A KRESZ nem ismeri az elektromos rollert
Hétről hétre, sőt napról napra egyre több e-rolleres balesetről hallani országszerte, az erről szóló hírek és videók ellepik az internetet. Tavaly 367 elektromos rollerrel kapcsolatos baleset történt, míg idén csak márciusig 115-öt regisztráltak. Egyre többen közlekednek vele, hiszen gyors, kényelmes és jogosítvány sem kell hozzá. Szabályozva azonban a mai napig nincs, így sok a kérdés körülötte. Nem kell messzire menni és sokáig keresgélni, hogy e-rollerezővel találkozzunk. Hazánkban ma már több mint 150 ezer elektromos roller van forgalomban. A helyi gimnázium előtti biciklitárolóban többféle elektromos eszköz is várja tulajdonosát.
- Egyre többen használják, főleg ilyenkor, jó időben, bicikli helyett is azzal járnak - mondja Varga Hanga Sára.
- Szerintem sokan nem tartják be a szabályokat, száguldoznak, nem hordanak védőfelszerelést, az autósoknak is nagyon oda kell rájuk figyelni. Nekem is van egy, ami csak 25-tel tud menni, de azzal is lehet nagyokat esni, a tesómnak már sikerült is párszor.
- Van a fiamnak elektromos rollere, de nagyon veszélyes, ő is esett már nagyot vele - meséli Pázmándi Zita. - Az aszfalton ment, amikor egy bucka megdobta, pedig nem száguldozott vele, de ez nem olyan, mint egy kerékpár, nem tudsz vele úgy korrigálni, hanem elesel. Nem volt rajta védőfelszerelés, a karja, lába, oldala horzsolódott, hetekig jártunk kötözésre. A budapesti Bethesda Gyermekkórház több posztjában is igyekszik felhívni a figyelmet az elektromos rollerezés veszélyeire. Náluk is jelentősen megnőtt az ilyen esetek száma, egy ügyeletre 4-5 rolleres baleset jut, csak júliusban 51 fiatal került hozzájuk.
- A tavalyi évhez képest jelentősen megnőtt az ilyen esetek száma - kezdi Dr. Mikula Lóránd, a Bethesda Gyermekkórház főorvosa, gyermeksebész szakorvosa.
- Februártól szeptemberig, 7 hónap alatt 210 ilyen balesetes gyerek volt, és mi csak háromszor vagyunk felvételesek egy héten, és nem is egész Budapestre, hanem a felére. Sok fejsérültünk van, sok horzsolásos, zúzódásos baleset, de volt például három tompa hasi sérült is, akik életveszélyes sérüléssel érkeztek. Máj, lép, vese, mellkas és ezek kombinációban. Sajnos rajtuk legtöbbször nincs védőfelszerelés és kiskorúak, volt 10 éves is, sőt egyszerre ketten utaznak. Ők még nem valók erre az eszközre. Egyelőre a KRESZ nem tisztázza az elektromos rollerek helyzetét, így gyakorlatilag bárki, bármikor és bárhol rollerre pattanhat. Csató Gábor, az UNI Autósiskola gépjármű- szakoktatója vizsgához kötné a használatát.
- Nem várhatjuk el egy kerékpárostól, vagy rollerestől, hogy ismerje a KRESZ-t, hiszen erre semmilyen szabály nincs - mondja az oktató.
- Az iskolai oktatásba kellene belevenni, legalább az alapvető táblák ismeretét és a veszélyforrásokat, a gyerekek érdekében. Minden órán találkozunk olyan helyzettel, hogy hirtelen, erős fékezéssel kell megállnunk a gyalogátkelőhely előtt, mert a rollerest vagy a biciklist nem érdekli, hogy mi ott vagyunk, fejforgatás nélkül megy tovább. Minden reggel látom, hogy az anyukák viszik két vagy több kisgyereküket az e-rollereken és átszáguldanak a zebrákon, ezzel a gyerekek életét kockáztatják. De amíg nincs rá szabály, addig nem várhatunk változást. Bár már év elején belengették az új KRESZ tervezetet, ami többek között szabályozná az e-rollerek használatát is, várhatóan csak 2026 második felében lép életbe. Pető Attila kreszprofesszor, közlekedési szakértő is részt vesz a szabályok megalkotásában.
- Jelenleg a KRESZ az elektromos rollerrel egyáltalán nem foglalkozik, de van olyan európai ország, ahol például kijelentették, hogy nem is fogják szabályozni, hanem önbeálló rendszer lenne, tehát majd mindenki megszokja és alkalmazkodnak egymáshoz. Ez nálunk túl meredek lenne.
- Mi szerepel a tervezetben?
- Először is definiáljuk az elektromos rollereket és két kategória lesz. Vannak a pici, szinte játékeszköz méretű rollerek, amik a leggyakoribbak és maximum 20 kilométeres sebességgel közlekedhetnek, és vannak a nagy, vastag kerekű, akár még üléssel, személyszállításra is alkalmas eszközzel rendelkező rollerek. Ezeket szétválasztanánk és lesz kis teljesítményű és nagy teljesítményű roller, ami már a segédmotoros kerékpár felé hajaz, hiszen 45 km/h-val is közlekedhet. Erre motoros bukósisakot kell majd hordani.
- Hány éves kortól lehet majd ezeket használni?
- A kisebbre nincs korhatár, viszont 12 éves korig kötelező lesz a bukósisak, míg a nagyobb teljesítményűt csak 14 éves kor felett használhatnák a gyerekek. Ezekhez jogosítvány nem kell, hiszen segédmotoros kerékpárra való jogosítvány lenne jó, de senkit sem kötelezhetünk arra, hogy megtanuljon motorozni, pláne, ha nincs is készsége hozzá. Olyan pedig nincs a magyar oktatási rendszerben, hogy csak KRESZ-vizsgát kéne tenni, így a jogalkotó ezt teljesen elengedte, a szabályok ismerete azonban mindenkitől elvárható. venna