszakérdez és az alapján próbál egy diagnózist felállítani, segíteni. - Akkor ez már egy létező, működő chatbot, nemcsak egy tesztprogram? - Igen, januárban kigondoltam, és februártól már működik is. Egy gyógyszertár már meg is vásárolta tőlem, a honlapján már fut is. Lehet tőle kérdezni, illetve ajánl az adott patikának a termékeiből. 

Ez most jelenleg egy marketing eszköz, amivel a vásárlásokat lehet generálni. Elindultunk egy másik projekten is a „doki AI" -val, aminek majd a „patikus AI" lesz talán a neve, vagy „panasz AI", majd még kitaláljuk, hogy melyik, ott pedig a betegek tudnak majd kérdezni a chatbottól. Ez egy regisztrációs oldal lesz, ahol személyre szabottan lehet majd tanácsot adni. Tulajdonképpen olyan, mintha egy orvoshoz menne vagy a patikába.

„Gyakran használnak chatbotokat különböző weboldalakon, hogy segítsék a látogatókat az oldalon eligazodni, illetve ügyfélszolgálatokon, hogy élő emberek helyett ők segítsék az ügyfeleket a leggyakoribb problémák megoldásában."

- A már működő chatbototokat hol lehetelérni? 

- A patika-chatbot.hu-t kell beütni a keresőbe, ott meg lehet találni minden információt, hogy milyen vonalon indultunk el és lehet vele beszélgetni. 

- Dóri! Hogy jött egyáltalán a chatbot ötlete? Kinek és miért találtátok ki?

- Azért találtuk ki, mert azt látom, hogy akik a google-be keresnek ugye az mindig egy fals oldalt hoz, mert mindig a keresési listák alapján hozza fel az első oldalt, amire a legtöbben rákattintanak és így nagyon sokan félre diagnosztizálják magukat. Azt tapasztaljuk, hogy az orvosi rendelőbe nagyon nehéz bejutni, mind a szakorvosokhoz, mind a háziorvosokhoz, úgyhogy ez a patika AI esetleg egy kiegészítője lehet a gyógyszertári munkának, hogy segítséget tudjunk nyújtani a betegnek, illetve ezt rá tudjuk tenni Facebookra, Instagramra, Whatsappra tehát, hogyha valakinek ilyen social media felülete van, akkor ott is tud kommunikálni a beteggel ez a chatbot, hiszen a napi munkában nem mindig van idő azonnal kommunikálni a kérdezővel, nem mindig látjuk azonnal, hogy írt valaki, a betegek viszont nagyon hamar szeretnék. A fent említett kutatásom során is, a patikák, aki válaszoltak a kérdéseimre az 2 hét alatt történt meg, tehát nem egyből, ami nagyon-nagyon hosszú idő. Ezek a chatbotok pedig másodperceken belül alatt adják a választ. 

- A chatbot és a válaszai mögött ott vagytok ti is szakmailag, mind patikusok, vagy kizárólag algoritmusokon alapul?

- Most jelenleg én validálom. Ez a „patika AI" annyiban másabb, hogy én átnézem a beszélgetéseket, ha nem jó, akkor belejavítunk és akkor legközelebb úgy fog válaszolni. 

- Milyen a chatbot fogadtatása a gyógyszerész szakmán belül?

- A gyógyszerész szakma kicsit kételkedve áll mellé, de azt az ígéretet kaptam, hogy a Magyar Gyógyszerésztudományi Társaság szeretné ezt látni és validálni, megnézni hogy működik, illetve javaslatokat tenni. Van egy alap mesterséges intelligencián alapuló rendszer, ami működik, a háttértudását pedig passzívan folyamatosan töltjük fel különböző szakanyagokkal, tankönyvekkel, cikkekkel, építjük, hogy minél specifikusabb legyen. 

- Dóri, te mindig ilyen innovatív lány voltál? - Nem, valójában az egy-két éve indult el, hogy szeretnék a szakmában tovább fejlődni úgy, hogy keresem a lehetőségeket. 35 éves korig lehet erre a pályázatra, versenyre nevezni. Mivel pont annyi vagyok, így itt, ez volt az utolsó lehetőségem, de keresem persze a következő lehetőséget. Nagyon jó élmény volt ez a verseny, izgultam is, hogy sikerüljön. A kollégák közül is nagyon sokan érdeklődéssel várták a prezentációmat, és bíztam benne, hogy azért ez egy olyan újítás, egy olyan újdonság, ami aktuális és talán érek el vele helyezést. Nagyon örültem az első helynek, ez egy nagyon nagy szakmai elismerés. Beteg oldalról és gyógyszertári oldalról is kell a fejlődés, nem maradhatunk meg a régi sémákban, hogy akkor a patikus összeszedi a kis gyógyszert, odaadja és ennyi, muszáj fejlődni. Nálunk itt a patikában robot van, tehát mi már ezen az úton elindultunk, és a mesterséges intelligenciát is be kell hozni, vagy be illik hozni a gyógyszertárba. Tervezünk kioszkokat is behozni a patikába, amit a beteg addig tud használni, amíg várakozik. Tud beszélgetni a chatbottal és már kapunk egy olyan képet, hogy neki milyen problémája lehet, de a végső ajánlást nyilván a szakember fogja megmondani, hogy mit vigyen el a beteg otthonra. 

- Mindig azt mondják, hogy a fiataloké a jövő, lehet, hogy a ti találmányotok is? A fiatalok a legtöbb újdonságot, kipróbálják, tesztelik és használják, ellenben az idősekkel, akiket már nehezebben lehet rávenni új dolgokra. 

- A Pécsi Tudományegyetemen egy gyógyszerész a szakvizsgájára készül és a mesterséges intelligenciát kutatta a gyógyszertárban. A szakdolgozatához készült kérdőívből kiderült, hogy az idősek nagyon elzárkóznak, inkább a fiatalok, akik pozitívan fordulnak efelé. Magyarországon hivatalosan ilyen felmérés nem készült, de egy Jordán egyetem csinált ilyet és ott 390 gyógyszerészből 70-77% pozitívan állt hozzá. Ott a chatGPT-t vizsgálták, de nem, mint a betegtanácsadás, hanem mint social médiákra, például tartalomgyártás vagy az oktatás területén, de érdemes a beteg kommunikációban is elindulni és a tanácsadásban, mert ez a jövő. 

berta

0
Megtakarítások hizlalták a büdzsét
Széchenyis sikerek

Kapcsolódó hozzászólások