Lelki Egészség Nap a Kazinczyban
A hazai kutatások alapján 2010-től kezdve rohamos romlás figyelhető meg a gyerekek, fiatalok lelki egészségének tekintetében, melyben szerepe van társadalmi, gazdasági, politikai, családi környezeti hatásoknak egyaránt. Az adatok szerint Magyarországon minden ötödik fiatal él valamilyen diagnosztizálható mentális zavarral (2022-es HBSC kutatás eredményei szerint). A fiatalok 57,3 százaléka számol be arról, hogy gyakran fáradt, a stresszhez, terheltséghez kapcsolódó fejfájás, idegesség jellemzően 30-50 százalékukat érinti, míg 15 százalékuk egyszerre több pszichoszomatikus tünetet is tapasztal. Nem lehet elégszer hangsúlyozni, hogy tudatosan odafigyelve milyen sokat tehetünk testi-lelki egészségünkért. Ezzel a céllal felvértezve június 2-án Lelki Egészség Napot tartottunk a Kazinczy Ferenc Református Általános Iskola és Óvodában. A reggeli áhítatot követően a lelki egészségünket befolyásoló alapvető tényezők hatásairól hallhattak néhány gondolatot a tanulók.
Az iskolapszichológus kiemelte a megfelelő mennyiségű alvás, a mozgás, illetve a tudatos táplálkozás fontosságát a szervezetünk egészsége szempontjából. Felhívta a figyelmet a túlzott képernyő előtt eltöltött idő negatív hatásaira, bíztatta a fiatalokat, hogy inkább a személyes kapcsolatokat, beszélgetéseket részesítsék előnyben, hiszen sokkal hatékonyabb és egyértelműbb a kommunikáció élő szóban, amikor láthatjuk a másik arcát, hallhatjuk a beszéde hangsúlyát. Kiemelte a személyes kapcsolódás szerepét, az oxytocin nevű „ölelés" hormon jótékony hatását, mely nemcsak a szülés és kötődés kialakulása során, hanem a segítségnyújtás és segítségkérés hatására is fokozódik a szervezetben, segítve azt a stresszel való megküzdésben.
A reggeli programot egy közös körtánc zárta, jelképezve az összetartozást, és megmutatva, hogy az ének és tánc is hozzájárul a feszültséglevezetéshez. Egy osztályok közötti verseny zajlott májusban iskolánkban, melynek része volt, hogy minden osztály készített egy plakátot Lelki egészségünk címmel, amellett, hogy gyönyörű alkotások születtek, így minden közösség egy kicsit a témára fókuszálhatott.
A verseny részét képezte, hogy számba vettük az aktív sportolók arányát az osztályokban, a tisztelettudó a viselkedést, illetve, hogy ki mennyire figyel oda társaira és a környezetének tisztán tartására. A nyeremény egy alsós és egy felsős osztály számára az általuk kiválasztott sportágban egy tanár-diák meccs volt. Így végül a 2.a osztállyal fociban mérték össze a pedagógusok az erejüket, a 8.b osztállyal pedig röplabdában, sok-sok emlékezetes, örömteli pillanatot szerezve a győzteseknek és a hangosan szurkoló diákseregnek. A közösségi élmény, az egymásra figyelés, a mozgás és nevetés mindannyiunk lelki töltekezését szolgálta, és remélhetőleg egy új hagyomány első állomása volt.
Tatár-Szilágyi Erika
iskolapszichológus