thumb arstop1Egy hete lépett életbe egy szigorúbb szabályozás, ami az árstopos élelmiszerek árusítására vonatkozik. December végén jelent meg az a kormányrendelet, amely szabályozza az üzletekben lévő hatósági áras termékek mennyiségét. A kereskedőknek meg kell becsülniük, hogy mennyi termék fogy majd, és e szerint kell raktáron tartani belőle.

A kereskedőknek esetenként akár kétszer akkora mennyiséget kell készleten tartaniuk az ársapkás termékekből, mint az árstop bevezetése előtt. Vagyis jól kell felmérni a vásárlói igényeket, ami hullámzó, pontosan az árstopok miatt kialakult pánikvásárlási rohamok miatt. Az új szabályozás részletei még nem tisztázottak, így a kereskedők sem tudják, hogyan tartsák be azokat.
- A december 28-án megjelent kormányrendelet pontosan úgy fogalmaz, hogy szükség szerint a készletek dupláját kell a kereskedelmi egységekben tartani, annak érdekében, hogy a vásárlónak jusson elegendő a hatósági áras termékekből - tájékoztatta lapunkat Neubauer Katalin, a Magyar Nemzeti Kereskedelmi Szövetség főtitkára. - Az, hogy mit is jelent pontosan a „szükség szerint”, nem egyértelmű, ezért a fogyasztóvédelemhez fordultunk, mivel ők ellenőrzik a kereskedelmi egységeket, hogy betartják-e a hatósági áras rendeleteket, de a mai napig nem kaptunk konkrét állásfoglalást, hogy ezt a valóságban hogyan kivitelezzék a kereskedők.
- Már egy éve tart az árstop. Milyen nehézségeket okoz ez a kereskedelemben?
- Fontos tisztázni, hogy kezdetben azt gondoltuk, hogy az árstop nem egy rossz dolog. A vevők és a kereskedelem szempontjából is kedvező lehetett volna, ám nem ilyen hosszú ideig. Tizenkét hónap alatt nagyon sok minden történt a gazdaságban és már egyre nehezebben tarthatóak a hatósági árak. A feldolgozóiparnak például nem kell a hatósági árakat érvényesítenie az intézkedés ideje alatt, és ez nagyon magas beszerzési árakat eredményezett. Nagyon egyszerűen megérthető, ha például azt mondom, hogy a kereskedelmi egységek áfával 500 forintért tudnak venni egy liter UHT 2,8 %-os tejet, amit 250 forint körül kell árulniuk, 1100 forint alatt nincsen már olaj, amit 700 forint körüli áron kell kitenni a boltok polcaira.
- Az utóbbi időben viszont a hatósági áras termékek sokszor nem voltak elérhetőek. A kormány- kommunikáció szerint erre a rendeletre azért volt szükség, hogy orvosolni tudják az áruhiányt. A december végi kormányrendelet megoldást jelenthet a problémára?
- Valóban volt áruhiányos időszak a kereskedelemben, mert nagyon nehéz tartani ennek a kilenc terméknek a készleten tartását, és nem csak a veszteségek miatt, hanem azért is, mert az árstop a keresletet mesterségesen megnövelte az elmúlt időszakban, amit a feldolgozóipar is nehezen tud lekövetni, így a termékekhez is nehezebb hozzájutni. Mi megteszünk mindent annak érdekében, hogy a vásárlók hozzájuthassanak a kedvező árú termékekhez, amíg az árstop velünk van.
- Állítólag azért hozták most ezt a rendeletet, mert vannak olyan esetek, amikor bár a raktárban ott vannak a termékek, de nem teszik ki az üzletek polcaira.
- Ezt a feltételezést elég nehéz értelmezni akkor, amikor mondjuk egy olyan kereskedelmi egységről beszélünk, ahol alig van raktározási lehetőség. Meg azt is mondhatnám, hogy a kereskedő a forgalomból él, nem célja, hogy a raktárban tárolja a készleteket. Az más kérdés, hogy van olyan, hogy kirakja az arra a napra beszerzett árumennyiséget, és rövid időn belül elfogy. Ilyen van. Nagyon sok igazság és nagyon kellemetlen helyzet is kialakul a mindennapokban emiatt, ezt elismerem.
ema

 

Pánikban
thumb arstop2Az Agrárközgazdasági Intézet adatai alapján az ársapkás termékekből több fogyott tavaly, mint 2021-ben. A legnagyobb, 81 százalékos növekedés a 2,8 százalékos UHT-tej esetében figyelhető meg, de a többi ársapkás termék fogyasztása is meghaladja a 25 százalékot: lisztből 27 százalékkal, napraforgó-étolajból 44 százalékkal, csirkemellből 34 százalékkal, csont nélküli sertéscombból 46 százalékkal fogyott több. Az elemzést végző szakemberek szerint a megnövekedett vásárlói igény a hullámszerűen érkező pánikvásárlásnak is köszönhető.


Content of popup