Ésszel, tudatosan vásároljunk
Nem csak a cégeket, boltokat, eladókat, a vevőket is védik a jogszabályok. Az ünnepek közeledtével a fogyasztóvédelem szakemberei fokozott ellenőrzéseket tartanak szerte az országban a nagyobb hipermarketekben, piacokon, vásárokon. A fókuszban ebben a szezonban is a karácsonyi égők és a játékok vannak. Beindult a nagy karácsonyi bevásárlási dömping, de nem mindegy mit és hol vásárolunk. Az anyagiak mellett a biztonság és a minőség is fontos szempont. Ha mégis átverés áldozatai lettünk, a fogyasztóvédelem szerencsés esetben orvosolni tudja a problémát. A Krónika olvasóit Horváthné Szendrei Szilvia a Borsod-Abaúj-Zemplén Vármegyei Kormányhivatal Közlekedési, Műszaki Engedélyezési, Mérésügyi és Fogyasztóvédelmi Főosztály osztályvezetője látta el jó tanácsokkal.
- A középpontban most is a termékbiztonság és a fogyasztók vagyoni érdeke áll. Nagyon fontos, hogy a vásárló pontos tájékoztatást kapjon a termékek áráról. Nem lehet eltérés az akciós újságban és a boltban feltüntetett ár között. Büntetés jár a megtévesztő árjelölésekért.
- Hogyan tudjuk kikerülni a nagyobb átveréseket?
- Az ajándékoknak szánt műszaki termékeket, vagy a fényfüzéreket mindenképpen szaküzletben vásároljuk meg. Az olcsó termékek csábítóak lehetnek, de inkább kerüljük az alkalmi árusokat. A vásárlást igazoló blokkot, nyugtát, bizonylatot mindenképp tartsuk meg, hisz reklamáció esetében a kereskedő csak akkor köteles kezelni a problémánkat, ha tudjuk igazolni, hogy a vásárlás az ő üzletében, az ő portékáját érintően történt.
- Előfordul, hogy olyan ajándékot kapunk karácsonyra, ami nem tetszik, nem jó a mérete, vagy esetleg már van otthon. Köteles a kereskedő visszavenni?
- A ruhák és a cipők szempontjából nem. Csak a kereskedő jóindulatán múlik, ha visszacseréli a mérethibás, természetesen kifogástalan állapotú terméket. Fontos, hogy vásárlás előtt győződjünk meg a megfelelő méretről, illetve bizonyosodjunk meg róla, hogy az ajándék minden tekintetben az ajándékozott számára megfelelő. Ha mégis cserére lenne igény, ezt még a vásárlás előtt próbáljuk meg a kereskedővel rendezni. Időben mondjuk el, hogy ajándéknak szánjuk a terméket. Kérdezzük meg, hogy az adott üzletben lesz-e lehetőség cserére. Ha a kereskedő ezt biztosítja, akkor a nyugtára írassuk rá vele, így a későbbiekben nem lesz ebből vita. A szó elszáll, az írás megmarad.
- Mi a helyzet az elektronikai, műszaki eszközök esetében?
- A műszaki áruk esetében felhívnám a figyelmet, hogy amennyiben 10 ezer forint feletti a termék ára, akkor az jótállásköteles. Ebben az esetben nagyon fontos, hogy a jótállási jegyet is kapjuk meg. Ellenőrizzük le, hogy a kereskedő azt eltette számunkra. A műszaki árucikkek esetében nagyon fontos, hogy a vásárlást követően próbáljuk ki minél hamarabb, ugyanis ha rossz a műszaki termék, akkor három munkanapon belül a kereskedőnek kötelessége kicserélni. Tehát ha ajándéknak szánunk egy botmixert, ne a fa alatt derüljön ki, hogy ez a termék nem működik.
- Lassan többet vásárolunk online, mint a boltokban. Mindenhol Black Friday akciókkal találkozunk. Internetes vásárlásoknál mire figyeljünk a legjobban?
- A 14 napos elállási jog szerint a fogyasztó bármiféle indoklás nélkül elállhat az online vásárlástól, a termék kézhezvételétől számított 14 napon belül. Tehát ha meggondolatlanul vásároltunk, amikor a terméket átvesszük, még mindig van lehetőségünk elállni és a terméket visszaküldeni a webáruház üzemeltetőjének. Nagyon fontos tudnunk, hogy a .hu kiterjesztésű weboldal nem feltétlen magyar céget jelent. Vásárlás előtt mindenképpen tájékozódjunk arról, hogy az adott webáruház legálisan működik-e? Van-e cégnév, adószám, általános szerződési feltétel? Ezeket mindenféleképpen olvassuk el. Ne rutinból kattintsunk, hisz a későbbi vitás helyzetben nem tudjuk majd, hogy hova kell küldenünk vissza a terméket, vagy éppen hova kell az elállási nyilatkozatot megírnunk. Folyamatosan ostromolnak bennünket reklámokkal, de a közösségi oldalak nem webáruházak! Ne kattintsunk ész nélkül! A Facebookon gyanús lehet, ha nincs link, és csak telefonszám, vagy e-mail cím van. A külföldi webáruházakból történő rendelés esetében nem biztos, hogy ami olcsó, az valóban az is lesz. Hiszen ha minőségi reklamáció van, akkor külföldre kell visszaküldeni a csomagunkat, annak a költsége pedig már jóval drágább, mint egy belföldi csomagköltség.
- Mennyire vagyunk tudatos vásárlók? Egy-egy karácsonyi szezon után mennyire ostromolják a lakosok a fogyasztóvédelmet?
- Hajlamosak vagyunk impulzív döntéseket hozni, nem nézünk az akciók mögé. Minden szezon után jelentősen megemelkedik a fogyasztói reklamációk száma, és ez még mindig arra utal, hogy nem vagyunk kellően tudatosak, körültekintőek, megfontoltak. Jövő héttől az ünnepi szezon legnépszerűbb élelmiszerei lesznek a középpontban. A Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal fokozottan ellenőrzi majd a vendéglátóhelyeket, a boltokat és a karácsonyi vásárokat is.
O.K.