thumb kr kamra 1Kézkímélő házi készítésű mosogatószer, ajakír természetes alapanyagokból, és hulladékmentes életmód. Az Alapítvány Tiszaújváros Gyermekeinek Egészségéért kedvcsináló eseményt rendezett, ahol a résztvevők a gyakorlatban is kipróbálhatták, hogyan lehet egyszerű, természetkímélő anyagokból házilag is előállítani tisztítószereket, krémeket.

Jó volt látni, hogy a könyvtár földszinti terme teljesen megtelt. A fiatal hölgyektől kezdve a kicsit idősebbekig minden korosztály képviseltette magát.
- Sokan vannak, ennyire érdekli az embereket a természetes életmód?
- Igen, sőt többen is lettek volna, csak mivel húsz főt számoltunk, meg kellett húzni a határt. Így valószínű, hogy még egy eseményt kell, hogy szervezzünk, mert olyan sok az érdeklődő - válaszol Pető Gabriella doktornő, az alapítvány elnöke, az esemény szervezője.
- Ez a mosogatószer, amit most elkészítenek, miben más, mint a bolti, és mi a receptje?
- Egyrészt kevesebb alkotórészből, és környezetbarátabb anyagokból áll. Másrészt a bolti mosogatószereknél azt tapasztaljuk nagyon sokan, hogy kézi mosogatás után a bőrünk rendesen tönkremegy. Ezzel nem, ez nem bántja a kezünket. Nagyon sok helyről szedtük össze a recepteket, de az alapítvány weboldalán fönt lesznek. Aki érdeklődik, az interneten rengeteg helyen találhat erre vonatkozó leírásokat.
Közben a helyszínen mindenki megkapta a receptúrákat, és a patikamérlegek, lombikok és vízfürdők között munkához láttak. Amíg én a „Nóbel Alfréd svéd kémikus” kezdetű vegyészdalt énekelgettem, addig Pogonyi Petra narancs illatú ajakírt készített.
thumb kr kamra 2- Miért gondoltad, hogy eljössz ide, és megnézed ezt az előadást? - kérdezem tőle.
- Itt voltam az előző előadásokon is, és itt szeretnék lenni majd mindegyiken. Új ötleteket szerzek, tetszenek ezek a receptek. Van, amit még én se próbáltam, úgyhogy nagyon kíváncsi vagyok. Egyébként van sok olyan recept, amit megcsináltam. Egy éve kezdtem a hulladékmentes életmódot, és már több mindent kipróbáltam. Nem viszek haza a boltból nejlonzacskót, vannak saját bevásárló szatyraim. Nem veszek flakonos vizeket, és mosható pelenkát használok a kislányomnál, úgyhogy már sok mindent sikerült lecserélni.
- Vannak olyan élelmiszerek, melyek eleve műanyagban vannak, de problémát jelenthet a tejes doboz is.
- Igen, például vannak olyan tészták, amiket még csak zacskóban lehet beszerezni. Azt csinálom, hogy akkor abban a zacskóban fagyasztom le a húst, így újra felhasználom. Amit pedig lehet, szelektíven gyűjtök. Üveges tejet sajnos nem lehet venni, de a piacon van házi tej, azt pedig újra- töltik üvegbe. De boltban nem láttam még csak flakonosat vagy a papírosat, azt szoktam én is vásárolni.
- Az élelmiszerek előkészítésekor keletkezett hulladékkal mit lehet csinálni?
- Próbálok a zöldségből és gyümölcsből is frisset venni, nem fagyasztottat vagy konzervet, ahhoz ugye nincs csomagolás, azt én mérem ki. A babot, lencsét is meg lehet így venni a piacon. Utánanéztem a komposztálásnak is, de ez nem könnyű feladat a lakásban. Szerencsére apukámék falun laknak, van tyúk, meg kutya, így nekik külön gyűjtöm az ehető dolgokat. Van négy nagy dobozom, és hetente viszem nekik a kaját.
Surányi P. Balázs

thumb kr farsang 1A népi kalendárium szerint hamvazószerdáig tart a farsang hava, így még jócskán van ideje az iskolásoknak, óvodásoknak és a hagyományokat ápoló felnőtt közösségeknek, hogy megrendezzék maszkabáljukat, télűző-tavaszváró mulatságukat.

