Az önkormányzat gyermekjóléti feladatellátása
Az önkormányzat gyermekjóléti és gyermekvédelmi feladatainak ellátásáról tárgyalt májusi ülésén a képviselő-testület. A beszámoló kiterjed az önkormányzat által biztosított pénzbeli és természetbeni ellátásokra, valamint értékelte a gyermekek napközbeni ellátásával kapcsolatos
tapasztalatokat.
Demográfiai mutatók
A népességnyilvántartás adatai szerint 2023. és 2024. között Tiszaújváros lakosságszáma minden korosztályban csökkent, melynek mértéke összességében 1,9% volt. Összehasonlítva a 2020-2023. közötti időszak adataival megállapítható, hogy a népesség csökkenésének folyamatában enyhe lassulás következett be. A 2024. december 31-ei adatok szerint a 0-18 év közötti lakosok száma 16,1%-kal, a 19-62 év közötti lakosok száma 12,5%- kal csökkent városunkban, míg a 62 év fölöttiek létszáma 3,8%-kal nőtt a 2020. december 31-ei állapothoz képest. Szintén enyhébb mértékben, de továbbra is érvényesül a lakosság elöregedése, míg 2020. december 31. napján az összlakosság létszámának megközelítőleg 16,3%-a 0-18 év közötti és a 62 év felettiek aránya közel 23,7% volt, addig a 2024. december 31-ei állapot szerint a 0-18 év közötti lakosok aránya 15,1%, míg a 62 év fölöttieké meghaladja a 27%-ot. A 0-2 év közötti lakosok száma is csökkent, 2024. december 31-én 271 fő volt.
Rendszeres gyermekvédelmi kedvezmény
A rendszeres gyermekvédelmi kedvezményre való jogosultság megállapításának célja annak igazolása, hogy a gyermek szociális helyzete alapján jogosult ingyenes vagy kedvezményes intézményi gyermekétkeztetésnek és a szünidei gyermekétkeztetésnek, pénzbeli támogatásnak, valamint egyéb kedvezményeknek az igénybevételére. Az elmúlt év adatai alapján megállapítható, hogy a rendszeres gyermekvédelmi kedvezményben részesülők száma tovább csökkent, míg 2022-ben 179 fő, 2023-ban 138 fő, addig 2024-ben 115 fő részesült kedvezményben. A rendszeres gyermekvédelmi kedvezményhez, illetve a hátrányos, halmozottan hátrányos helyzet fennállásához kapcsolódóan 2024-ben augusztusban és novemberben összesen 62 esetben 6.000 Ft alapösszegű és 155 esetben 6.500 Ft emelt összegű pénzbeli támogatás kifizetése történt, összesen 1.379.500 Ft összegben. A támogatás teljes fedezetét a központi költségvetés biztosította.
Gyermekétkeztetési térítési díjkedvezmény
Kérelemre kötelezően biztosítandó természetbeni ellátás a gyermek életkorának megfelelő gyermekétkeztetés. Az intézményi gyermekétkeztetés biztosítható ingyenesen, vagy az intézményi térítési díj 50%- os normatív kedvezményével. Fentieken túl a képviselő-testület rendeletben a kedvezményes étkezést kiegészítve egyéni rászorultság alapján további étkeztetési térítési díjkedvezményeket állapított meg. Továbbá a városban működő egyházi fenntartású alapfokú oktatási intézmények számára a szociális alapon érvényesített intézményi gyermekétkeztetési térítési díjkedvezmény fedezetére is biztosított támogatást. 2024-ben az ingyenes és kedvezményes étkezésben részesülők száma (450 fő) a 2022. évihez (520 fő) és a 2023. évihez (471 fő) viszonyítva továbbra is csökkenő tendenciát mutat. Az egyéni rászorultság alapján 2024-ben megállapított gyermekétkeztetési térítési díjkedvezményben részesülők száma 32 fő volt (2023-ban 34 fő), melynek finanszírozásához a szükséges költségeket az önkormányzat saját forrásból biztosította. A bölcsődei ellátásban és az óvodai nevelésben részesülő gyermekek esetében nőtt a jövedelem alapján megállapítható ingyenes gyermekétkeztetésre jogosultak száma (2023-ban 121 fő, 2024- ben 159 fő).
Szünidei gyermekétkeztetés
Az önkormányzat a szünidei gyermekétkeztetés keretében a szülő, törvényes képviselő kérelmére a déli meleg főétkezést a hátrányos helyzetű gyermekek és a rendszeres gyermekvédelmi kedvezményben részesülő, halmozottan hátrányos helyzetű gyermekek, továbbá a rendszeres gyermekvédelmi kedvezményben részesülő gyermekek részére ingyenesen biztosította. A déli meleg főétkezés helyben történő elfogyasztással a nyári és az évközi (őszi, téli, tavaszi) tanítási szünetek időtartamára eső valamennyi munkanapon biztosított volt 2024-ben is. Az igénybe vevők száma az előző évhez viszonyítva kismértékben nőtt. 2024-ben 28 fő rendszeres gyermekvédelmi kedvezményben részesülő kiskorú vette igénybe a szünidei gyermekétkeztetést, melyből hátrányos vagy halmozottan hátrányos helyzetű gyermek 17 fő volt. 11 gyermek az önkormányzat döntése alapján részesült szünidei gyermekétkeztetésben, melynek költségigénye 147.380 Ft volt.
