Kiegyeztek az Eötvös gimnázium deákjai
Vajon hogy működik az országgyűlés? Milyen lehet felszólalni egy ülésteremben? Hogyan kell érvelni és meggyőzni a képviselőtársakat? Ezt próbálhatták ki múlt pénteken a Tiszaújvárosi Eötvös József Gimnázium és Kollégium 11. évfolyamos diákjai, akik az 1867-es kiegyezésről vitáztak a Polgármesteri Hivatal üléstermében. A történelem sok gimnazista kedvenc tantárgya. Így van ezzel Csatlós Olivér is, aki arra vállalkozott, hogy képviselőként az osztrák-magyar kiegyezés mellett érvel a rendhagyó történelemórán.
- Nagy törirajongó vagyok, úgyhogy nagyon élveztem az órát - kezdte Olivér, a 11.H osztály tanulója.
- Ugyan a határozott beszéd és a spontaneitás nem az erősségem, jó volt gyakorolni és ezt is megtapasztalni. De a téma is érdekes, bár, ha egy kedvenc korszakot kellene mondanom, az talán a forradalmak időszaka lenne, engem nagyon érdekel a hadtörténelem. Az elmúlt években kezdett egyre jobban foglalkoztatni a katonaság is, egy honvédelmi táborban is voltam már.
- Én a kiegyezés ellen érveltem - ezt már Ispán Réka Panna, szintén 11-es gimnazista mesélte.
- Bár nekem az athéni demokrácia a kedvenc korszakom, ezt is nagyon élveztem. Kiss Tanár úrnál gyakran interaktívak az órák, én kedvelem ezeket. Most először tartottunk itt órát, az ülésteremben, de érdekes volt. Szerintem ezek is hozzájárulnak ahhoz, hogy sokan szeretik ezt a tantárgyat. A tizenegyedikesek lelkiismeretesen készültek a különleges órára. Beszédet írtak, szónokoltak, érveltek a kiegyezés törvényéről. A diákok az országgyűlés munkáját szimulálták a Polgármester Hivatal üléstermében. A házelnök vezette az ülést, míg a képviselők igyekeztek meggyőzni egymást, de voltak újságírók is, akik kérdésekkel bombázták a képviselőket.
- Az egyik célom az volt, hogy ne csak a tankönyvekből tanulják meg a kiegyezési törvényt, hanem ezzel is közelebb kerüljenek hozzá a tanulók - mondta Kiss Zoltán történelemtanár.
- A másik pedig, hogy egy kicsit a demokratikus értékek felé vigyem őket, hogy átérezzék, milyen egy képviselői beszéd. A hátsó szándékom pedig az volt, hogy megmutathassam a tanulóknak ezt a csodaszép üléstermet, hogy ezzel is erősítsem a tiszaújvárosi kötődésüket. Nagyon ügyesek voltak, jól teljesített minden diák. Mindent úgy csináltak, ahogy kellett, sokan izgultak, de nagyon jól kezelték a stresszhelyzetet, állták a sarat, elégedett vagyok a munkájukkal.
venna