Az önkormányzat gyermekjóléti feladatellátása 2.

Az önkormányzat gyermekjóléti és gyermekvédelmi feladatainak ellátásáról tárgyalt a közelmúltban a képviselő- testület. Az elfogadott beszámoló kitért az önkormányzat által biztosított személyes gondoskodást nyújtó ellátásokra is. 2016. január 1-jétől a családsegítés és a gyermekjóléti szolgáltatás biztosítása a család- és gyermekjóléti szolgálat, valamint a család- és gyermekjóléti központ keretében történik. 

Család- és Gyermekjóléti Szolgálat 

A Szolgálat működtetése kötelező önkormányzati feladat, melynek keretében egyrészt családsegítés, másfelől gyermekjóléti szolgáltatás történik. Családsegítés keretében szociális, életvezetési, mentálhigiénés tanácsadást, családgondozást, a gyermek veszélyeztetettségét, illetve a család, a személy krízishelyzetét észlelő rendszer (jelzőrendszer) működtetését, közösségfejlesztő, egyéni, csoportos programokat és szolgáltatásokat nyújt a Szolgálat. A gyermekjóléti szolgáltatás a gyermek érdekeit védő speciális szolgáltatás, amely a szociális munka módszereinek és eszközeinek felhasználásával szolgálja a gyermek testi és lelki egészségének, családban történő nevelkedésének elősegítését, a gyermek veszélyeztetettségének megelőzését, a kialakult veszélyeztetettség megszüntetését, illetve a családjából kiemelt gyermek visszahelyezését. A jogszabályi előírásoknak megfelelően a Szolgálat működteti a jelzőrendszert, az egyének, családok, gyermekek problémáinak időben történő felismerése és azok mielőbbi kezelése, valamint a szakemberek hatékony együttműködésének és munkájának összehangolása érdekében. Az elmúlt évben a jelzőrendszertől érkező jelzések száma 70 volt, ami 27%-kal magasabb a 2023. évihez viszonyítva. Döntően (44 esetben) kiskorú, míg 26 esetben nagykorú volt a jelzett személy. 

A jelzések aránya a jelzést tevők tekintetében a korábbiakhoz képest nem változott. 2024-ben is legnagyobb arányban, 48%-ban köznevelési intézményektől és szakképző intézményektől, 18%-ban az állampolgár, gyermek és felnőtt érdekeit képviselő társadalmi szervezettől kapott jelzést a Szolgálat. A jelzések 11%-a érkezett az egészségügyi szolgáltatóktól, 7%-a rendőrségtől, 5-5%-a a személyes gondoskodást nyújtó szociális szolgáltatóktól és a jegyzőtől, 2-2-2%-a a járási hivataltól, állampolgártól, illetve az állami fenntartói feladatainak ellátására kijelölt szerv részéről. A veszélyeztetett kiskorúak száma 2024. december 31-én 97 fő volt, ez 40%-kal magasabb az előző évinél (69 fő). A gondozásban lévő 115 fő veszélyeztetett kiskorú közül 10 fő volt hátrányos helyzetű, 9 fő halmozottan hátrányos helyzetű. A korábbi évekhez hasonlóan 2024-ben is a fő veszélyeztetettségi tényező (az ellátásban részesülő gyermekek 56%-ánál) a család közvetlen környezetében található. Elsődleges veszélyeztetettségi okként 36 gyermek esetében a család, szülők életvitelét, életvezetési problémáit, 5 gyermek esetében a családi szerkezetet, 11 gyermek esetében a velük szembeni rossz bánásmódot jelölték meg. Tanulási és magatartási zavar 32, drogfogyasztás 2, csavargás 1 gyermeket érintett. Lakhatási probléma miatt 6, a szülők egészségi problémái miatt 3, iskolai kirekesztés és kortárs csoport negatív hatása következtében 4 gyermek került a szolgálat látókörébe. 

