Kötelező lesz az azonnali adatszolgáltatás
Újabb szabályozás nehezíti a vendéglátóiparban dolgozók munkáját. Július 1-jétől kötelező lesz az azonnali adatszolgáltatás a büféknek, kávézóknak, cukrászdáknak, éttermeknek, bároknak, szórakozóhelyeknek. Ez azt jelenti, hogy a vásárlás után azonnal kell dokumentálni
és nem csak a pénztárgépbe kell beütni majd az eladott termékeket, de egy külön rendszerbe is rögzíteni kell, amit megkap a Nemzeti Turisztikai Adatszolgáltató Központ (NTAK), de
látni fogja az adóhatóság és a statisztikai hivatal is.
- Még el sem tudom képzelni, hogy hogyan fogjuk megoldani ezt a gyakorlatban - mondta Móré Ilona, a Sajószögedi Lángossütő tulajdonosa.
- Tudomásom szerint egy táblagép lesz összekötve a pénztárgéppel, és ebbe kell majd beütni az adott ételt, a lángost, a hamburgert vagy a hot-dogot. Mi itt a büfében gumikesztyűben dolgozunk, a táblagép érintőképernyőjét viszont nem fogom tudni olajos gumikesztyűben
kezelni. Apróságnak tűnik, de amikor délben kanyarog a büfé előtti sor, akkor kellemetlen
lesz, hogy le, meg föl húzgálom a kesztyűt és adatot szolgáltatok, amivel elmegy rengeteg idő. A vendégeknek így biztosan többet kell majd várniuk, hogy megkapják a rendelésüket, és az ételek is többe fognak kerülni, mivel az új program telepítése 150-160 ezer forintba kerül, illetve havonta 8000 Ft + ÁFA.
Hasonló cipőben jár a helyi cukrászda is. Beszerezni, telepíteni és boldogulni is kell az új rendszerrel.
- Egyelőre fogalmam sincs, hogy hogyan fogjuk megoldani július 1-jétől a kiszolgálást - nyilatkozta lapunknak Szabó Tamás, a Castello Cukrászda egyik tulajdonosa.
- Az ötletgazdák azzal érvelnek, hogy a szállodákban ez az adatközlés már működik, és nem okoz problémát. Én ezt megértem, de egy szállodai szolgáltatás után kitölteni, dokumentálni teljesen más, mint egy cukrászdában. Ha nálunk perceket kell várnia a vendégnek az adatszolgáltatás miatt, annyi idő alatt elolvad a fagylalt. A gyakorlatban ezt el sem tudom képzelni. Minden gombóc fagyi kiadása
után kell dokumentálni és minden fagylaltkellék után is, ha mondjuk rolettit, gyöngyöt kér a vendég. Ez mind rengeteg időbe fog telni. Nyáron itt fog kanyarogni a sor, ami nem halad, majd egy idő után azt mondják az emberek, hogy nem állnak be a sorba, hanem bemennek egy áruházba és megveszik a jégkrémet. Szerintem ez egy elhibázott döntés, mert minket nehéz helyzetbe hoznak, és nem érik el a céljukat, nem fognak kapni teljes képet a vendéglátószektorról.
Annyi kérdés felmerül ezzel kapcsolatban és még csak találgat mindenki. Bár van egy ingyenes szoftver, amit lehet használni, de ez csak egy alap verzió és csak egy. Ha egy vendéglátóhelyen több pénztárgép működik, akkor több szoftverre van szükség, vagy olyanra, amit
több pénztárgépre rá lehet kötni. Próbáljuk a legmegfelelőbb megoldást megtalálni, de úgy látom, nagyon nehéz lesz. Van, ahol már most is olyan géppel dolgoznak, ami alkalmas az adatközlésre. A Nádas Csárda életében az új szabályozás nem okoz változást.
- Igazából eddig is hasonló pincérszoftverrel dolgoztunk, mint amivel ezek után fogunk, a különbség az, hogy eddig nem volt összekapcsolva a turisztikai hivatallal - nyilatkozta lapunknak Vojtkó Zsolt, a Nádas Csárda tulajdonosa.
és nem csak a pénztárgépbe kell beütni majd az eladott termékeket, de egy külön rendszerbe is rögzíteni kell, amit megkap a Nemzeti Turisztikai Adatszolgáltató Központ (NTAK), de
látni fogja az adóhatóság és a statisztikai hivatal is.
- Még el sem tudom képzelni, hogy hogyan fogjuk megoldani ezt a gyakorlatban - mondta Móré Ilona, a Sajószögedi Lángossütő tulajdonosa.