Táboroztatási támogatás
Tiszaújváros önkormányzata 2024-ben is önként vállalt feladatként nyújtotta a szünidő tartalmas és hasznos eltöltése és az ezzel kapcsolatos kiadások enyhítése érdekében a táboroztatási támogatást. A támogatás mértéke nyári napközis tábor esetén tanulónként 12.000 Ft, nyári tábor esetében a táborozási költség 70%-a, tanulónként maximum 30.000 Ft volt. Tavaly az emelkedő jövedelmek és az alacsony egy főre jutó jogosultsági jövedelemhatár mellett 1 főre csökkent a táboroztatási támogatásban részesülők száma, a felhasználás összege 12.000 Ft volt saját forrásból. A 2024. évi tapasztalatok, valamint a minimálbér és garantált bérminimum emelkedése miatt 2025-ben a jogosultsági jövedelemhatárt megemelték, és a támogatás összegét növelték az inflációs hatások kompenzálása, a támogatás értékállóságának megőrzése érdekében.
Iskolakezdési támogatás
Az önkormányzati rendelet alapján egyszeri alkalommal az iskolakezdéshez szociális rászorultság alapján 10.000 Ft összegű pénzbeli ellátás nyújtható. 2023-hoz viszonyítottan 2024-ben csökkent a támogatásban részesülők száma. Az elmúlt év során saját forrásból iskolakezdési támogatás jogcímén 102 jogosult részére 1.020.000 Ft-ot fizettek ki. Összességében megállapítható, hogy az önkormányzat által nyújtott pénzbeli és természetbeni ellátások esetében az igénybe vevők száma csökkenő tendencia jellemzi. Ennek hátterében a város lakosságszámának, ezen belül a gyermekek számának folyamatos csökkenése, valamint a társadalmi és gazdasági környezet változása áll, hiszen a jövedelmi viszonyok alakulása jelentősen befolyásolja az egyes ellátásokra jogosultak körét. Mindezekre tekintettel indokolt a támogatási rendszer folyamatos vizsgálata annak érdekében, hogy az ellátások a lakosság aktuális szükségleteihez rugalmasan alkalmazkodva legyenek hozzáférhetők.
A gyermekek napközbeni ellátása
Tekintettel arra, hogy Tiszaújváros állandó lakosainak száma a 10.000 főt meghaladja, az önkormányzat köteles bölcsődét működtetni. Jogszabályi kötelezettségének eleget téve Tiszaújváros önkormányzata a gyermek 20 hetes korától hároméves koráig a 108 férőhelyes „Napsugár" Bölcsődében biztosítja a gyermekek napközbeni ellátását. A beíratott gyermekek létszáma 2024. december 31-én 49 fő volt. A bölcsődei ellátást igénybe vevők száma évek óta lényegesen nem változott, 2022-ben 104 fő, 2023-ban 101 fő, 2024-ben 107 fő volt. Összességében a kihasználtsági mutatókat (2024-ben 56%) tekintve megállapítható, hogy a rendelkezésre álló férőhelyszám továbbra is meghaladja a helyi szinten jelentkező lakossági igényeket. Erre tekintettel 2024-ben a képviselő-testület arról döntött, hogy 2025. január 1-jétől önkormányzati rendeletben meghatározott feltételek mellett a Tiszaújvároson kívüli lakcímmel rendelkezők is igénybe vehetik a bölcsőde által biztosított napközbeni ellátást, továbbá a kisgyermekes szülők számára új szolgáltatás, az időszakos gyermekfelügyelet is elérhetővé vált a bölcsődében.
Az önkormányzat és a civil szervezetek együttműködése
A Tiszaújvárosban működő helyi civil szervezetek széles körének tevékenysége közvetlenül, vagy közvetve kapcsolódik az önkormányzat gyermekjóléti feladatainak ellátásához. Ezen szervezetek az egészségprevenciós, társadalmi integrációs, gyermekeket érintő programjaik megvalósításához, valamint a 2024. évi működésükhöz a civil pályázati keretből jelentős mértékű támogatásban részesültek az önkormányzattól. Tiszaújvárosban a drogprobléma visszaszorítása érdekében együttműködő szervezetek és intézmények tevékenységének koordinálását a 2001-től működő Tiszaújvárosi Kábítószerügyi Egyeztető Fórum (KEF) végzi. A KEF tagintézményei között a köznevelési intézmények tevékenységük során 2024-ben is kiemelt hangsúlyt fektettek az egészségfejlesztésre, különös tekintettel az egészséges életmód fenntartására irányuló programok és előadások szervezésére. Az intézmények szakmai munkájuk során prioritásként kezelték a dohányzás, az energiaital-fogyasztás és a droghasználat káros hatásaira figyelmet felhívó prevenciós programok megvalósítását, melyek nemcsak a tanórák keretén belül, hanem azon kívül is biztosították a tanulók számára a megfelelő ismeretátadást és szemléletformálást. Mindemellett a lelki egészségfejlesztés is kiemelt célja volt a köznevelési intézményeknek, annak érdekében, hogy elősegítsék a kiegyensúlyozott pszichés fejlődést. Számos (pedagógiai, szociális) tagintézmény segítette a mentális, illetve pszichés, életvezetési problémákkal küzdő személyeket azáltal, hogy az egyes intézményekben dolgozó szakemberek, pszichológusok, gyógypedagógusok, logopédusok, fejlesztőpedagógusok, az egészségügyi intézményben pedig pszichiáter, klinikai szakpszichológus és pszichológus biztosította a célzott ellátást. Tiszaújvárosban számos városi szintű kulturális program segítette a szabadidő hasznos eltöltését, melynek fontos szerepe van a drogproblémák kialakulásának megelőzésében. A prevenció során nem csak a keresletcsökkentésre irányuló cél valósult meg, hanem a kínálatcsökkentés területén a rendőrség is kiemelt feladatot látott el szakmai tevékenységével.