Az e-rollerekre is kötelező a kötelező
Ma már több mint százezer elektromos rollert használnak a magyarországi utakon és számuk egyre csak nő. Ennek oka a gyorsaság, hiszen amíg autóval perceket vagy akár órákat araszolhatunk a városi dugókban, az e-rollerekkel ügyesen ki lehet kerülni a torlódásokat, és gyorsabban elérjük az úti célunkat. Viszont mivel egyre elterjedtebb ez a közlekedési forma egyre fontosabb lenne egy szabályozás, ami érvényes ezeknek a járműveknek a használóira. Mivel jelenleg a nagyobb teljesítményű rollerek segédmotoros kerékpárnak minősülnek, így a szabályokat is e szerint kellene betartani: nem közlekedhetnének a járdán, a védőfelszerelés kötelező és tilos ittasan vezetni vagy utast szállítani rajta. Azonban sokan figyelmen kívül hagyják ezeket az előírásokat, ami akár súlyos balesethez is vezethet.
Ahogy a közelmúltban is, amikor Dombóváron két fiatal közlekedett egy elektromos rolleren és az egyik útkereszteződésben a sofőr figyelmen kívül hagyta a stoptábla jelzését, így belecsapódtak egy szabályosan közlekedő autóbuszba. A roller sofőrje könnyebben sérült meg, az utasát viszont életveszélyes sérülésekkel szállították kórházba. Az e-rollerrel közlekedők nem viseltek védőfelszerelést és kötelező biztosítást sem kötöttek a járműre. Az új szabályozás szerint július 16-tól kötelező felelősségbiztosítást kötni azokra az elektromos rásegítéssel működő járművekre, amiknek a saját tömege nagyobb, mint 25 kg és legalább 14 km/h-s sebességre képes, ha viszont a tervezési sebessége meghaladja a 25 km/h-t, akkor tömegtől függetlenül mindegyikre érvényes a szabály.
- Azt azért érdemes tudni, hogy az átlag roller 350 wattos és 24 kg súlyú, így ezekre nem kell biztosítást kötni - nyilatkozta lapunknak Réti József, aki maga is használ elektromos járműveket
- Én itt Tiszaújvárosban csak ritkán látok ennél nagyobb teljesítményű rollereket. Az én rollerem is kis teljesítményű, így nem kell rá biztosítást kötni, viszont van egy elektromos kerékpárom, ami 1000 wattos, gyakorlatilag segédmotornak számít, nem volt kérdés, hogy kössek-e rá biztosítást, ami évente 3800 forintba kerül. A biztosítási kötvény pedig mindig nálam van, ha azzal a kerékpárral kelek útra. Én azt gondolom, hogy ez teljesen a tulajdonos személyes felelőssége. Nem tudom elképzelni, hogy a rendőr egyszer csak kiszedne bárkit is a forgalomból és ellenőrizné, hogy van-e biztosítása, viszont, ha baj történik és a jármű tulajdonosa balesetet vagy kárt okoz, mindenképpen jó, ha van biztosítás. A másik pedig, amit fontosnak tartok, az a szülő felelőssége. Nagyon sok fiatal használ e-rollert és ez nagyon veszélyes. Én 14 éves kor alatt biztos nem engednék gyereket elektromos rollerrel közlekedni, még a kisebb teljesítményűvel sem. Arról nem beszélve, hogy egy alap KRESZ tudás is elengedhetetlen lenne.
- Folyamatosan érkeznek a megkeresések az irodába a mikromobilitási eszközök kötelező biztosításával kapcsolatban - nyilatkozta lapunknak Kádár Róbert független biztosítási alkusz, a Tiszaújvárosi Biztosítási Centrum vezetője.
- A biztosítás éves díja általában 10 000 forint alatt van, ami elsősorban attól függ, hogy a tulajdonos melyik településen él, hol használja az elektromos rollerét. Értelemszerűen minél nagyobb a település, annál drágább a biztosítás, hiszen nagyobb az esély a baleset- vagy károkozásra. Itt Tiszaújvárosban 5000 forint körüli éves díjért kötjük a kötelező felelősségbiztosítást. Azoknál a rollereknél, amik nem tartoznak bele ebbe a kategóriába, ott fontos, hogy a tulajdonos rendelkezzen olyan kibővített lakásbiztosítással, amibe már benne van a magánemberi felelősség, így azok a károk, amiket ezekkel a járművekkel okoznak, azok a lakásbiztosításokkal térülhetnek meg majd. A jármű tulajdonosának valamilyen dokumentumra mindenképpen szüksége van a biztosítás megkötéséhez. Ez lehet akár egy számla, egy adásvételi szerződés vagy egy alvázszám. Az a fontos, hogy károkozás esetén be lehessen azonosítani a járművet és a tulajdonosát.
ema