thumb kr kovacskendeCambridge-ben a brit parlamenti törvényekről fog angol nyelven vitázni a tiszaújvárosi Kovács Kende és versenytársa, az ongai Kovács Máté. A tehetséges duó a Fiatal vitázók nemzetközi versenyén (ICYD- International Competition for Young Debaters) első helyezettként végzett nemrégiben.
Kende tiszaújvárosi, a Széchenyi iskolában kezdte tanulmányait, negyedik osztályos koráig oda járt, majd, ahogy két bátyja, úgy ő is sikerrel felvételizett a miskolci Jezsuita gimnázium nyolc- osztályos tagozatára, ahol most nyolcadikos. Ritka nyelvi tehetség, nyitott, szimpatikus, érdeklődő. Családi körben, otthonában beszélgettem vele, természetesen magyarul.
- Majdnem anyanyelvi szinten beszéled az angolt, pedig - csakúgy, ahogy a korosztályod beli diákok - te is nemrég kezdted.
- Igen, az általános iskola negyedik osztályában kezdtem, és a gimnáziumban folytattam, de nem is emelt szinten és nem is angol tagozaton. Ez az ötödik évem.
- Mégis úgy tűnik, jóval többet tudsz, mint a korod beliek, akik öt éve tanulják ezt a nyelvet. Ez genetika vagy szorgalom?
- Nem tanulom agyon magam, nekem valahogy ez jól megy. Természetesen foglalkozom vele, hiszen angol nyelven nézek filmeket már régóta, sok könyvet angolul olvasok, és több barátommal is angolul csetelünk, és angolul beszélünk, ha online „találkozunk” vagy játszunk. A tanárom meghívott a szakköreire is gyakorlásként, amit a 11.- 12.-es diákoknak tart, ott is sokat tanulok.
- Olykor angolul jár az agyad is?
- Igen, volt már olyan, hogy hamarabb jutott valami eszembe angolul, mint magyarul.
- Sokat foglalkozol vele. Ez a kedvenc tantárgyad?
- Hm. Igazából nincs kedvencem, és nem is szoktam sokat tanulni. Valahogy így alakult, azt hiszem, van érzékem hozzá. A testvéreimnek is van már nyelvvizsgája, ráadásul mindkettőjüknek volt lehetősége néhány hónapig külföldön is tanulnia. Most én indulok útnak, igaz „csak” egy versenyre.
- Mesélj, hogy kerültél egy olyan versenyre, ahol úgy tudom, olyan diákokkal álltál szemben, akik közül sokan angol nyelven végzik tanulmányaikat, Cambridge-be és Oxfordba készülnek egyetemre a Milestone Institute tanítványaiként.
- Ez a verseny gyakorlatilag a Fiatal vitázók világverseny magyarországi kvalifikációja volt, melynek döntője Cambridge-ben lesz. Több csapat is volt az iskolánkból, 13-14 éves diákok. Parlamenti vitákon vettünk részt, törvényjavaslatokat vitattunk meg, pont úgy, ahogy a brit parlamentben. A versenyt Magyarországon a Milestone Institute rendezi, sok versenyző kétnyelvű gimnáziumok, a Milestone, illetve budapesti amerikai iskolák tanulói közül kerülnek ki. Az iskolában az egyik tanárunk gondolta úgy, hogy elindít három párost az évfolyamunkról. Vitapartneremmel, Mátéval egy évfolyamra járunk, egy angol csoportban vagyunk. Valóban elég erős volt a mezőny, csoda, hogy eljutottunk az utolsó fordulóig, az meg szinte elképzelhetetlen, hogy megnyertük.
- Milyen versenyfeladatokat kaptatok?
- A parlamenti vita egész délután tartott, egy órakor kezdődött és este hétkor ért véget. Ez idő alatt három fordulóban kellett vagy kormányoldalon, vagy ellenzékben megnyerni a vitát a párosoknak. Törvényjavaslatokat kellett megvitatnunk, 2-2 pár mellette és 2-2 pár ellene. 15 perccel a vita előtt kaptuk meg a tételeket, akkor kellett kidolgozni az érveket, utána jött a vita külön pontozási rendszer szerint, amit 2-3 bíró felügyelt. A háromból két csapatunk továbbjutott a második fordulóba, a végsőkig, - ahol már csupán négy páros versenyzett - pedig csak mi jutottunk el. Na ez már nagyon nehéz volt.
- Milyen törvényjavaslatokat kellett megvitatnotok?
- Első körben arról vitáztunk, hogy a dohányzást ki kellene tiltani a közterületekről, a második az volt, hogy a gyerekeket kötelezni kellene arra, hogy az idős korú szüleiket anyagilag támogassák, harmadikként pedig arról vitázunk pro és kontra, hogy az alapján kell pluszokat kapni egy családnak, hogy, hogyan teljesít a gyerekük az iskolában.
- Azért ehhez több kell, mint nyelvtudás, hiszen az adott témákról jó, ha van valamiféle ismeretetek.
- Valóban kellett hozzá alapműveltség, sőt néha több is. Sokszor gyorsan kellett improvizálni ahhoz, hogy egy jó kérdést tegyek fel, vagy egy jó választ mondjak. Egy frappáns kérdéssel adott esetben meg lehet akasztani az ellenfél gondolatfolyamát, ki lehet őket zökkenteni, húzom az időt. Ügyesen lehetett így taktikázni. Nyilván kellett a tájékozottság is, például az első feladatnál, hogy mi számít közterületnek, vagy mik azok a támogatási rendszerek és hogyan működhetnek.
- Szépen meneteltetek előre, azt mondtad, hogy a vége már nem volt könnyű.
- Az utolsó fordulóban Máté és én kormányoldalon álltunk, Máté volt a miniszterelnök, én pedig a miniszterelnök-helyettes. Egyszer sem fogadták el a felszólalásunkat, olyan érvekbe is belekötöttek, amit korábban már megmagyaráztunk, szóval úgy érzetük, nem fog sikerülni. Végül - mint mondták - szellemes, talpraesett és kristálytiszta érveléssel és az indulatosabb ellenfeleink iránt tanúsított tisztelettel megnyertük, mindezek meghatották a zsűri tagjait. A döntő vitában egyébként ugyanannyi pontot szereztünk, mint a Milestone Institute saját csapata, ezért a zsűri az egész napi pontszámokat hasonlította össze, így lehettünk mi, jezsusok az elsők.
- Ilyen erős mezőnyben gondolom nagy meglepetést okoztatok a titeket felkészítő tanároknak, az iskolának és magatoknak is?
- Igen, és nagyon örültek az eredménynek. Mint mondták, a lehetetlennel határos ez az eredmény, hiszen az ellenfeleink közül többen is kéttannyelvűbe járnak, illetve a budapesti amerikai iskolák tanulói, akik angol nyelven végzik tanulmányaikat. Szóval nagy meglepetést okoztunk.
- Alig másfél hónap múlva repültök a világversenyre, izgultok?
- Igen, április 27-én szombaton lesz a verseny, addig készülünk, gyakorolunk, izgulunk.
berta