Múlt pénteken a Tiszaújvárosi Szent István Katolikus Általános Iskola tartotta farsangi mulatságát a Derkovits Művelődési Központ színháztermében. Mint a legtöbb iskola, ők is „rádupláztak”, egymás után két előadást is láthatott a közönség, kora délután az alsósokat, kora este pedig a felsősök produkcióit.
thumb kr farsang 2- Ez az egyik legnagyobb ünnep az iskolás gyerekek életében, hiszen róluk szól, nekik szól, a vidámságé, a mulatozásé, a táncé ez az időszak - nyilatkozta az iskola igazgatója, Gál Benjáminné, aki legalább olyan izgatott volt, mint a fellépő gyerekek a színfalak mögött. -Tele vannak energiával, jó kedvvel, csak rájuk kell nézni, minket pedig ez boldogsággal tölt el. Hetek ót a készülnek, próbálnak az osztályok, a tanítók és a tanárok, a legnagyobbak pedig a keringőre készülnek, már nagyon izgatottak, hogy bemutathassák, mit tanultak az elmúlt hónapokban.
A Derkó minden szeglete gyerekekkel volt tele, pókemberek, királylányok szaladgáltak a folyosókon, cowboyok, Barbibabák és szuperhősök szaladtak szüleikhez egy ölelésre vagy egy fellépés előtti gyors puszira. A pedagógusok nem bújtak jelmezbe, ők a szülőkkel együtt az utolsó simításokat végezték, ki sminkelt, ki frizurát tupírozott, ki meg a farsangi jelmezt varrta.
- Imádjuk a farsangot, ez a legjobb - harsogják kórusban a minket körbevevő elsősök, s egymás szavába vágva mutatják ruháikat és mutatják be magukat, hogy milyen jelmezt, karaktert választottak. Izgalomnak nyoma sincs, az talán majd a színpadra marad, fülig érő szájjal érkeznek a kánkánosok, a mesehősök, a szinkronúszók, a színes pávatollakkal ékeskedők és a Jokerek. És hogy ez a nap valóban csak a gyerekekről szólt? Igen! Ők voltak a műsorvezetők, a konferansziék, a farsangok házigazdái és a fellépők felkonferálói. A pedagógusoknak és a szülőknek maradt a taps, a dicséret és gyermekeik elismerése.
berta

Új tehetséggondozó program indult útjára Tiszaújvárosban NŐ az esély címmel, ami ezúttal kifejezetten lányoknak szól. A szervezők olyan szakmákat, foglalkozásokat szeretnének népszerűsíteni a lányok körében, amik kifejezetten a „férfias” világban vannak jelen. A program segít azoknak a diákoknak kibontakoztatni a tehetségüket, akik a műszaki tudományok, a technológia, matematika, informatika-robotika területén szeretnének érvényesülni.

