Humánszolgáltatás
A Tiszaújvárosi Humánszolgáltató Központ 2023-ban végzett tevékenységéről is tárgyalt legutóbbi ülésén városunk képviselő-testülete, megállapítva, hogy az intézmény az ellátások széles spektrumán keresztül végzi a szociális és gyermekjóléti feladatok ellátását, hozzájárulva a város szociális ellátórendszerének stabil és kiegyensúlyozott működtetéséhez. A testület szerint a költségvetési irányszámok fedezetet nyújtottak az intézmény kötelező és önként vállalt feladataihoz.
A biztosított forrás lehetővé tette az intézmény magas színvonalú feladatellátását, az elhasználódott eszközök pótlását, a szükséges informatikai eszközök beszerzését. Az intézmény a gazdálkodását átgondoltan, költségtakarékosan, a jogszabályi előírások és fenntartói döntések betartásával végezte. Az intézmény 2023-ban 758.718.170 Ft bevételből gazdálkodott. A szolgáltatások ellenértéke az eredeti 811.280 Ft előirányzattal szemben 1.371.277 Ft volt, mivel a rendezvényeken a tervezett létszámhoz képest többen vettek részt. Az önkormányzati támogatás összege 738.948.024 forintot tett ki. Az intézmény kiadásai 758.556.970 Ft-ra rúgtak, ez a módosított előirányzathoz képest 98,83%. A működési költségvetés kiadásai 757.057.901 Ft-ban (melyből a személyi juttatások 600.980.845 Ft, a munkaadókat terhelő járulékok és szociális hozzájárulási adó 95.742.442 Ft, a dologi kiadások 60.334.614 Ft), a felhalmozási költségvetés kiadásai 1.499.069 Ft-ban teljesültek.
A szakmai munka végzéséhez szükséges tárgyi feltételek valamennyi intézményegységben az irányadó ágazati jogszabályokban foglaltak szerint biztosítottak voltak az év folyamán. A személyi feltételekről kijelenthető, hogy a 97 engedélyezett álláshellyel az intézmény működtetéséhez minden szakmai egységben biztosított az ágazati jogszabályokban meghatározott képesítéssel rendelkező, az előírt létszámnormának megfelelő szakember. A beszámolóban foglaltak szerint a kötelezően ellátandó szociális szolgáltatások körében a korábbi évekhez hasonlóan továbbra is emelkedést mutat a szociális étkeztetésben részesülők, azon belül az ebéd lakásra szállítását igénylők száma, ami komoly kihívást jelent a humánszolgáltató és a kiszállításban közreműködő társintézmény számára is. A házi segítségnyújtást igénybevevő ellátottak száma az elmúlt évekhez hasonlóan alakult, eltérés a gondozási órák számának növekedésében tapasztalható, mivel az ellátást igénybe vevők átlagéletkorának emelkedésével egyidejűleg a gondozási szükséglet is emelkedik.
Az időskorúak és a fogyatékosok nappali ellátása, a hajléktalanok nappali ellátása és az időszakos férőhely keretében biztosított éjjeli menedékhely, valamint a családsegítő szolgáltatás változatlanul magas kihasználtsággal működött, a szakmai egységek által nyújtott szolgáltatások körét illetően a 2023-ban nem történt változás. Az önként vállalt szociális szolgáltatások esetében a beszámoló hangsúlyozza, hogy a jelzőrendszeres házi segítségnyújtásnál a diszpécserközpontba érkezett segélyhívások száma jelentős emelkedést mutatott a korábbi évekhez képest, ami az egyre idősödő népesség mellett a szolgáltatás fenntartásának létjogosultságát igazolja. Az időskorúak átmeneti elhelyezését biztosító intézmény (gondozóház) éves kihasználtsága újra emelkedőben van, míg az idősek otthonában csaknem 100%-os volt, több hónapos várakozási idővel. A hajléktalanok átmeneti elhelyezését igénybevevő ellátottak köre változatlan, a férfi férőhelyek betöltöttek, a női férőhelyek kihasználtsága időszakos.
F.L.