thumb kr szemetszedesA Tiszaújvárosi Eötvös József Gimnázium, Szakgimnázium és Kollégium 31 diákja közösségi szolgálat keretében, Lukács Árpád tanár úr vezetésével ismét csatlakozott a „TeSzedd! Önkéntesen a tiszta Magyarországért” országos szemétszedési programhoz. Március 18-án, hétfőn, a régi használaton kívüli tiszapalkonyai úton rövid idő alatt 50 zsák szemetet, többnyire kommunális hulladékot gyűjtöttek össze. Munkájuk sajnos csepp a tengerben, mert ezen az illegális szemétlerakó helyen rengeteg olyan hulladék található (autógumi, építési törmelék, képcsövek, elektronikai eszközök), amik ebben az akcióban nem gyűjthetők, és zsákban nem szállítható el. Köszönjük diákjaink munkáját és a Tiszaújvárosi Rendőrkapitányság a gyerekek biztonsága érdekében nyújtott segítségét.
Erdélyi Lajos
intézményvezető

A Budapesti Hungexpo területén rendezték meg az idei középiskolai szakmai versenyek országos döntőjét.
A Szakma Sztár Fesztivál 2019 elnevezésű rendezvényen ünnepélyes keretek között Dr. Palkovics László innovációs és technológiai miniszter közreműködésével adták át a díjakat az első három helyezettnek. Horváth Péter, a SzSzC Tiszaújvárosi Brassai Sámuel Szakgimnáziuma és Szakközépiskolája 3/11. L osztályos ipari gépész tanulója szenzációs III. helyezést ért el szakmájában, amelyért bronz medált és szakmai végzettséget tanúsító oklevelet kapott. Felkészítő tanára, Terpák László szintén elismerő oklevelet vehetett át a rendezvényen.
Büszkék vagyunk rájuk!
Jakab Dénes
igazgató