- Első alkalommal élményfestésen vettünk részt, aztán voltak csoportos foglalkozások, beszélgetések, amik nagyon érdekesek voltak, mert közelebbről is megismerkedtünk egymással. Aztán ellátogattunk a Miskolci Egyetemre és belenézhettünk egy cég mindennapi munkájába is - mesélte Görzsöny Gréta, aki a Tiszaújvárosi Széchenyi István Általános Iskola nyolcadikosa, a program egyik résztvevője. - Már ezalatt a néhány alkalom alatt nagyon jól összekovácsolódott a csapat. Mivel engem nagyon érdekel a grafikus szakma, nagyon jó, hogy az informatikai oldalt is megismerhettem és így össze tudom kapcsolni a kettőt, ami számomra még érdekesebbé teszi ezt a szakmát.
A tehetségkutatásban három tiszaújvárosi iskola tanulói vesznek részt. A Tiszaújvárosi Széchenyi István Általános Iskola, a Tiszaújvárosi Hunyadi Mátyás Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola, valamint a Tiszaújvárosi Eötvös József Gimnázium, Szakgimnázium és Kollégium diákjai kerültek be a tehetséggondozó programba. Összesen 11-en.
- A tiszaújvárosi gimnázium akkreditált kiváló tehetségpont - mondta Szaniszló László, a gimnázium megbízott igazgatója. - Ezért minden alkalmat megragadunk, a saját tevékenységeinken kívül is, hogy a tehetségfejlesztést kiteljesítsük. Emellett azért is külön öröm számunkra ez a program, mert szeretnénk, hogy minél több gyerek itt maradjon a városban az érettségiig, ehhez pedig tudnunk kell biztosítani nekik a megfelelő lehetőségeket. Ezért jó, hogy két helyi általános iskola is részt vesz a programban, hiszen így a sok érdekes elfoglaltság mellett, amiket ez a projekt is kínál, az iskolánkkal is megismerkedhetnek, mivel itt is tartanak foglalkozásokat.
A programban résztvevő gyerekek kiválasztásában az osztályfőnökök és szaktanárok segítettek a szervezőknek.
- Kifejezetten olyan gyerekeket kerestünk, akiknek az érdeklődési körük megegyezik a pályázatban megjelölt területekkel, mint a természettudományok, a technika, az informatika tantárgyak - mondta Tóth Ilona, az EDU-MÉD PLUSZ Kft. ügyvezetője, a program koordinátora. - Ami még nagyon fontos, hogy elsősorban lányoknak szólnak a programok. Az a célunk, hogy szélesítsük a gyerekek ismereteit, látókörét, megismertessük őket olyan pályákkal, szakmákkal, amik esetleg valamiért szóba sem kerülnek a pályaválasztásnál.
Az iskolák padjaiban számos tehetséges gyerek ül, mindegyik másban kiváló. A programban résztvevő gyerekeket egy dolog biztosan összeköti, ez a természettudományok iránti érdeklődés. Már most, 7-8. osztályban rengeteg ismeretanyaggal rendelkeznek, azonban nem csak ez fontos. Csépányi-Fürjes Mária kommunikációtanár a megszerzett ismeretanyagon kívül különböző képességeket fejleszt ki a tizenegy diákban.
- Az intellektuális készségeket folyamatosan gyarapítják a tanulók azzal, hogy iskolába járnak, tanulnak - mondta.- Azonban gondoljunk bele a saját életünkbe, ami nem csak adatról, információról és logikus elemzésről szól. Elmaradhatatlan az emberi oldal, az együttműködés, az egymásra figyelés, a motiválhatóság, nyitottság, kreativitás. Azt tudnunk kell, hogy az érzelmi intelligencia sanyarú sorsú a magyar közoktatásban, és nagyon fontosnak tartom belekapaszkodni minden olyan lehetőségbe, ami ezt az oldalát is fejleszti a jövő generációjának. Ha megnézünk például egy mérnököt vagy egy kutatót, nem egyedül dolgozik, hanem többnyire csapatban hoznak létre nagy dolgokat. Ahhoz azonban, hogy valakiből jó csapatjátékos vagy sikeres vezető legyen, nem csak a szakmájához kell, hogy értsen, hanem a körülötte dolgozó emberekkel is meg kell találnia a közös hangot. Sokszor mondjuk azt valakire, hogy született vezető vagy, hogy jól el tudja adni magát. Ezek azonban nem adottságok, ezek fejleszthető képességek, amik akkor működnek jól, ha a képzeletbeli mérleg két serpenyőjében megfelelő minőségű és mennyiségű érzelmi és értelmi képességek kerülnek.
- A pályaválasztás előtt rendszerint összeülnek a családok és próbálják kitalálni, hogy milyen pályát válasszon a nyolcadikos gyerek. Sőt, az a tapasztalat, hogy nem is pályát, hanem inkább középiskolát céloznak meg - nyilatkozta lapunknak Kormos Dénes kutató-fejlesztő szakpedagógus, a Kárpát-medencei Tehetségsegítő Tanácsok Kollégiumának elnöke. - Úgy vélik, akár a szülők, akár a gyerekek, hogy vannak nőies és férfias szakmák. Ezért gondoltuk, hogy új kapukat nyitunk ki, hiszen mindig minden változik, fejlődik. Mára megjelentek olyan szakmák, amik például tíz évvel ezelőtt még nem léteztek. Célunk, hogy feloldjuk a megrögzött szokásokat és pontosan ezért élményeket biztosítsunk a gyerekeknek, hogy tapasztalhassanak, lássanak, ismerkedjenek. Mindebből nem biztos, hogy pályaválasztás lesz, de a példákon keresztül épüljenek bele a gondolkodásmódjukba, szemléletükbe, ami esetleg érdeklődést, kíváncsiságot indít el. Én tudom, hogy ezek a dolgok nagyfokú bátorságot igényelnek, mind a szülőtől, mind a gyerekektől, de mi azért vagyunk itt, hogy erősítsük őket abban, hogy igenis próbálják ki, vállalják fel, kockáztassanak! Nem baj, ha az elején nem sikerül.
- Meddig tart a program?
- Januárban kezdődtek a foglalkozások, amiket heti rendszerességgel tartanak különböző szakemberek. Azonban sok pályázattal ellentétben, mi nem szeretnénk megszakítani a kapcsolatot a gyerekekkel. Továbbra is fogni szeretnénk majd a kezüket, segítünk nekik abban, hogy olyan szakmát találjanak, amiben valóban sikeresek tudnak lenni.
ema


Content of popup