Gokartot építettek a brassaisok
Benzingőzös levegő fogadott minket az SZSZC Tiszaújvárosi Brassai Sámuel Technikum és Szakképző Iskola gépész tanműhelyében. Meg egy lelkes csapat, akik büszkén mutatták munkájuk eredményét, egy saját készítésű benzinmotoros gokartot. Az építők brassais diákok, akik most először vállalkoztak erre a nem egyszerű feladatra. Hetekig terveztek, fúrtak, faragtak, hegesztettek. Minden szabadidejüket az iskola műhelyében töltötték és három hét alatt megépítettek egy működő gokartot. A tervek már régen megvoltak, csak a megvalósítás hiányzott. Februárban azonban szembe jött egy lehetőség e-mail formájában, hogy megrendezik az I. Országos Gokart Építő Versenyt Budapesten. A lelkes csapatnak nem kellett kétszer mondani, nekiálltak a járgány megépítéséhez.
- Én voltam a gokart tervezője és a váz festésében is részt vettem - mondta Tirpák Patrik, a Brassai tizedikes gépésze.
- A gokart hátulján a váz dőlésszögét egy kicsit nehéz volt megcsinálni, az volt a cél, hogy az ülést is megtámassza a váz. Így az egy kicsit erősre sikerült, ezért nem volt elég hajlékony, nem rugózott megfelelően a kanyarodásnál, ez egy kicsit megnehezítette a dolgunkat. A 150 centi hosszú és 120 centi széles jármű erős vázra épült, a motor viszont kicsinek bizonyult rajta, a 7 lóerős motor nem bírta el. Szerintem, ha lett volna egy nagyobb motorunk, a 200 köbcentis helyett egy 400-450 köbcentis, szerintem akár meg is nyerhettük volna a versenyt. Juhász Kristóf is sokat dolgozott a megvalósításon és a budapesti versenyen ő mutathatta be az elkészült járművet.
- Az én feladatom a kipufogó volt - mutatja munkáját Kristóf, aki az idén érettségizik
. - A kipufogó egy csodálatos egyedi gyártmány, arra mentünk rá, hogy minél egyenesebb legyen, a hangja pedig minél erősebb. Úgy voltunk vele, ha már nem nagyon megy a gokart, legalább hangja legyen. Ezt sikerült is megvalósítani, nagy sikert arattunk vele, mindenki minket tapsolt. A motorral viszont meggyűlt a bajunk. Vagy nem akart indulni, vagy ha elindult, gyakran leállt. Kitakarítottam a karburátort, kapott új gyertyát, aztán csak úgy durrogott, csattogott.
- Milyen volt vezetni?
- Az egy külön élmény. A verseny előtti nap estéjén teszteltük le a gokartot, itt a bicikliúton az iskola előtt. A kuplung gyenge volt, meg az áthajtás sem volt teljesen jó, ezért csak nehezen tudtunk haladni, de amikor toltuk, akkor nagyon jól ment - tette hozzá hatalmas mosollyal.
- A váz hegesztése volt az én feladatom, de sok alkatrészt is mi csináltunk meg, mert nem voltak kész alkatrészeink - mondta Varga Máté Viktor, aki szintén a gépészcsapat tagja.
- A váz elkészítése mellett a merevítését is meg kellett oldani, illetve a motor felfogatását is. Ezekhez a munkákhoz minden esetben hegesztésre volt szükség, de a kormányzás kialakításában is segítettem.
- Nehéz feladat a gokartépítés?
- Nekem abból a szempontból volt nehéz, hogy még soha nem kellett egy ennyire strapabíró, erős szerkezetet készítenem. Ezt úgy kellett meghegeszteni, hogy kibírja a versenyt, ne törjön szét, de nagyon jó volt, minden percét élveztem. Leitner Bende is gépésznek tanul, neki az esztergálási feladatokat kellett megoldania.
- Én arra emlékszem, hogy a kormányszög nem volt megfelelő - mondta Bende.
- Sokat szenvedtünk azzal, hogy tudjunk vele kanyarodni, de szerencsére meg tudtuk csinálni. Nagyon sokat dolgoztunk vele, de megérte, mert rengeteg tapasztalatot szereztünk, amiket majd fel tudunk használni a következő gokart megépítésénél. A lelkes csapat éléről nem hiányozhat a lelkes oktató sem. A munkálatokat Török István, a Brassai mérnöktanára fogta össze.
- Az építést teljesen a nulláról kezdtük - nyilatkozta lapunknak Török István.
- Ehhez képest mindössze három hét kellett ahhoz, hogy teljesen elkészüljön. Ebből is látszik, hogy egy nagyon lelkes, agilis csapattal dolgoztam együtt. Nagyon hasznosnak látom ezeket a projektfeladatokat, mert amellett, hogy a szakmai dolgok elmélyítésében is segítenek, nagyon jó csapatépítő erővel is bírnak. Pontosan ezért igyekszem a mindennapi tanításba is bevinni ezeket a közös feladatokat.
-Hogyan tudta segíteni a fiúk munkáját?
- Szakmailag igyekeztem őket terelgetni. Amikor az alkatrészeket tervezték, majd legyártották, akkor próbáltam őket mindig a megfelelő irányban tartani, vagy ha elakadtak, akkor tanácsokat adni. Nagyon jól dolgoztak önállóan, sok mindent megoldottak egyedül. Nekem sokszor tényleg csak koordinálnom kellett őket a munkafolyamatok között. Mindig azzal bíztattam a fiúkat, hogy én is ugyanannyi gokartot építettem eddig, mint ők, így közösen tapossuk ki ezt az utat, amin mindenképpen szeretnénk továbbmenni - tette hozzá az oktató mosolyogva.
ema