„A matematika egy olyan szép gyertya, amely nélkül a világmindenségben eligazodni nem lehet.”
A Kazinczy Ferenc Református Általános Iskola diákjai még a farsangi időszakban, február 15-én vettek részt a Zrínyi Ilona Matematikaverseny megyei fordulóján. A neves versenyen a megyében közel 2000 diák vett részt 2-8. osztályos korosztályig. Együtt versenyeztek az általános iskolások és a hat-, valamint a nyolc évfolyamos gimnáziumban tanulók. A verseny ünnepélyes eredményhirdetésére 9 diákot hívtak be iskolánkból, akik teljesítményükkel kiérdemelték, hogy a megye legjobbjai között foglaljanak helyet. Az eredményhirdetésen először a csapatok munkáját értékelték. A sorrendet az iskola három legtöbb pontot elért tanulójának összpontszáma alapján állapították meg. Ebben a vetélkedésben a 2. osztályosok 3., a 3. osztályosok a 9., a az 5. osztályosok 4., a 6. osztályosok 3. helyezést értek el. Az eredményhirdetésen a 3. (Csapattagok: Kaczvinszki Kristóf, Vanyorek Levente és Varga Dóra 2. b osztályos tanulók) és a 6. (Csapattagok: Kiss Hunor, Gál Gréta és Petró Dominik) osztályosokat jutalmazták. Felkészítők: Kaszásné Farkas Viola , Magyarné Simon Anita, Ruszkai Gizella, Vargáné Takács Judit. A csapatok versenye után az egyéni munkák értékelése következett. Díjazottjaink: Zrínyi Ilona Matematikaverseny megyei eredmények - 2. osztály 5. Varga Dóra 2.b, Felkészítő: Kaszásné Farkas Viola - 5. osztály 5. Tömösközy Hanga 5.a, 7. Vass Virág 5.a, Felkészítő: Vargáné Takács Judit, 6. osztály, 7. Kiss Hunor 6.a, 19. Gál Gréta Vivien 6.a, Felkészítő: Magyarné Simon Anita, 8. osztály, 2. Kiss Gábor Botond 8.a Felkészítő: Vargáné Takács Judit. Az elért teljesítményekkel elnyertük a megye legeredményesebb általános iskolája díjat, és az azzal járó vándorserleget.
És még egy matekos hír: a Lévay József Református Gimnázium és Diákotthon által meghirdetett Csorba György természettudományos feladatmegoldó versenyen Kiss Hunor 6.a osztályos tanulónk matematika tantárgyból I. helyezést ért el. Felkészítő tanára Magyarné Simon Anita. Büszkék vagyunk diákjaink kiemelkedő eredményeire!
Makkainé Chmara Marianna
igazgató

A Zrínyi Ilona matematikaverseny megyei fordulójának eredményhirdetése ebben az évben is Sajószentpéteren volt március 12-én. Szokás szerint az első 20 legjobban teljesítő tanulót díjazták. Eredményes munkája alapján iskolánkat, a Tiszaújvárosi Széchenyi István Általános Iskolát hat tanuló és egy pedagógus képviselhette. A másodikosok közül a mi tanulóink voltak a legügyesebbek, és megnyerték a csapatversenyt. Büszkék lehetünk további eredményeinkre is. Csapatverseny I. hely: Kiss-Kulcsár Zsuzsanna, Kosik Kende Benedek, Suba Flóra. Mindannyian a 2.a osztály tanulói. Felkészítőjük: Iványiné Burai Éva. Egyéni eredmények: 3. helyezés: Kiss-Kulcsár Zsuzsanna 2.a (Iványiné Burai Éva); 11. helyezés: Suba Flóra 2.a (Iványiné Burai Éva); 16. helyezés: Dósa Fruzsina 3.c ( Czakóné Tanka Nikolett); 16. helyezés: Cziáky Ádám 6.b (Kassainé Kovács Anett); 19. helyezés: Veréb Emma 3.a (Bana-Bátori Judit).
Agárdi Helga Ditta
munkaközösség-vezető


Content of popup