- Tudomásom szerint egy táblagép lesz összekötve a pénztárgéppel, és ebbe kell majd beütni az adott ételt, a lángost, a hamburgert vagy a hot-dogot. Mi itt a büfében gumikesztyűben dolgozunk, a táblagép érintőképernyőjét viszont nem fogom tudni olajos gumikesztyűben
kezelni. Apróságnak tűnik, de amikor délben kanyarog a büfé előtti sor, akkor kellemetlen
lesz, hogy le, meg föl húzgálom a kesztyűt és adatot szolgáltatok, amivel elmegy rengeteg idő. A vendégeknek így biztosan többet kell majd várniuk, hogy megkapják a rendelésüket, és az ételek is többe fognak kerülni, mivel az új program telepítése 150-160 ezer forintba kerül, illetve havonta 8000 Ft + ÁFA.
Hasonló cipőben jár a helyi cukrászda is. Beszerezni, telepíteni és boldogulni is kell az új rendszerrel.
- Egyelőre fogalmam sincs, hogy hogyan fogjuk megoldani július 1-jétől a kiszolgálást - nyilatkozta lapunknak Szabó Tamás, a Castello Cukrászda egyik tulajdonosa.
- Az ötletgazdák azzal érvelnek, hogy a szállodákban ez az adatközlés már működik, és nem okoz problémát. Én ezt megértem, de egy szállodai szolgáltatás után kitölteni, dokumentálni teljesen más, mint egy cukrászdában. Ha nálunk perceket kell várnia a vendégnek az adatszolgáltatás miatt, annyi idő alatt elolvad a fagylalt. A gyakorlatban ezt el sem tudom képzelni. Minden gombóc fagyi kiadása
után kell dokumentálni és minden fagylaltkellék után is, ha mondjuk rolettit, gyöngyöt kér a vendég. Ez mind rengeteg időbe fog telni. Nyáron itt fog kanyarogni a sor, ami nem halad, majd egy idő után azt mondják az emberek, hogy nem állnak be a sorba, hanem bemennek egy áruházba és megveszik a jégkrémet. Szerintem ez egy elhibázott döntés, mert minket nehéz helyzetbe hoznak, és nem érik el a céljukat, nem fognak kapni teljes képet a vendéglátószektorról.
Annyi kérdés felmerül ezzel kapcsolatban és még csak találgat mindenki. Bár van egy ingyenes szoftver, amit lehet használni, de ez csak egy alap verzió és csak egy. Ha egy vendéglátóhelyen több pénztárgép működik, akkor több szoftverre van szükség, vagy olyanra, amit
több pénztárgépre rá lehet kötni. Próbáljuk a legmegfelelőbb megoldást megtalálni, de úgy látom, nagyon nehéz lesz. Van, ahol már most is olyan géppel dolgoznak, ami alkalmas az adatközlésre. A Nádas Csárda életében az új szabályozás nem okoz változást.
- Igazából eddig is hasonló pincérszoftverrel dolgoztunk, mint amivel ezek után fogunk, a különbség az, hogy eddig nem volt összekapcsolva a turisztikai hivatallal - nyilatkozta lapunknak Vojtkó Zsolt, a Nádas Csárda tulajdonosa.
- Nálunk nagy változást nem jelent az új szabályozás. Én személy szerint túl sok értelmét nem látom, mert gyakorlatilag 80-90 százalékban bankkártyás fizetéssel, illetve átutalással rendezik nálunk a számlát. Azt mondják, hogy turisztikai statisztikai adatok miatt
van szükség erre az új szabályozásra, de én ezt nem hiszem el. Szerintem semmilyen statisztika nem igényli azt, hogy éppen
melyik városban milyen ételt adunk el. Ha egy fél év múlva teljesen kicserélem az étlapot, akkor mit fog leszűrni a statisztika?
99 százalékban biztos vagyok benne, hogy a NAV felé fontos ez az adatszolgáltatás, de mint mondtam, sok értelmét nem nagyon
látom, mert gyakorlatilag készpénzforgalmunk nincs, ha pedig bankkártyával vagy utalással fizet a vendég, azt eddig is látta a NAV, illetve van egy online pénztárgépünk, amit szintén lát a NAV, de ezek szerint ez még mindig kevés nekik.
van szükség erre az új szabályozásra, de én ezt nem hiszem el. Szerintem semmilyen statisztika nem igényli azt, hogy éppen
melyik városban milyen ételt adunk el. Ha egy fél év múlva teljesen kicserélem az étlapot, akkor mit fog leszűrni a statisztika?
99 százalékban biztos vagyok benne, hogy a NAV felé fontos ez az adatszolgáltatás, de mint mondtam, sok értelmét nem nagyon
látom, mert gyakorlatilag készpénzforgalmunk nincs, ha pedig bankkártyával vagy utalással fizet a vendég, azt eddig is látta a NAV, illetve van egy online pénztárgépünk, amit szintén lát a NAV, de ezek szerint ez még mindig kevés nekik.
ema