Az előző évihez képest emelkedés tapasztalható a gyermekkel szembeni rossz bánásmód (4- ről 11-re), a tanulási és magatartási zavar (10-ről 32-re), és a lakhatási probléma (1- ről 6-ra) miatti érintettség tekintetében. 2024-ben tovább érvényesült az emelkedő tendencia a gyermekjóléti alapellátásban részesülő családok, gyermekek számában. Míg 2023-ban alapellátás keretében 33 családot (69 gyermeket), addig 2024-ben 50 családot (115 gyermeket) gondozott a Szolgálat. Az alapellátásban részesülők közül 4 család esetében szűnt meg a szolgáltatás, 1 esetben eredményes családgondozás eredményeként, 3 esetben az illetékesség megszűnése miatt. 2024-ben válsághelyzetben lévő anya gondozására nem került sor, sem gyermekkorú, sem fiatalkorú szabálysértőt vagy bűnelkövetőt nem tartott nyilván a Szolgálat.

Család- és Gyermekjóléti Központ 

A Központ feladatait járási szinten látja el, melyhez Tiszaújváros önkormányzata biztosítja a személyi és tárgyi feltételeket. A Központ feladata a hatósági intézkedésekhez kapcsolódó (védelembe vétel, ideiglenes hatályú elhelyezés, megelőző pártfogás, nevelésbe vétel) javaslat elkészítése, speciális szolgáltatások biztosítása (jogi és pszichológiai tanácsadás, kapcsolattartási ügyelet, készenléti szolgálat, iskolai, óvodai szociális segítő tevékenység, szociális diagnózis készítése), továbbá a járás 7 család- és gyermekjóléti szolgálatának családsegítői részére szakmai támogatás nyújtása, valamint illetékességi területén járási jelzőrendszeri feladatok ellátása. 2024-ben a védelembe vett kiskorúak (145 fő) 9,7%-a volt tiszaújvárosi, ami arányaiban alacsonyabb, mint 2023-ban (11,8%). Az elmúlt év során a járásban 21 gyermek esetében kerülhetett sor az intézkedés megszüntetésére, 10 gyermeknél a sikeres családgondozás eredményeként, 9 fő elköltözött, 1 fő nagykorúvá vált, 1 fő egyéb hatósági intézkedés hatálya alá került. 2024-ben a járásban 3 gyermek esetében történt családba fogadás. A nevelésbe vett gyermekek száma a járásban (65 fő, melyből 10 kiskorú volt tiszaújvárosi) 3 fővel emelkedett a 2023. évihez képest. A nevelésbe vett gyermekek hazagondozását és szülői kapcsolattartását segítő szakmai tevékenységet továbbra is megnehezíti a vér szerinti szülők együttműködésének hiánya. Megállapítható, hogy egyrészt emelkedő tendenciát mutat a megelőző pártfogás elrendelésével érintett kiskorúak száma, másrészt egyre súlyosabbak az általuk elkövetett törvényellenes cselekedetek. 2023-ban a járásban 7, 2024-ben 10 kiskorú állt megelőző pártfogás alatt, többségük 12-14 éves gyermek, akik jellemzően csoportosan, egymást befolyásolva követtek el szabálysértést, vétséget vagy bűntettet. A Központ 2018-tól kötelező feladatként végzi a szociális diagnózis készítését. 

A beszámolóval érintett időszakban az intézmény lépéseket tett a szolgáltatás jelzőrendszer részére történő láthatóvá tétele érdekében, melynek következtében az elkészített szociális diagnózisok száma (25) az előző évihez (13) képest közel megduplázódott. Ezen túlmenően hangsúlyozandó, hogy az ellátottak körében egyre népszerűbbé váló szolgáltatás igénybevétele a jelzőrendszer részéről küldött felkérések (19) mellett 6 esetben az ügyfél kezdeményezésére történt. 2018. szeptember 1-jétől a Központ a Tiszaújvárosi járás illetékességi területén működő köznevelési intézmények számára - együttműködési megállapodás alapján - kötelező speciális szolgáltatásként biztosítja az óvodai és iskolai szociális segítő tevékenységet. A feladatellátás 15 iskolában és 20 óvodában valósult meg, a 2024. októberi adat szerint 5.162 főt érintően. Az óvodai és iskolai szociális segítők által ellátott tevékenységek összesített száma (3.065) a 2023. évihez (2.888) képest nőtt. A leggyakoribb ellátási forma a pedagógusokkal, más jelzőrendszeri tagokkal történt konzultáció volt (2.007), illetve az egyéni segítő beszélgetés (389), a tanácsadás (96) és az információnyújtás (38). Ugyanakkor az előző évben fókuszba került - a diákok aktív bevonásával működő - csoportfoglalkozások száma a harmadára csökkent (37). A Központ speciális szolgáltatása a város és a járás lakosai számára havi rendszerességgel nyújtott jogi (4 óra/hó) és pszichológiai (30 óra/hó) tanácsadás.

A jogi tanácsadást 105 alkalommal 72 fő, míg a pszichológiai tanácsadást 179 alkalommal 63 fő vette igénybe. A Központ további speciális szolgáltatása a kapcsolattartási ügyelet, mely bírósági döntés, vagy gyámhatósági határozat alapján havi két alkalommal biztosította a gyermek és a kapcsolattartásra jogosult személy számára a találkozásra, együttlétre alkalmas semleges helyszínt és a szakember által ellátott felügyeletet. 2024-ben a kapcsolattartási ügyeleten 12 fő (szülő, nagyszülő és gyermek) jelent meg, összesen 99 alkalommal, a résztvevők száma másfélszeresére, a találkozások száma háromszorosára emelkedett. Előfordult azonban, hogy a gyámhatóság által elrendelt szülői kapcsolattartás a szülő együttműködésének hiányában nem valósult meg. A gyermekvédelmi jelzőrendszeri készenléti szolgálat célja a Központ nyitvatartási idején túl felmerülő krízishelyzetekben történő segítségnyújtás, melyet az intézmény a járás minden család- és gyermekjóléti szolgálatában kifüggesztett telefonszám elérésével biztosít. 2024-ben a korábbi évhez (20 hívás) képest lényegesen kevesebb, 7 hívás érkezett a készenléti telefonra, melyek jelentős részének célja tájékoztatás kérése volt. Tavaly a Tiszaújvárosi Rendőrkapitánysággal együttműködésben újraindult az ifjúsági járőrszolgálat, melynek célja a csellengő gyermekek felkutatása és segítése. A szeptembertől havi egy alkalommal megvalósult járőrözések során szabadidejüket utcán töltő, kallódó fiatalokkal kapcsolatban intézkedésre nem volt szükség. 2024-től a Miskolci Egyesített Szociális, Egészségügyi és Gyermekjóléti Intézmény fogyatékosságügyi tanácsadója havi 2 órában előjegyzés alapján biztosít információnyújtást, tanácsadást, igény esetén csoportos tevékenységet a járás területén élő, fogyatékossággal érintett családok részére. Tavaly 8 alkalommal, 16 fő részére személyes ügyfélfogadás, 21 alkalommal telefonos konzultáció keretében valósult meg segítségnyújtás, továbbá 1 alkalommal a szakember az Esély Napközi Otthon ellátottjainak családja részére tájékoztató előadást tartott a szolgáltatásról. A Központ a jelzőrendszer működtetésében a folyamatos kapcsolattartás, esetkonferenciák, esetkonzultációk, esetmegbeszélések szervezése mellett szakmai segítségnyújtással igyekszik hozzájárulni az egységes szakmai platform kialakításához és megerősítéséhez, a prevenciós szemlélet általános érvényű alkalmazásához, melyben lassú dinamikájú elmozdulás volt tapasztalható a korábbiakhoz képest. A 2024. év tapasztalata, hogy a hatósági intézkedéssel érintett családok körében megnövekedett az azonnali beavatkozást igénylő krízishelyzetek száma.

0
Az új tanév rendje
Sikeres felvételi, irány az egyetem!

Kapcsolódó hozzászólások